Timmele H0-2R-information

Planering av Timmele-träffen 2017
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Timmele H0-2R-information

Inlägg av StefanFjällemark »

Information specifikt för H0-banan.

MODULER

Alla moduler skall vara på plats i lokalen senast 18:00, gärna tidigare. Du som tar med dig moduler ska sätta upp dessa på anvisad plats direkt vid ankomst. Modulerna monteras ihop så att det med ett antal personers hjälp kan lyftas till exakt plats allt eftersom banan byggs ihop. Du ser själv till att skaffa den hjälp du behöver för att sätta upp dina moduler. Du kopplar även ihop elen internt i din modul, justerar spårskarvarna. Du monterar hantagsbuss efter el-ansvariges anvisningar.

De moduler du anmäler skall vara välfungerande, ha rena spår, stabila skarvar, ej glappkontakt och genomgående kabel för el samt kablar för anslutning till angränsande moduler. Se vidare respektive standard (hittas via Modul Syds forum).

Det är en fördel om stationerna kan manövreras av andra deltagare, eventuellt efter en kort genomgång.

I banan är även 3R-moduler som fungerar i 2R-läge välkomna. Deltagare skall därför vara uppmärksamma på att det i regel krävs lite större frigång över rälsen i 3R-växlarna, som ju har punktkontakter som sticker upp lite över rälskanten. Har man föreskriven koppelhöjd och ej plogar som släpar i rälerna, är det oftast inga som helst problem med växlar som har punktkontakter.

FORDON

Samtliga fordon i trafikspelet ställs om möjligt på plats senast fredag kväll. Bra om alla körhantag till lok och motorvagnar finns på plats fredag kväll.
  • Alla fordon skall ha rena hjul och koppel i rätt höjd.
  • Lok och motorvagnar skall fungera bra, ha bra strömupptagning, samt möjlighet att stänga av utrullningen via körkontrollen (även FRED/FREDI). De viktigaste funktionerna skall vara dokumenterade på körhantaget.
  • Alla lokadresser för fordon som används trafikspel eller fri körning skall bokas i förväg, via forumet eller på plats.
  • Du ordnar själv körhantag till dina lok/motorvagnar som används i trafikspelet. Om du inte har så det räcker, fråga innan träffen här på forumet.
  • Godsvagnar som används i trafikspelet skall ha Fleischmann 6511-koppel. Dessa kan t.ex. köpas hos Habo Hobby för under 20 kr paret, eventuellt också på plats.
  • Personvagnar i trafikspelet går oftast i sammankopplade tågstammar. I ändarna på tågstammarna skall det vara Fleischmann 6511-koppel alternativt ROCO Universalkoppel 40395 eller 40396, det senare kan justeras i höjd. Inuti tågstammarna är det valfritt koppel, dock bör vagnar med rörlig kuliss genomgående ha kort-koppel och inte bygelkoppel.
TEKNIK

Vi använder EKEBUS så de flesta typer at körhantag kan användas. Observera att det krävs en speciell anslutningskabel för körhantag till EKEBUS. Flärpen på sladden måste finnas så att sladden inte trillar ur uttaget av misstag. Kan vi fixa på plats om du ber oss. ROCO MultiMaus körkontroller måste ha tydligt 0-läge i mitten.

Det kommer att finnas möjlighet att använda trådlösa körkontroller och mobilappar som fungerar ihop med ROCO Z21.

Vi lånar telefonsystem från Värnamo Modelljärnvägsförening.

TRAFIKSPEL
Vi kör trafikspel lördag och söndag. Utrymme för fri körning fredag kväll efter att banan är godkänd för trafik till 23:00, samt efter sista trafikspelets slut på lördag till 23:00.

Förra året körde vi med bemannade stationer men utan tidtabell på lördag kväll efter avslutat trafikspelet. Det kan vi ta beslut om på plats beroende på vad majoriteten önskar.

OBS! Tiden för fri körning kan inte garanteras. Fri körning sker dessutom med hänsyn till att trafikspelets fordon (lok och vagnar) inte flyttas alternativt återställs på sin rätta plats innan 23:00.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av StefanFjällemark »

Har lite funderingar kring trafikspelet som jag vill få kommentarer på

Vad tror ni om att dela upp trafiken på olika bolag och att ha team för respektive bolag. Respektive team får fördela tjänstgöringen inom sig. I tjänstgöringen ingår att köra tågen, hantera växling på vissa stationer samt bemanna vissa stationer med tågklarerare. Om det går ska teamen vara lika stora så att man kan byta bolag i ett efterföljande trafikspel.

Allt rullande materiel (utom godsvagnar med vagnskort) skall tillhöra något av bolagen, eventuellt enstaka inhyrt materiel.
Kan tänka mig följande bolag
  • SJ med enbart persontrafik, men med vissa tåg som skall delas och växlas så det blir mer interessant att köra.
  • Green Carco med endast godstrafik, blandat vagnlaster och heltåg.
  • TÅGAB med både person och godstrafik.
  • Hector Rail med endast godstrafik.
Detta blir en förhållandevis moder körning, men med inslag av vagnslasttrafik för att göra det mer intressant.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4296
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av LLJ »

Idén är inte dum men hur fungerar det med de deltagare som enbart är med en dag?

/Lars
AndreasSigfridsson
Inlägg: 231
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Kul idé.

Då kan jag ju ha en liten ibab bana som i verkligheten.
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av RickardNordström »

Jag tillämpar min rättighet att ha en åsikt om detta förslag :)

Det är ett trevligt initiativ dock med reservation.
Jag har absolut inget imot trafikspel, det är kul. Jag är väl inte lika glad i vagnskort m.m som förfular moduler och landskap. Men det behövs för att inte det skall bli trassel med av och påkopplingar under trafikspelet. Jag och säkert fler med mig har valt modulrallande istället för en hemmabana. Träffarna är oftast enda chansen att få köra sina egna tåg.
Grymt initiativ med "Heltåg" som rullar utan av och påkoppling vilket är ett gyllene tillfälle att köra egna tåg. Att införa olika tågbolag är ett steg till mot fullskala vilket jag tycker är positivt. Jag är mest orolig för hur gruppsammansättningen kommer fungera, vem gör vad och funkar alla i grupp...
Jag vill rekommendera att man stannar vid att man har olika tågoperatörer och dessa inflikas i trafikspelet som vanligt men man kan hoppa över grupparbetet.
Helgen är kort och tid för körning blir oftast lidande för pilotprojekt. Vi har alla facit på hur det ibland kan ta väldigt lång tid att få upp en modulbana om inte tydliga direktiv finns eller ges till deltagarna. Det räcker med en träffgeneral som styr upp och fördelar arbete.

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4296
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av LLJ »

RickardNordström skrev: Jag har absolut inget imot trafikspel, det är kul. Jag är väl inte lika glad i vagnskort m.m som förfular moduler och landskap.
Vagnskort skall vara i sina hållare och inte läggas/ställas i landskapet. Det är upp till varje modulägare att se till att det finns vagnskortshållare om man inte önskar vagnskorten i sitt landskap på modulen.
RickardNordström skrev: Grymt initiativ med "Heltåg" som rullar utan av och påkoppling vilket är ett gyllene tillfälle att köra egna tåg. Att införa olika tågbolag är ett steg till mot fullskala vilket jag tycker är positivt. Jag är mest orolig för hur gruppsammansättningen kommer fungera, vem gör vad och funkar alla i grupp...
Jag tror att Stefan menar att de olika bolagen skall dra för bolaget tilldelade tåg, inte nödvändigtvis köra heltåg.

Kan nog hålla med dig att det kan bli svårt att få grupperna på så här kort tid att fungera så som avsett.

/Lars
MånsLundberg
Inlägg: 24
Blev medlem: 2014-04-14, 01:04

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av MånsLundberg »

Nu snackar vi! Nästa steg är att införa konkurrens och ekonomi och få ett "Monopol" (spelet) under träffarna där företaget med mest pengar vinner!


Synd att jag inte kan vara med på träffen bara :/
Med Vänlig Hälsning
Måns Lundberg
Stationsråtta i Nättelund
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av Eke »

Ett intressant upplägg tycker jag, delvis för att jag själv fört fram liknande idéer! ;)

Jag kan tänka mig att man får införa sådana här idéer lite sucsesivt för att alla ska kunna hänga med i svängarna, det är inte bra om uppläggen förändras helt med helt nya idéer mellan träffarna så att alla blir nybörjare på nytt!
Men det är en god tanke, det kan utveckla vår hobby så att fler får ut mer av våra träffar. Jag har ju märkt att vi har börjat dela oss i olika intresseinriktningar och att det är lite av en konflikt mellan trafikspelare och frikörare som jag egentligen tror är helt onödig! Om vi kan samsas på banan med våra olika behov kommer ju våra stora banor som vi drömmer om att uppnås enklare!

Det som jag tänkt mig som grundtanke är att vi skulle kunna ha ett trafikspel som rullar konstant från dag ett till att banan rivs sista dagen, men att det sker något mer lågintensivt och att dom tåglägen som då frigörs kan bokas för dom som vill köra sina egna grejor.
dom flesta jag pratat med verkar positiva till detta och det är ingen som verkar vara intresserad av den totala anarki som kan råda på spåren när ingen klarerar på stationerna! Organiserad fri körning med samma tågklarerare som klarerar det normala trafikspelet alltså och efter en graf som är samma för både trafikspelare och frikörare. Ungefär som våra fria tåglägen vi haft tidigare men mer anpassat efter deltagarnas behov! Jag kan tänka mig att ca: 30% av tåglägena skulle kunna vara fria och att det då aldrig blir den totalt anarkistiska frikörningen som ingen (?) verkar vara så intresserad av!

Men det går naturligtvis att utveckla i den riktning som Stefan tog upp här och som kan tillföra en extra krydda.
Men jag tror att det kan bli svårt att genomföra direkt och att vi skulle kunna få till flera stora operatörer som skulle vara enkelt utbytbara i spelet på så kort tid som vi har på oss till Timmele. Men jag tror absolut att någon eller några skulle vara intresserade av att testa sitt eget bolag precis som i verkligheten, Stefan får då som TA även ses som verklighetens "Trafikverket" som delar ut lediga tåglägena till dom som söker dom!
Den eller dom som vill prova på detta får ju naturligtvis göra sin egen trafikplanering och fråga efter dom tåglägen som behövs. Dom behöver ju inte heller köra alla sina egna tåg utan naturligtvis kan man ju lägga en del av sina uppdrag i den vanliga uppdragshögen som är fria att ta av för alla deltagare på träffen!
Det kan ju till och med finnas dom som finner det intressant att bara skapa transportupplägget men delar ut alla uppdrag till deltagarna, som ett litet trafikspel i det stora tarfikspelet! detta kan ju göra att flera specialintressen kan ta plats i spelet än vad kanske en enda trafikspelskonstruktör kan ha kunskap om! Det kan vara allt från ett enkelt systemtåg som går fram och tillbaka på banan till mer komplexa upplägg med växling i egen regi typ CargoNet med den intermodaltågstrafik som dom kört i Sverige med egna terminaler och växling på flera ställen!

Ytterligare idéer som kan gynna att fler blir delaktiga och besöker våra träffar skulle kunna vara att en del av köruppdragen skulle utgöras av uppdrag med lokomlopp i en egen uppdragshög, dessa körs då antingen med lok som ställs till förfogande på vanligt vis eller att man kör sitt eget under ett helt omlopp!
Detta skulle jag vara mycket intresserad av, att kunna få köra mitt eget lok realistiskt med lång utrullning och alla extra funktioner i ett helt lokomlopp i ett trafikspel!

En träff i framtiden skulle kunna se ut så här enligt mig.
Trafikspelet rullar konstant från dag ett till banans rivning för att ge dom som gillar trafikspel mesta möjliga utdelning men spelet utnyttjar kanske bara ca: 2/3 av bananskapacitet (men är tidsmässigt längre)!
En del av köruppdragen är endast lokomlopp!
En del av trafikspelet kan bestå av egna trafikupplägg eller egna operatörer som ansvarar för sitt upplägg och får begära tåglägen för detta, detta funkar även i epok III med trafikupplägg inom SJ t.ex. nattågstrafiken mot Berlin eller liknande, det behöver ju inte vara operatören som är det viktiga utan även utvalda delar av SJ:s trafik kan ju också planeras av medlemmar med speciella intressen!

Man skulle också någon kväll under träffen kunna avlysa någon liten glest trafikerad gren av banan för provkörning och experimenterande med dekodrar och liknande, ursäkten får vara "banarbete" och att persontågen ställs in och ersätts med buss medan godstågen får klämma sig in mellan andra aktiviteter på banavsnittet under den tiden om så önskas då dom inte är så tidtabellsberoende, dom som okuperar detta banavsnitt kan ju ta över och ta hand om dom godståg som kommer så att andra slipper stå och vänta för att få köra sista biten!


Mvh. Eke
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av JanFrelin »

Nya idéer är bra, det som krävs om man avviker från "typfallet" är genomtänkt kommunikation, så alla deltagare får en möjlighet att sätta sig i hur det är tänkt att funka.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av StaffanWiman »

Om man ska ha ett sammanhängande trafikspel hela helgen, hur vore det då att köra med realtid? Fördelaar, nackdelar?
Staffan
Skriv svar

Återgå till "Timmele 2017"