Timmele 8-10 september 2017

Planering av Timmele-träffen 2017
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Timmele 8-10 september 2017

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2017-08-06, 23:53 Jag kan ge några svar så får Stefan komplettera.

...

Många bor i lokalen, vilket innebär att man får ta med sig egen luftmadrass eller campingsäng. Bekvämligheten kan vara lite si och så med, bl a finns det i vissa utrymmen belysning som är rörelseaktiverade och som tänds om man rör på sig. Och några snarkar. Men vi är ett gäng glada gubbar så det brukar lösa sig :) Men har man svårt att sova så kan det vara bra att känna till.

Med vänlig hälsning
Daniel
Det låter trevligt. :)
Tack för snabbt svar.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Timmele 8-10 september 2017

Inlägg av StaffanWiman »

Jag och säkert flera andra har flera lok, vagnar och körhandtag som kan lånas av den som kommer utan eller bara tycker att det är kul att köra något annat än sina egna prylar

Staffan
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Timmele 8-10 september 2017

Inlägg av Arne Ivan »

Kommer jag så har jag med mig ett el 2 lok, fred, UT4 och trådlös multimus.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Nybörjarfrågor

Inlägg av StefanFjällemark »

AlexanderEhn skrev: 2017-08-06, 23:30 Jag har för avsikt att vara med vid H0-banan. Behövs det lok och vagnar? Hade vart kul att bidra med något eget. Såg en excellista inför DreamTrack nu i våras, kommer det bli liknande upprop denna gång?
Ja, jag kommer att lägga ut en lista med fordonsbehov så snart trafikspelet är klart. Det blir det förhoppningsvis senast en vecka innan träffen.
AlexanderEhn skrev: 2017-08-06, 23:30 Såg i H0-tråden följande: Du ordnar själv körhantag till dina lok/motorvagnar som används i trafikspelet. Om du inte har så det räcker, fråga innan träffen här på forumet. Räknas app på telefonen som körhandtag i det här fallet?
Anmäler du ett lok/motorvagn till trafikspelet så förutsätts att du fixar ett kabelanslutet körhandtag - eget eller låna. Det viktiga är att du ser till att det finns ett körhantag och att det är testat att fungera med avsett lok.
I trafikspelet kommer att ingå bokningsbara tåg. Där fixar man eget tåg och körhandtag, och där går det bra med app eller trådlöst handtag. Det är ju bara du själv som kommer att köra detta tåg.
AlexanderEhn skrev: 2017-08-06, 23:30 Har jag mitt egna körhandtag och byter adress för att köra rätt lok? Eller följer körhandtaget med loket så att säga?
Det ska finnas ett dedikerat handtag för varje lok/motorvagn som deltar i trafikspelet. Handtaget skall vara märkt med förvaltning, loktyp och nummer, t.ex. "SJ Du 292".
AlexanderEhn skrev: 2017-08-06, 23:30 Kan jag vara med och köra utan att ha med lok&vagnar + körhandtag?
Man behöver varken ta med moduler eller lok & vagnar. Det brukar finnas gott om rullande material.
Tag gärna med några godsvagnar som du gör vagnskort till. Men känner du dig osäker, så var med på en träff först, så faller många bitar på plats, och du ser hur vagnskorten används. Så kan du tillverka några till nästa träff.
AlexanderEhn skrev: 2017-08-06, 23:30 Finns det några grova hålltider under lördagen?
Vi kör tåg från 09:00 - 22:00 med avbrott för måltider, samling 08:30.
AlexanderEhn skrev: 2017-08-06, 23:30 Hur funkar bemanningen vid trafikspelet? Delas roller ut och så har man den rollen hela trafikdygnet? Delas nya roller ut inför andra trafikdygn?
Inför varje trafikspel bemannas stationerna på nytt genom att vi ropar upp stationsnamnet och så får någon hugga på det och bli tågklarerare alt växlare. Om du vill vara på en station kan det vara bra att kolla med stationsägaren vad som krävs för att manövrera stationen innan du tingar den. Jag kommer med dokumentation om hur tågklarering fungerar, vi går dessutom igenom det på träffen.
AlexanderEhn skrev: 2017-08-06, 23:30 Som lokförare, har jag ett och samma lok hela trafikdygnet? Hur flexibelt/hektiskt är ett uppdrag i ett trafikdygn? Finns det pauser eller är det kontinuerligt i 3 timmar?
Ett trafikspet tar 2-2½ timme. Köruppdragen lottas ut, de är av varierande längd, men sällan mer än 30 minuter (motsvarar 3 timmar tidtabellstid). De ligger i en hög sorterade efter starttid. När man är klar med ett uppdrag, hämtar man ett nytt. Vill man ha en paus kan man ta det mellan köruppdragen. I vissa köruppdrag finns det dö-tid så man hinner ta en fika eller gå på muggen.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
AndreasSigfridsson
Inlägg: 231
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Timmele 8-10 september 2017

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Roco:s trådlösa handtag bör man ha en backup till det märkte vi på dreamtrack att det helt plötsligt tappar kontakten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2017-08-07, 16:50
AlexanderEhn skrev: 2017-08-06, 23:30 Kan jag vara med och köra utan att ha med lok&vagnar + körhandtag?
Man behöver varken ta med moduler eller lok & vagnar. Det brukar finnas gott om rullande material.
Tag gärna med några godsvagnar som du gör vagnskort till. Men känner du dig osäker, så var med på en träff först, så faller många bitar på plats, och du ser hur vagnskorten används. Så kan du tillverka några till nästa träff.
AlexanderEhn skrev: 2017-08-06, 23:30 Finns det några grova hålltider under lördagen?
Vi kör tåg från 09:00 - 22:00 med avbrott för måltider, samling 08:30.
Mycket stort tack för dessa svar Stefan!

Blir ju sugen på några godsvagnar i alla fall! ;) :D
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av RickardNordström »

Hallå... :)

Jag kan ha missat det, men jag saknar en lista med start och stopptider för trafikspel, måltider och nedplockning m.m... Länka gärna om det finns där jag inte letat :)

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av StefanFjällemark »

RickardNordström skrev: 2017-08-13, 21:08 Hallå... :) Jag kan ha missat det, men jag saknar en lista med start och stopptider för trafikspel, måltider och nedplockning m.m... Länka gärna om det finns där jag inte letat :)
Det finns gemensamma tider för alla på träffen:
  • Fredag
    • 15:00 får vi tillgång hallen.
    • 18:00 skall alla moduler ha ankommit. Varm korv och fika tillgängligt.
    • 22:00 skall banan vara klart.
  • Lördag
    • 07:30 Frukost serveras.
    • 08:30 Samling för respektive bana.
    • 12:00 Lunch
    • 18:00 Middag
  • Söndag
    • 07:30 Frukost serveras.
    • 08:30 Samling för respektive bana.
    • 12:30 Lunch
    • 13:30 Uppföljning.
    • 14:00 Nedmontering börjar
    • 18:00 Hallen stänger.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 766
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Timmele 8-10 september 2017

Inlägg av FreddePettersson »

Växel & Telefoni anländer ca 19:00 Fredag
Jag fixar även telefon listor

/Fredriik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele 8-10 september 2017

Inlägg av StefanFjällemark »

Här kan man se aktuell anmälningsstatus.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Timmele 2017"