Timmele 8-10 september 2017

Planering av Timmele-träffen 2017
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele 8-10 september 2017

Inlägg av StefanFjällemark »

Välkommen till Modul Syds modulträff i Timmele.

Träffen är öppen för alla medlemmar i Modul Syd, MMM eller FREMO som tycker det är kul att träffas för att bygga modulbana och köra tåg. För att få köra tåg själv måste du vara minst 150 cm lång, i annat fall kör du under överinseende av någon som är det.

Vi kommer att bygga en americaN-bana och en H0-2R-bana. Träffen är i huvudsak inriktad på att vi kör trafikspel.

Vi kör inte för publik. Om du har vänner som vill komma och titta går kortare besök bra (några timmar), meddela träffansvarig i förväg. Du ansvarar för dina gäster under hela tiden i lokalen.

Vi hjälps åt på fredagen att hämta bord och stolar samt att återställa dessa på söndag.

Det går att övernatta i lokalen. Det finns dusch och toaletter. Du får ta med egen madrass och sängkläder. Alternativt bokar du boende eller bor i husbil/husvagn. Det finns gott om plats att parkera men ingen el tillgänglig till husvagn eller husbil.

På träffen bär vi alla en namnbricka.

Program:
Moduler skall vara på plats senast 18:00 och de skall sättas upp direkt vid ankomst. Målsättning är att banorna skall vara klara för trafik 22:00. I övrigt se respektive tråd för H0 och americaN.
Banan börjar rivas söndag 14:00.

Deltagaravgift:
Deltagaravgift är 300 kr oavsett antal dagar plus eventuell medlemsavgift i Modul Syd, MMM eller FREMO. I avgiften ingår enklare frukost, fika och korv med bröd på fredag kväll kl. 18. Barn och ungdomar under 18 år betalar ingen avgift, men skall vara medlem i Modul Syd, MMM eller FREMO. Betalning till Bankgiro eller Swish. Alla uppgifter finns på fakturan som man får när man anmält sig.

Mat:
På fredag bjuder vi på korv med bröd. På lördag och söndag blir det catering.
Lördag lunch: Pris 90 kr
Lördag middag: Pris 120 kr
Söndag lunch: Pris 90 kr.

Sista anmälningsdatum:
Med moduler: senast 1 augusti men gärna så fort som möjligt för att underlätta banplaneringen.
Utan moduler: senast 1 september.
Anmälan görs på https://dinkurs.se/timmele2017

Välkommen med din anmälan.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Timmele 8-10 september 2017

Inlägg av AlexanderEhn »

Kul!

Ska försöka komma och "premiära" i modulsammanhang! Dock utan modul, men kanske med ett H0-tåg och körkontroll i högsta hugg. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Anmäl díg till Timmele här

Inlägg av RobertKlarén »

Hej

Jag/Vi har ett par personer (med MJ erfarenhet) som vill ansluta någon dag eller kanske fler för att "titta och testa", främst AmericaN. Hur ser vi på dessa: Ja/Nej, avgift, ingen föreningstillhörighet?

Det brukar ju sägas att första fixen är gratis och MJ är ju, som vi alla vet, mycket beroendeframkallande :-)
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Anmäl díg till Timmele här

Inlägg av StefanFjällemark »

RobertKlarén skrev: 2017-07-13, 08:51Jag/Vi har ett par personer (med MJ erfarenhet) som vill ansluta någon dag eller kanske fler för att "titta och testa", främst AmericaN. Hur ser vi på dessa: Ja/Nej, avgift, ingen föreningstillhörighet?
Självklart skall sådant intresse uppmuntras.
Från träffinformationen saxar jag:
Om du har vänner som vill komma och titta går kortare besök bra (några timmar), meddela träffansvarig i förväg. Du ansvarar för dina gäster under hela tiden i lokalen.
De som stannar längre än några timmar och är med för att prova på föreslår jag uppmanas att bidrar med 100 kr till kaffekassan per gäst och dag. Är det acceptabelt?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Anmäl díg till Timmele här

Inlägg av RobertKlarén »

StefanFjällemark skrev: 2017-07-13, 20:54
De som stannar längre än några timmar och är med för att prova på föreslår jag uppmanas att bidrar med 100 kr till kaffekassan per gäst och dag. Är det acceptabelt?
Låter mycket rimligt. Jag bjuder in/accepterar förfrågan med ovanstående villkor.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Timmele 8-10 september 2017

Inlägg av daniel »

Hittills är 20 personer anmälda, varav 13 personer för H0 och 7 personer för N-skala.

Som tidigare meddelats kör N-skalan amerikanskt trafikspel i Timmele med amerikanska tåg, men både N-RE-moduler och americaN-moduler är välkomna i banan. Lok och vagnar finns det gott om.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele 8-10 september 2017

Inlägg av StefanFjällemark »

Nu är jag så smått igång med banplaneringen. Redan många moduler anmälda med fortfarande några dagar kvar att anmäla din modul.

Bilden är från förra årets träff i Timmele.
WP_20160924_22_12_50_Pro (2).jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele 8-10 september 2017

Inlägg av StefanFjällemark »

När tidsfristen för anmälan av moduler löpt ut så ser det ut så här:
  • 23 anmälda på H0, varav 20 deltar fredag-söndag och enbart på H0.
  • 11 anmälda på AmericaN, varav 8 deltar fredag-söndag och enbart N.
Antalet anmälda på samma nivå som förra året. Notera dock att sista dagen för anmälan utan moduler är 1 september. Under lördagen är dessutom flera gäster anmälda.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Nybörjarfrågor

Inlägg av AlexanderEhn »

Hej alla,

Som nybliven medlem i Modulsyd och aldrig vart med på en modulträff, har jag ett gäng nybörjarfrågor inför Timmele. :)


- Jag har för avsikt att vara med vid H0-banan. Behövs det lok och vagnar? Hade vart kul att bidra med något eget. Såg en excellista inför DreamTrack nu i våras, kommer det bli liknande upprop denna gång?
- Såg i H0-tråden följande: Du ordnar själv körhantag till dina lok/motorvagnar som används i trafikspelet. Om du inte har så det räcker, fråga innan träffen här på forumet.
  • Räknas app på telefonen som körhandtag i det här fallet?
- Har jag mitt egna körhandtag och byter adress för att köra rätt lok? Eller följer körhandtaget med loket så att säga?
- Kan jag vara med och köra utan att ha med lok&vagnar + körhandtag?


- Hur bor de flesta? På golvet i salen? Tänker att det här modulträffar verkar till stor del vara en social tillställning så det vore ju dumt att fixa boende där ingen annan bor.

- Finns det några grova hålltider under lördagen?


- Hur funkar bemanningen vid trafikspelet? Delas roller ut och så har man den rollen hela trafikdygnet? Delas nya roller ut inför andra trafikdygn?
- Som lokförare, har jag ett och samma lok hela trafikdygnet? Hur flexibelt/hektiskt är ett uppdrag i ett trafikdygn? Finns det pauser eller är det kontinuerligt i 3 timmar?

Eller är det här begreppet "köruppdrag" kommer in i bilden?


// Alex Ehn
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2017 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Timmele 8-10 september 2017

Inlägg av daniel »

Jag kan ge några svar så får Stefan komplettera.

App på telefonen räknas inte som handtag utan varje lok i trafikspelet behöver ett eget handtag med sladd. Men fråga här på forumet, det är inte omöjligt att någon kan låna ut ett handtag till dig.

Varje lok som deltar i trafikspelet behöver ha ett eget handtag för just det loket under hela träffen.

Om du kör eget lok under fri körning så kanske app funkar, men det får Stefan reda ut.

Med "trafikspelet" avses att man kör strukturerat efter tidtabell och där alla har tilldelade roller.
Med "fri körning" avses att inget trafikspel pågår och det är fritt fram för vem som helst att köra eget tåg, så länge man inte flyttar vagnar eller tåg som hör till kommande trafikspel.

Många bor i lokalen, vilket innebär att man får ta med sig egen luftmadrass eller campingsäng. Bekvämligheten kan vara lite si och så med, bl a finns det i vissa utrymmen belysning som är rörelseaktiverade och som tänds om man rör på sig. Och några snarkar. Men vi är ett gäng glada gubbar så det brukar lösa sig :) Men har man svårt att sova så kan det vara bra att känna till.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Timmele 2017"