Sida 3 av 7

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Postat: 2017-01-25, 14:57
av stasv
Begränsning i tåglängd? Så att jag inte tar med mig "fel" uppsättning vagnar.
Behov av svart tyg till banan?

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Postat: 2017-01-25, 15:40
av Nicke
Jag har ställer upp som EA och Thomas är ju BA, frågan är vem som tar TA-rollen?
TA beslutar tåglängd.
Svart tyg, ja det lär väl behövas, vi har väl en hel del i lokalen?!

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Postat: 2017-01-29, 15:37
av Rolandhs
Hej

Tåglängder och trafik generellt tar vi på plats på Lördag fm, just för dagen är 25 deltagare anmälda så vi kommer att få samsas om plats på banan.
Svart tyg och klammerpistoler.
Jag tar med några stafettpinnar om vi behöver använda dessa blir lite beroende på sikt förbi dem stora stolparna, vi har en hel del dubbelspår vilket ger plats för många tåg samtidigt-

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Postat: 2017-01-29, 20:12
av LarsRobert
Rolandhs skrev:Hej

Tåglängder och trafik generellt tar vi på plats på Lördag fm, just för dagen är 25 deltagare anmälda så vi kommer att få samsas om plats på banan.
Svart tyg och klammerpistoler.
Jag tar med några stafettpinnar om vi behöver använda dessa blir lite beroende på sikt förbi dem stora stolparna, vi har en hel del dubbelspår vilket ger plats för många tåg samtidigt-
Då kanske vi måste dela in i olika körpass på något sätt så alla får vara med och köra. Det funkade inget vidare på hobbymässan i höstas tyckte jag.

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Postat: 2017-01-29, 20:57
av StaffanWiman
Någon typ av system så att man är lagom många på banan samtidigt - och hela tiden för publiken skull.

Staffan W

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Postat: 2017-01-29, 22:19
av StefanFjällemark
Vissa stationer bör också vara bemannade enligt något schema för att trafiken ska flyta, eller?

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Postat: 2017-01-29, 23:25
av LarsRobert
Jag tänkte mer på att ingen ska bli utan körning. Det blir ganska tråkigt att gå och dra en hel dag utan att få köra tåg. Man kanske kan göra ett schema och sen får alla varsitt kort eller två som man bokar med. Ungefär som det funkar i analoga tvättstugor. Då kan inte alla pass bokas upp på en gång. Jag vet inte om och hur det har lösts förut. Systemet vi hade i älvsjö tycker jag inte funkade alls.

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Postat: 2017-01-30, 03:56
av LarsN
Hej

Vi är ju gott om folk, så vi bör bemanna upp alla stationer som kan behöva tkl.
Åtminstone 8 tåg borde vi väl kunna hålla igång samtidigt, 4 i varje riktning.
Vi har fyra ställen att mötas på.
Använder man vändslingorna som väntplats, så borde tio tåg teoretiskt sett vara
möjligt att ha igång samtidigt.

Tre, fyra tkl finns det säkert användning för.
Vangsta skulle kunna ha en "tkl Trainee" inför varje ny tkl timme/pass.
Någon kanske vill rangera lite vid Vagnsta för publikens skull.
Det anske är lämpligt med byte av lokförare varje timme om 8 upp till 10 tåg rullar samtidigt.
Mellan 11:00 och 13:00 brukar det av erfarenhet vara brist på lokförare.
Jag tror inte det är någon större risk att, någon blir görolös särskilt länge.
Ett par "publikvärdar" som förklarar lite om modulhobbyn kanske inte heller är fel.
Vi måste ha bemanningslistor för tkl.
Kanske även för tågseten, eller något system med lappar.
Stafettpinnar kommer säkert till användning.
Jag har cirka 11 meter tyg, räcker till Vangsta och lite mer.

//Lasse

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Postat: 2017-01-30, 04:07
av LarsN
Nicke skrev:Jag har ställer upp som EA och Thomas är ju BA, frågan är vem som tar TA-rollen?
TA beslutar tåglängd.
Jag skulle kunna axla rollen som TA om ingen annan känner sej manad.

//Lasse

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Postat: 2017-01-30, 07:43
av StaffanWiman
Varannan timme? Entimmarspass är nog lagom.

Staffan W