H0-2R Elplanering DT17

Planering av Dreamtrack 2017
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

H0-2R Elplanering DT17

Inlägg av Eke »

Hej alla!

DreamTrack närmar sig med stormsteg!
Banplanering pågår troligtvis för fullt och så fort en bana är klar ska jag göra en elplanering för att vi ska komma igång så fort och smidigt som möjligt i Växjö.
Men jag behöver veta vad ni alla tar med er så jag kan göra en ritning över var ni ska montera era grejor.
Här är en länk till en tabell där ni kan fylla i material ni tänker ta med, fyll i så noga som möjligt, jag har fyllt i mina egna grejor som exempel.

https://www.modulsyd.se/module/module_m ... able_id=91

I sista kolumnen kan man anmäla sina Lenz körkontroller, detta så att jag kan göra en adresslista till dessa i förväg och dom som har möjlighet kan också programmera dessa själv, men jag hjälper naturligtvis också till med detta på plats för den som behöver.

Ni som har kompletta EkeBus kabelkit, dessa ska innehålla!
10 st EkeBus-paneler eller fler
10 st 3-meters RJ45-kablar eller fler
1 st gul sektioneringskabel, den med den lilla vita dosan på mitten
1st 12V 500 mA strömförsörjning med tillhörande inmatningskabel med grönt skydd på RJ45-kontakten (Ej grön om den är gammal)
I st Loconet inmatningskabel med Gult skydd på RJ45-kontakten
Långa Loconetkablar 5m+10m+15m och gärna LN-boxar

Ange gärna färgen på era RJ45 EkeBus-kablar så ritar jag in det på elritningen för att göra det tydligare var varje EkeBus-sektion börjar och slutar.


Mvh. Eke
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0-2R Elplanering DT17

Inlägg av StefanFjällemark »

Ett litet förtydligande: Även du som inte har en komplett EkeBus-sektion anmäler det du har i form av paneluttag, LocoNet-boxar och kablar. Vissa har ju så det räcker till den egna stationen.

En annan sak: Respektive stationsägare förväntas ha med en egen booster. En booster-sektion brukar omfatta en station med tillhörande bit linje före och efter. Gäller både 2R och 3R. För H0e räcker det med en booster för hela sträckan.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: H0-2R Elplanering DT17

Inlägg av Eke »

StefanFjällemark skrev:Ett litet förtydligande: Även du som inte har en komplett EkeBus-sektion anmäler det du har i form av paneluttag, LocoNet-boxar och kablar. Vissa har ju så det räcker till den egna stationen.

En annan sak: Respektive stationsägare förväntas ha med en egen booster. En booster-sektion brukar omfatta en station med tillhörande bit linje före och efter. Gäller både 2R och 3R. För H0e räcker det med en booster för hela sträckan.
Bra, tack för kompletteringen Stefan! :)
Men ytterligare ett förtydligande, det är endast Lenz körhandtag jag är intresserad av eftersom jag ska göra en adresslista för dessa!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0-2R Elplanering DT17

Inlägg av LLJ »

Bör ni inte även tala om vilka boostrar (tillverkare och modell) som bör användas?

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: H0-2R Elplanering DT17

Inlägg av Eke »

DT17 börjar närma sig!
Jag gjorde en tabell för att anmäla elmaterial för några veckor sedan, några har anmält material men inte många!
Jag måste komma igång med elplaneringen den här veckan så snälla kom igen nu och anmäl det ni har att ta med!
Som jag ser det nu är det väldigt akut brist på boostrar!

Se trådstarten för länk till anmälningstabellen!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: H0-2R Elplanering DT17

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Bör ni inte även tala om vilka boostrar (tillverkare och modell) som bör användas?

/Lars
Ledsen för sent svar!
Vi har brist på boostrar så vi kanske inte kan vara kräsna, men Lenz LV101, LV102 och Tams B4 är att föredra. Bostrar som inte enkelt kan ändras spänning på (ex. LV101) ska vara inställda på 16 volt! Tams B4 och LV102 fixar jag vid idriftsättning!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: H0-2R Elplanering DT17

Inlägg av PeterAlsén »

Jag har en LV102 med trafo att förse ström med till Nättelund och anslutande linjer. Hur ansluts boosterkabeln mot CDE? Min booster är helt ny så den bör kanske programmeras först?
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: H0-2R Elplanering DT17

Inlägg av Eke »

PeterAlsén skrev:Jag har en LV102 med trafo att förse ström med till Nättelund och anslutande linjer. Hur ansluts boosterkabeln mot CDE? Min booster är helt ny så den bör kanske programmeras först?
Kalasbra med en booster till! :)

Boosterbussanslutning RJ12 (gärna dubbel)
C - RJ12 pin1
D - RJ12 pin6
E - ej ansluten

Körströmsanslutning
J - Svart kabel
K - Röd kabel

Programmering av spänning och avstängning av RailCom på samtliga boostrar görs av mig vid driftsättning via CV-prog från telefonen.

Hälsningar
Eke
Hubert Österlund
Inlägg: 29
Blev medlem: 2014-01-18, 10:06

Re: H0-2R Elplanering DT17

Inlägg av Hubert Österlund »

Jag tar med en LZV 100 som med en switch kan ställas om i boosterläge,
Hubert, Bjästa
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: H0-2R Elplanering DT17

Inlägg av Eke »

Här är elplaneringen för 2R-banan!
Alla Boostrar och EkeBus-sektioner är inte nyttjade. men ta med det ni har anmält ändå, skulle någon utebli pga. sjukdom eller annat så är det bra med reserver!
Något som bekymrar mig är tillgången på 230 V kablar och sladdosor! Jag ska rota fram några av mina långa kablar men dom kommer inte att räcka till så jag ber er, ta med allt ni har så vi inte blir strömlösa på någon del av banan!

Sov gott så syns vi i morgon eftermiddag!
Mvh. Eke
Bilagor
DT17 Elplanering.png
Skriv svar

Återgå till "Dreamtrack 2017 (ModulSyd är arrangör)"