H0 program

Planering av Dreamtrack 2017
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 program

Inlägg av StefanFjällemark »

Trafikspel kör vi fredag och söndag. Ett trafikspel tar ca 2½ timme och så är det lite ställtid mellan trafikspelen. Under lördagen har vi fri körning med bemannade stationer (tågklarerare och eventuella växlare) samt godstrafik med vagnskort. Detta provade vi i Timmele med lyckat resultat.

Fredag
08:00 Förberedelser inför trafikspel.
10:00 Trafikspel 1 med avbrott för lunch.
14:00 Trafikspel 2.
17:00 Trafikspel 3 med avbrott för middag.
20:30 Trafikspel 4 om intresse finns, alternativt fri körning med bemannade stationer och godsfrakter med vagnskort för de som vill.

Lördag
08:00 Fri körning, om möjligt med bemannade stationer.
10:00 Publik körning med bemannade stationer och godsfrakter med vagnskort för de som vill. Antal samtidiga tåg på banan kommer eventuellt att begränsas.
16:00 Fri körning resten av dagen, om möjligt med bemannade stationer, och godsfrakter med vagnskort för de som vill.

Söndag
08:00 Förberedelser inför trafikspel.
10:00 Trafikspel 5.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 Program DreamTrack

Inlägg av StefanFjällemark »

Lite justeringar av programmet och några förtydliganden.

Trafikspel kör vi fredag och söndag. Ett trafikspel tar ca 2½ timme och temat är lite bredare så att både privata operatörer och SJ platsar. När trafikspelet är klart kommer vi att lägga ut behovet av fordon på Modul Syds forum där vi ber deltagarna att tala om vad man kan bidra med. Utöver detta är det önskvärt att varje deltagare tar med några godsvagnar av allmän typ, inklusive vagnskort till dessa. Vagnarna kommer att användas för frakter under trafikspelen.
Under lördagen har vi fri körning med bemannade stationer (tågklarerare och eventuella växlare) och då kör man med helt valfria tåg. Tågens längd får inte överstiga mötesspårens längd på stationerna. Enstaka längre tåg kan komma att tillåtas av trafikchefen.

Torsdag (tillagt)
14:00 Uppsättning av moduler sker löpande på ungefär den plats där de skall stå.
18:00 Alla moduler skall ha anlänt till lokalen.
22:00 Banan förväntas vara i drift.

Fredag (tidigare start av trafikspel)
08:00 Förberedelser inför trafikspel.
09:30 Trafikspel 1 med avbrott för lunch.
13:30 Trafikspel 2.
16:30 Trafikspel 3 med avbrott för middag.
20:30 Trafikspel 4 om intresse finns, alternativt fri körning med bemannade stationer och godsfrakter med vagnskort för de som vill.

Lördag (oförändrat)
08:00 Fri körning, om möjligt med bemannade stationer.
10:00 Publik körning med bemannade stationer och godsfrakter med vagnskort för de som vill. Antal samtidiga tåg på banan kommer eventuellt att begränsas.
16:00 Fri körning resten av dagen, om möjligt med bemannade stationer, och godsfrakter med vagnskort för de som vill.

Söndag (tidigare start av trafikspel)
08:00 Förberedelser inför trafikspel.
09:30 Trafikspel 5.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 Program DreamTrack

Inlägg av StefanFjällemark »

Nu har vi fått in anmälda moduler och det ser vid första anblicken riktigt bra ut. Vi kommer att ha en gemensam station för 2R/3R där vissa spår kan trafikeras av både 2R och 3R. Och det blir en H0e-bana, eventuellt med överföringsvagnar så att det går att utväxla godsvagnar även till stationer på H0e-delen.

Jonas och jag kommer nu att reda ut exakt vilka moduler vi har tillgång till. För de moduler där vi saknar information kommer jag att kontakta respektive ägare för att be om mer info. När detta är klart går vi i gång med banplaneringen.

OBS! Alla godsvagnar med vagnskort måste vara 2R, och det kommer att gälla även för vagnarna i vissa persontågsomlopp, då dessa kommer att sändas mellan vilka som helst av stationerna på banan. För heltåg som endast trafikerar 3R-delen kan 3R-vagnar användas. När väl trafikspelet är klart kommer det att stå krav på 2R, 3R resp. H0e.

NYTT! I trafikspelet kommer vi att behöva lok-kort. Dessa utformas i samma storlek som vagn-korten och med en ficka där omloppstidtabellen skall ligga i.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
LasseHerneklint
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-05-25, 00:57

Re: H0 Program DreamTrack

Inlägg av LasseHerneklint »

önskvärt att varje deltagare tar med några godsvagnar av allmän typ, inklusive vagnskort till dessa.
Hej, vilken eller vilka epoker är det tänkt att köra trafikspelet i. Vi har ju lok och vagnar från 30-tal och fram till dagens så bra att veta när vi ska tillverka vagns- resp lokkort.
/Lasse H
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: H0 Program DreamTrack

Inlägg av LarsRobert »

Hej på er

Som total nybörjare så undrar jag en hel del om vagns- och lokkort. Hur ska dessa se ut? Kanske att någon kan visa och/eller dela med sig av någon slags mall.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 Program DreamTrack

Inlägg av StefanFjällemark »

LasseHerneklint skrev:Vilken eller vilka epoker är det tänkt att köra trafikspelet i?
Vi har väl inte hållit så hårt på epoker på DreamTrack. Men det hade ju varit kul om vi kunde kört med lite olika tidsperioder. Förra DreamTrack kördes en ganska bred tidsperiod med tonvikt på den avreglerade tiden efter 1990. På träffen i Timmele i höstas provade vi att låta varje trafikspel ha en egen tidsperiod; första spelet 55-65, andra spelet 75-85 och tredje spelet 95-05. Det fungerade inte speciellt bra, då det inte fanns varken lok eller vagnar i tillräcklig omfattning. Detta trots att listan med fordonsbehov låg ute flera veckor i förväg.

Kanske skall man göra något mittemellan; under fredagen körs en bred tidig tidsperiod 1960-1980 med enbart SJ och på söndagen en modern tidsperiod med blandade operatörer 1990-2010. Utöver detta kan man alltid lägga in "historiska museitåg" i bägge tidsperioderna, så att ånglok och 30-40-tal kan dyka upp.

Vad tycker ni?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 Program DreamTrack

Inlägg av StefanFjällemark »

LarsRobert skrev:Som total nybörjare så undrar jag en hel del om vagns- och lokkort. Hur ska dessa se ut? Kanske att någon kan visa och/eller dela med sig av någon slags mall.
Du hittar information om trafikspel och vagnskort här.
Själv använder jag PowerPoint för vagns- och lok-kort, jag bifogar en mall. Bakgrundsfärgen på vagnskorten hittar du på ovanstående länk.
Andra använder Excel eller Tobias Meyers vagnskortsida.

Det kan även vara en idé all plasta hela vagnskortet. Plastfickor till fraktsedlar är vanliga visitkortsfickor som klistras på vagnskortet.

Jag tror du hittar tillräckligt med exempel för att kunna gå igång med tillverkningen av dina vagnskort.
Bilagor
Vagnskort mall.zip
(191.43 KiB) Nerladdad 276 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0 Program DreamTrack

Inlägg av LLJ »

Ett tips är att klippa av ena hörnet på den sida som har öppningen på visitkortsfickan. Gör det enklare att få i/ur fraktsedeln.

/Lars
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: H0 Program DreamTrack

Inlägg av LarsRobert »

StefanFjällemark skrev:
LarsRobert skrev:Som total nybörjare så undrar jag en hel del om vagns- och lokkort. Hur ska dessa se ut? Kanske att någon kan visa och/eller dela med sig av någon slags mall.
Du hittar information om trafikspel och vagnskort här.
Själv använder jag PowerPoint för vagns- och lok-kort, jag bifogar en mall. Bakgrundsfärgen på vagnskorten hittar du på ovanstående länk.
Andra använder Excel eller Tobias Meyers vagnskortsida.

Det kan även vara en idé all plasta hela vagnskortet. Plastfickor till fraktsedlar är vanliga visitkortsfickor som klistras på vagnskortet.

Jag tror du hittar tillräckligt med exempel för att kunna gå igång med tillverkningen av dina vagnskort.
Det underlättar ganska mycket med något att titta på. Tusen tack!
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: H0 program

Inlägg av StaffanWiman »

Jag fastnar direkt i momentet att försöka få in en bild av loket/vagnen på mallen...
Har hittills aldrig lyckats göra ett vagnskort.

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Dreamtrack 2017 (ModulSyd är arrangör)"