3R på DreamTrack 2017

Planering av Dreamtrack 2017
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

3R på DreamTrack 2017

Inlägg av StefanFjällemark »

Av intresset att döma så räknar vi med att köra både 2R och 3R i H0. Så finns det några alternativ att göra det:
  • Två separata banor: respektive bana planeras för sig och någon på respektive bana gör trafikspel till sin bana.
  • En sammanhållen bana: Lok och 3R vagnar får hålla sig på respektive bana, medan 2R vagnar kan köra över hela banan. Någon form av övergångsmodul behövs. Har någon en station där man kan ställa om mellan 2R/3R spårvis? Eller en färja som kan fungera som 2R i ena läget och 3R i andra? Annars en sträcka med avbrott på mitten.
Det behövs en banplanerare för att planera både 2R och 3R, för oavsett lösning ovan, så skall ju banorna rymmas i hallen.
Hur fungerar det med elen? Brukar 3R köra med Z21 och EkeBus, eller används något annan?
Ni som har moduler som fungerar både i 2R och 3R får ange detta, sådana moduler är ju mer flexibla eftersom de passar varsomhelst i banan.

SÅ VAD TYCKER DU?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: 3R på DreamTrack 2017

Inlägg av StaffanWiman »

Absolut en sammanhållen bana. En separat 3R-bana brukar inte vara speciellt intressant, tyvärr. (undantag på hobbymässan).

Jag har en övergångsstation under byggnad. Inte speciellt fin men om intresse finns och ingen vill komma med någon bättre så bygger jag den färdigt, annars skulle jag kunna tänka mig att riva upp spåren och göra cykelbana i stället...

Staffan
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: 3R på DreamTrack 2017

Inlägg av StefanFjällemark »

StaffanWiman skrev:Jag har en övergångsstation under byggnad.
Låter intressant. Har du en skiss? Kan spåren ställas om mellan 2R och 3R?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: 3R på DreamTrack 2017

Inlägg av StaffanWiman »

Jag har tyvärr inten skiss. Är inte hemma dessutom men jag kan beskriva den så här. Och den är ju inte klar!
Den består av tre M-playmoduler à en meter. 2R-sidan dubbelspår med övergång från spår 1 till spår 2 i varje ände. på mittmodulen en växel och övergång till 3R.
3R-sidan är inte alls klar men kommer att bestå av K-räls och kan alltså komma att vara omkopplingsbar till 2R. Enklast är nog att bara skjutta över vagnar. Enkelspår med något stickspår och eventuellt mötesspår.
Om det går att ansluta både 2 och 3R-moduler i båda ändarna (krävs smala moduler) så skulle den kunna sättas in på ett antal olika sätt.
Växlarna är Peco large respektive K-rälsens slankaste.
När (om) den blir klar måste den i varje fall kvalitetstestas på något sätt vid ett tidigare tillfälle så att den duger !!!

Den kommer inte att uppnå samma finess som Vagnsärad, men ska fungera.

Staffan
Lokstallslasse
Inlägg: 85
Blev medlem: 2014-01-18, 10:05

Re: 3R på DreamTrack 2017

Inlägg av Lokstallslasse »

StefanFjällemark skrev:
StaffanWiman skrev:Jag har en övergångsstation under byggnad.
Låter intressant. Har du en skiss? Kan spåren ställas om mellan 2R och 3R?
Jag har också en femspårig "övergångsstation" på gång sedan länge. Den kan byggas upp i fyra olika längder efter behov - 320 cm, 400 cm, 480 cm eller 560 cm.
Stationen har varit uppe på forumet ett par gånger tidigare, senast i denna tråd där den nämns i inlägg #23 och framåt. I det inlägget finns också en länk till en tidigare tråd. I den tråden finns även de omkopplingsbara 2R/3R sektionerna markerade. All omkoppling sker i dagsläget med vippströmbrytare.

http://www.modulsyd.se/forum_new/viewto ... ryd#p20933

Stationen finns även kvar i MMM's modulbibliotek. 2R delen är/har varit körbar en längre tid men 3R-delen har aldrig blivit färdigställd.
Tyvärr har det inte hänt speciellt mycket efter det senaste inlägget. Det blev av olika anledningar en jobbig tid de kommande månaderna efter att min fru hade rest iväg så det hände i princip ingenting med modulbygget, men det känns nu läget att ta mig i kragen och komma igång igen.
Jag skall försöka få hjälp med att transportera de fyra delarna till vår gemensamma lokal i Huddinge och där bygga färdig 3R-delen i samråd med / med hjälp av 3R-kompisarna i gänget.

I inlägg #20 i den äldre tråden finns en bild på hur hela stationen var tänkt. Det finns anslutning till 2R dubbelspår (code 75) och 2R/3R dubbelspår (code 100 med PUKO punktkontakter) i båda gavlarna. Tanken är att försöka lägga om de diagonala förbindelsespåren så att det går att nå samtliga spår i ett svep utan att behöva backa om jag nu lyckas få till det inom samma modul.

Det är ju fem månader kvar till Dream Track så det skall ju inte kunna finnas mycket till hinder för att fixa det med en (eller flera) spark(ar) i baken.
Nu är det verkligen dags att träffa er i Modul syd!

Bästa hälsningar
Lars-Erik

Edit:
PS. I Huddingegänget kan vi prova/testa stationen mot ett flertal moduler, både 3R och 2R. DS.
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: 3R på DreamTrack 2017

Inlägg av StefanFjällemark »

Nu är anmälan öppnad för DreamTrack 2017.

Vi räknar med att det kommer såpass många H0-3R-moduler att det blir en egen bana. Därför behövs några funktionärer från H0-3R-sidan som kan hålla i den delen av DreamTrack: planera bana, göra trafikspel, leda banbygge samt vara sammanhållande för H0-3R under träffen.

Är du intresserad av att bidra eller har tips på personer som kan bidra: hör av dig till mig via PM eller i denna tråd.

Med vänlig hälsning
Stefan Fjällemark
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Nytt om 3R på DreamTrack 2017

Inlägg av StefanFjällemark »

Några förtydliganden!
Vi har fått förslag från flera håll att 3R-rallarna önskar en gemensam bana 2R-3R. Därför utgår vi från detta i planeringen enligt följande:
  • H0-banan kommer ha en 2R-del och en 3R-del och dessa två sitter ihop i en gemensam bana.
  • Alla moduler med punktkontakter placeras i 3R-delen av banan.
  • STRYKS: Undantagsvis kan man behöva använda någon 2/3R-linjemodul på 2R-delen men inga 3R-moduler med växlar kommer att placeras på 2R-delen av banan.
  • Mellan 2R och 3R kommer det att finnas en övergångsmodul för att kunna skjuta över vagnar. Vi räknar med att ha en station med som har genomgående spår för både 2R (dubbelspår) och 3R (enkelspår) samt vissa spår som kan trafikeras av både 2R och 3R. Det ger spännande trafikeringsmöjligheter.
  • Vi gör ett trafikspel för hela banan, så att vi kan välja att lägga alla köruppdrag i en hög eller i separata högar för 2R och 3R beroende på intresse.
  • H0e-banan kommer att placeras så att den om möjligt kan fungera som en bibana till en station på banan.
Sista anmälningsdag för moduler till DreamTrack skjuts fram till tisdagen 7 februari, direkt efter Norrköpingsträffen för att ge 3R-rallare möjlighet att diskutera medverkan i DreamTrack
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Nytt om 3R på DreamTrack 2017

Inlägg av StefanFjällemark »

Några förtydliganden! Se inlägget ovan.
Jag kommer även till Norrköpingsträffen, så blir det kanske tillfälle att diskutera 3R på DreamTrack där.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: 3R på DreamTrack 2017

Inlägg av StefanFjällemark »

Lokstallslasse skrev:Jag har också en femspårig "övergångsstation" på gång sedan länge. Den kan byggas upp i fyra olika längder efter behov - 320 cm, 400 cm, 480 cm eller 560 cm.
Hej Lasse. Tänker du anmäla denna modul till DreamTrack? Vi kan ju använda den oavsett om 3R-delen fungerar eller inte. Men det låter intressant med en station som kan båda. Jag hittade inte någon skiss på stationen, så det får du gärna skicka till mig.
Med vänlig hälsning Stefan
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: 3R på DreamTrack 2017

Inlägg av StaffanWiman »

Mitt bygge av övergångsstation ligger däremot nere eftersom det verkar som om det fanns bättre alternativ.

Om den inte aktivt efterfrågas så lägger jag gärna ner den till förmån för just nu husbygge i skala 1:1 och senare annan typ av moduler.

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Dreamtrack 2017 (ModulSyd är arrangör)"