H0 trafikspel i Timmele 2016

Planering av Timmele 2016
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Eftersom jag antar att träffen körs i nutid, kan jag tänka mig ett extratåg som 30/40-tals bruntåg typ
museiförening, klubbresa eller dylikt.
Hälsar Ingvar. :)
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av StefanFjällemark »

daniel skrev:Man skulle kunna ha fraktsedlar som har en annan bakgrundsfärg för frakter som ska med i privata tåg.
En bra idé som faktiskt även kan användas om man kör med flera bolag och vill hålla isär frakterna.

Även om man kan, så tror inte man måste hålla isär privata omlopp och fraktsedlar från övriga nar det gäller att ta med sig vagnar. Min tanke var att i det privata omloppet ingår att köra godståg i trafikspelet. Enda skillnaden är att man väljer ett privat omlopp för att få köra med eget lok och några vagnar som följer med hela vägen närmast loket. Dessa vagnar ingår inte i trafikspelet och behöver inte ha vagnskort. Men till detta godståg kommer andra vagnar kopplas (enligt de instruktioner jag kommer att skriva i tidtabellen). Det tror jag kommer att fungera.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av StefanFjällemark »

IngvarÖsterberg skrev:Eftersom jag antar att träffen körs i nutid, kan jag tänka mig ett extratåg som 30/40-tals bruntåg typ
museiförening, klubbresa eller dylikt.
Vilken period/epok det blir är inte klart. Vi brukar ju köra med en ganska brett spann med fordon. och peta in t.ex. museitåg. Man skulle kunna köra de olika trafikspelen med olika epoker, men det är administrativt tungt att byta ut lok och vagnar mellan varje trafikspel. Men det fanns ju tider då det körde både brunlok och Rc-lok samtidigt, så dina brunlok passar säkert in. Kanske dags att jag tar med något brunt själv ;)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av Eke »

Hmm....jag tror vi har tolkat förslagen lite olika!
Det här med fraktsedlarna och hanteringen av godsvagnar till dom egna tågen borde väl kunna följa dom normala rutinerna tycker jag!
Är det ett heltåg så står man ju för både dragkraft och vagnarna som inte ska växlas ut någonstans!
Kör man ett eget lokalgodståg så kan man väl förutom dom eventuella egna godsvagnarna ta med andra vagnar som i vilket annat trafikspelståg som helst. Dom egna vagnar som inte har någon destination längs banan får väl hänga med som genomgående vagnar och dom skulle ju i så fall inte behöva ha vagnskort, möjligtvis skulle man kunna ha ett A6 skrivpapper tillsammans med vagnskorten där vagnskortslösa vagnar och deras slutdestination antecknas för att det ska bli lättare att hålla reda på tågets beståndsdelar vid mellanstationerna!

Eftersom dessa tåg tar en plats i trafikspelet som annars ett ordinarie trafikspelståg borde haft så borde inte spårkapaciteten på stationerna vara mer annorlunda än normalt.

Däremot om man har ett större privat upplägg med flera inblandade tåg kanske det kan krävas planering av spårkapaciteten!
Ett sådant upplägg skulle kunna vara om flera slår sig ihop om ett upplägg med en viss operatör och dennes trafikuppdrag som kanske innebär växling någonstans!
Detta skulle ju t.ex. kunna vara cargonets containertrafik i sverige som var ganska omfattande eller någon annan modern operatör, för epok III skulle ju ett TGOJ-upplägg kunna vara ett alternativ!
Själv är jag ju intresserad av nattrafiken mot Berlin och skulle ju kunna ha ett upplägg där tågen mot Oslo och Stockholm växlas isär eller samman på någon station i banan.
Detta kan man ju göra själv eller tillsammans med någon om upplägget är komplext, ungefär som ett eget litet trafikspel inlämmat i det stora trafikspelet!

Jag tror att vi inte ska försöka oss på allting med en gång utan sakta men säkert låta saker och ting falla på plats och i den takt som önskemålen uppstår.
Dom mer komplexa privata initiativen måste nog finnas någorlunda färdiga som "affärside" att presenteras för träffens TA vid trafikplaneringens början och att man gemensamt planerar detta. En fördel med detta kan ju bli att flera börjar intressera sig för trafikspelskonstruktion! :)
Dessutom så har nog den som har ett specialintresse av något en kunskap om detta som kanske inte dom vanliga ordinarie trafikspelskonstruktörerna kan krävas ha!

En ytterligare variant av eget uppdrag skulle kunna vara att få ett mindre lokomlopp till sitt favoritlok som man gärna kör, vill man inte köra alla deluppdragen själv lägger man bara tillbaks dom köruppdragen i den normala köruppdragshögen så någon annan får köra dom!


Mvh. Eke
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av Eke »

StefanFjällemark skrev:
IngvarÖsterberg skrev:Eftersom jag antar att träffen körs i nutid, kan jag tänka mig ett extratåg som 30/40-tals bruntåg typ
museiförening, klubbresa eller dylikt.
Vilken period/epok det blir är inte klart. Vi brukar ju köra med en ganska brett spann med fordon. och peta in t.ex. museitåg. Man skulle kunna köra de olika trafikspelen med olika epoker, men det är administrativt tungt att byta ut lok och vagnar mellan varje trafikspel. Men det fanns ju tider då det körde både brunlok och Rc-lok samtidigt, så dina brunlok passar säkert in. Kanske dags att jag tar med något brunt själv ;)
Jag körde ett sådant extratåg fram och tillbaks med mitt F1200 och 30-talsvagnar under ett av dom trafikspen Erik gjorde med extratåg! Fungerade mycket bra och var som vilken museiförening som helst som var ute och åkte!
:)

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av StefanFjällemark »

Eke skrev: Det här med fraktsedlarna och hanteringen av godsvagnar till dom egna tågen borde väl kunna följa dom normala rutinerna tycker jag!
Ja, det var så jag tänkte.
Eke skrev: Eftersom dessa tåg tar en plats i trafikspelet som annars ett ordinarie trafikspelståg borde haft så borde inte spårkapaciteten på stationerna vara mer annorlunda än normalt.
Jag planerar alltid trafikspelet med hänsyn till spårkapaciteten på respektive station.
Eke skrev: Själv är jag ju intresserad av nattrafiken mot Berlin och skulle ju kunna ha ett upplägg där tågen mot Oslo och Stockholm växlas isär eller samman på någon station i banan.
Jag har sådana idéer för sovvagnar, liggvagnar, restaurangvagn, konferensvagn, och postvagnar. Tänkte det skulle bli lite mer (om)växling på persontågen.
Eke skrev: Jag tror att vi inte ska försöka oss på allting med en gång utan sakta men säkert låta saker och ting falla på plats och i den takt som önskemålen uppstår.
Håller med. Låt oss nu testa och utvärdera privata omlopp först.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av CurtanSvensson »

Ett mycket bra förslag Stefan, som är värt att testa. Viktig att alla har möjligheten att få sitt behov av både trafikspel och frikörning.
Jag tror att deltagare blir fler. Kommer att se fram emot och få köra, privat omlopp, även egna tågsätt i trafikspelet. :)
Curten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av LLJ »

Just röd är inget bra val av färg, då vagnar med rött kort har någon felaktighet som behöver åtgärdas av ägaren, t.ex. för lågt hängande koppel.

Jag följer ert provande med stort intresse och hoppas att kunna få med positiva erfarenheter till körningen i 13-helgen i Värnamo.

/Lars
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av Fredman »

Fråga om anmälningssidan.
Vad menas med "antal platser".
Om det är platser att sova i lokalen så kan man inte välja 0.
Detta om man inte har för avsikt att sova i lokalen.
MVH Thomas
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av jhjelm »

Med antal platser menas hur många personer man tänker anmäla. T.ex. om man anmäler flera i en familj.
Namnvalet kanske inte är helt smart.

Övernattning är en bockar man i längre ner på anmälningssidan.

MVH Jonas
Skriv svar

Återgå till "Timmele 2016 (ModulSyd är arrangör)"