2R information

Planering av MJ-Hobbymässan 2016
Användarvisningsbild
tobbeo
Inlägg: 744
Blev medlem: 2014-01-16, 14:09
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: 2R information/trafik

Inlägg av tobbeo »

Trafik 2-r
Trafikchef Onegård informerar om följande!
Vi kör Ekebuss! De handtag som kan användas är Lentz, Roco-multimus, Fred eller Digitrax
De behöver då en speciell sladd eller adapter. Nått extra per handtag finns att köpa av trafikledningen ( 100:-)
Åtta tåg i trafiksamtidigt. Ett växellok på varje station.
Vilket ger 12 lokförare per pass.
Max körtid per pass en timme vid hög belastning.
Lista för tidbokning av tågläge kommer att finnas vid behov.
Alla som vill ska ha möjlighet att köra så boka inte för många tider
4 tåg startar på Uslingen och 4 på Magasinet. Första passet bemannas av utställarkortsinnehavarna.
Tåg för nästkommande pass ställs upp på av trafikledningen anvisat spår på Magasin och Uslingen
På magasinet lämnas yttersta spåren fria samt minst ett i mitten för rundgång.
På Uslingen skall mittenspåret lämnas fritt.
Vi kör med olikfärgade tågstavar på enkelspårssträckorna.
På enkelspårssträckan körs till stationsgräns för att invänta tågklarerarens signal
Max tåglängd är 2 meter under högtrafik, sedan kan längre tåg tillåtas efter rådfrågan med trafikledning
Bengt Holmerin programmerar lok och handtag där så behövs
Manuell Lokadress och handtagslista kommer att finnas
Du som inte kört förut ! Ta kontakt med trafikledningen som ser till att du får en guidningen runt banan.
Tåg som inte är i trafik plockas bort från magasin och vändslinga av ägaren. Vid missbruk kan trafikledningen plocka bort felparkerade tåg
Vagnar för växling behövs på Tibro, Almarenäs och Västhamn, växelloksförare tar egna eller hör med trafikledning
På Podolsk kan viss uppställning/ växelrörelse ske efter rådfrågan av trafikledningen eller av han delegerad.
Medlemmar i MMM och Modulsyd är välkomna att köra.
Bjud gärna in nya medlemmar som inte kört förut och guida dom runt banan
Bär din namnskylt tydligt! Har du ingen, finns provisoriska att få av trafikledningen. Ev gäster skall också ha namnskylt
Vi skall se till att det rullar tåg på banan, och att inga tågköer uppstår. Rutinerna för trafiken kan komma att förändras vi behov!
Många anvisningar men syftet är att vi skall köra tåg och ha kul! Visa upp vår fina hobby!
Trafikchef Onegård
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: 2R information

Inlägg av UBJ »

Kommer fräscha upp mina modulsarger till mässan och ifall det finns några fler som tänkte detsamma så tipsar jag om att många moduler nu får svart sargkant.
Jag tänkte själv måla svart eftersom dom flesta verkar välja den färgen nu, det är ju snyggt om många har samma färg på kanten.

Mvh UB
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: 2R information

Inlägg av StaffanWiman »

Jag tror inte att jag är ensam om att tycka att det är försträckligt fult och mörkt med dessa svarta sorgkanter

Staffan - som föredrar grönt!
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: 2R information

Inlägg av UBJ »

Vi kommer nog aldrig att ha enhetlig färg på MMM2r eftersom färgen bara är en rekommendation.
Men jag tror att det kommer vara många moduler på mässan som har svart kant, vi vet om några dagar hur det ser ut.
Så mitt tips var bara till dom som liksom jag kan tänka sig att måla i vilken färg som helst (nåja det finns gränser även för mig :) ).
Redan i Tyresö hade många moduler svart sarg.

Mvh UB
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: 2R information

Inlägg av StaffanWiman »

Min invändning är inte i första hand att det är oenhetligt, utan att det liksom stjäl ljus. Allt blir liksom mörkare speciellt som vi oftast har modulträffar under årstider då vi har brist på ljus.

Sedan tycker jag att det är fult, synd på så många fina moduler, men det är väl en smaksak.

Staffan
Användarvisningsbild
tobbeo
Inlägg: 744
Blev medlem: 2014-01-16, 14:09
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: 2R information/modultransport

Inlägg av tobbeo »

Nu börjar det närma sig! På fredag 4 november samlas vi vid SMJ på Rosenlundsgatan 54 klockan 9:00. Där lastar vi de gemensamma modulerna för transport till mässan.
Efter detta åker vi till Huddinge för att hämta gemensamma och medlemmars moduler.
Vi behöver fler händer som bär, så kom gärna redan klockan 9 till Rosenlundsgatan!
MikaelLund
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-09-06, 12:15

Uppdaterad banplan

Inlägg av MikaelLund »

En uppdatering av banplanen.
https://www.dropbox.com/s/hvveebkjdbsr2 ... .pptx?dl=0

/Micke
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: 2R information

Inlägg av pcederstrand »

Jag skulle behöva minst 3 boostrar till för att klara av banan (varav en nog blir reserv)

Helst att de har RJ12 anslutning för CDE ingången.

kommer vid lunch och imorgon hinner jag bara vara kvar till ca 17. Så jag hoppas jag hunnit förbereda allt så det är nästan klart då. Vi kör alltså parallell inkoppling av el och digitalt tillsammans med banan.


peterc
mvh /peterc
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: 2R information

Inlägg av SethSwede »

Hej Vänner
Ha det så kul denna helg.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R information

Inlägg av Eke »

Lycka till och ha det jättekul nu! :)

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "MJ-Hobbymässan 2016"