Alla skalor vild idé - låt publiken köra egna tåg på banan?

Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Alla skalor vild idé - låt publiken köra egna tåg på banan?

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Jag fick en vild idé: Skulle det uppskattas om vi erbjöd publika besökare att köra sina eget medtagna tåg på modulbanan under ordnade former som liknar ett trafikspel?!

Jag tänker mig i så fall att det inte pågår något annat trafikspel samtidigt och det innebär att fraktsedlar och sådant inte är aktuellt att hantera. Däremot kan man tänka sig att DT-operatörer kör godståg och växlar som en del av den övriga trafiken, men då mest på måfå.

Så här skulle det kunna funka rent operativt på en banan med europeiskt trafikspel:
* Den publik som är intresserad av att köra ett eget tåg anmäler sig för körning hos banansvarig på respektive skala. Lokets digitaladress noteras och verifieras mot de andra adresserna så att det inte blir kollissioner, vi kan t.o.m. hjälpa till att programmera in ny lång adress vid behov.
* Anmäld publik får egen slot-tid att köra på i en väldigt enkel linjetidtabell
* Man skulle kunna köra trafiken med fastclock men personligen tror jag det är bättre att bara köra i kronologisk ordning
* Anmäld publik ställer med hjälp av stationsvärd upp sitt tåg på startbangården i lagom god tid före avgång, och tilldelas ett körhandtag (om man inte redan har ett kompatiblet handtag förstås). Max tåglängd kontrolleras i samband med uppställningen så att vi kan mötas på alla planerade mötesstationer
* Övriga DT-operatörer är stinsar på stationer och kanske kör något enstaka annat tåg också.
* Stinsar ringer till nästa station och begär linje - ger klartecken till lokföraren som kör till nästa station
* I slutet av linjen vänder lokföraren och kör på samma sätt tillbaka sitt tåg till bangård där det plockas av och körhandtag återlämnas.

Publiken får ta med egna lok o vagnar och får köra ett varv på banan från bangård och tillbaka.
Man kan även tänka sig att DT-operatörernas lok och vagnar kan agera extratåg om någon vill prova att köra men saknar eget tåg.

Det måste så klart finnas tydligt uttalade regler om vad som gäller och sanktion om man bryter mot regler i stil med:
* Eftersom körhöjden är 1300 RÖK krävs kanske att vi ställer krav på lokförarnas längd?
* Ingen racerkörning
* Lyssna och lyd stinsar och operatörer
* När man är lokförare måste man koncentrera sig på det och hålla tåget rullande när så kommenderats av stinsar och personal.
* Otillåtet för lokföraren att på eget bevåg stoppa tåget på linjen för att t.ex. fotografera eftersom det stör trafiken på hela linjen.
* Det är inte tillåtet att peta på moduler, landskap eller dylikt, men man får putta på sitt lok om det tappar elektrisk kontakt.
* Invänta ALLTID klartecken från stationsvärd innan man kör ut på linje

Ohörsamhet innebär att tåget tas ur trafik direkt på station och plockas av banan av stins eller operatör.


För:
* En äkta upplevelse av modulkörning. Vi operatörer blir stinsar o kontrollanter.
* Mer lokförare gör att vi kan bemanna varje station vilket ger möjlighet till telefonerande som på riktigt
* Fotoläge för pressen samt möjlighet att intervjua besökare
* Värvar fler till modulhobbyn

Utmaningar:
* Lokadresser måste godkännas av banansvarig innan loket ställs på banan.
* Om en publik vill avbryta mitt i, var kan man plocka ner sitt tåg?
* Måste vara tydliga med att det är 1300 Rök
* Måste vata tydliga med att alla ska köra lagom fort och lyda stinsar
* Har vi loconetuttag så det räcker till utsidan också?
* Nå ut till publiken att ta med sig tåg att köra
* En enklare PA-anläggning för att kunna göra avgångsanrop och ge instruktioner till lokförare?
-- "Klockan är 12:34 och Emilsexpressen avgår nu Båstad mot Frihamnen. Tid för avgång, dörrarna stängs!"
-- "Trafikledningen med viktigt meddelande till lokförare: Beakta gällande trafikregler. Det är FÖRBJUDET att racerköra på banan. Den som inte hörsammar detta stoppas och tåget plockas av banan"

Nackdelar:
* Smutsiga lok o vagnar smutsar ner vår fina och rena bana?
* Rörigt och allmänt kaos på publiksidan?


Kanske kan man låta kortvuxna lokförare köra om följande beaktas/löses:
* Det finns lämpliga kliv-upp-pallar, helst med räcke och handtag?
* Inför avgång från en station ställer den kortvuxne sin pall vid _nästa_ station och inväntar signal för avgång
* En medföljare till den kortvuxne har som ansvar att se till att tåget rullar när det ska, puttar på om det t.ex. förlorar elektrisk kontakt
* Medföljaren kan vara anhörig eller kanske en av våra egna DT-operatörer?
* När tåget närmar sig nästa station kan stinsen ha bra kontakt med lokföraren eftersom de står på kort avstånd från varandra vilket underlättar kommunikationen om exakt _var_ på stationen tåget ska stoppas.


Ju mer jag tänker på det, desto mer vill jag göra detta! Men vad tycker ni andra? Har detta provats tidigare? Ska vi prova på N-Re-banan folks?!?
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Alla skalor vild idé - låt publiken köra egna tåg på banan?

Inlägg av LLJ »

Intressant ide.
Dock så finns denna möjlighet redan genom att anmäla sig till DT utan modul. Då har man också möjlighet att köra utanför publiktid i lite mer lugn och ro under den fria körningen.
Man kanske skulle sprida informationen om denna möjlighet bättre som ett första steg?

Jag tror att det finns risk för kaos om det inte finns någon form av föranmälan där de som är intresserade får information om regler samt tid när de kan köra, så att det inte dyker upp 10 pers kl 10 och vill köra.

/Lars
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Alla skalor vild idé - låt publiken köra egna tåg på banan?

Inlägg av Qrt »

Jag använder snabbsvarsrutan för ett ogenomtänkt men djupt känt svar:

Jag tror inte att det är en bra idé att inbjuda publiken att köra egna tåg.

Vi ställer höga krav på våra egna lok och vagnar och körhandtag för att det ska fungera.
Även publikens medhavda materiel måste ju klara samma krav.
När då inte ens aktiva i modulcirkusen alltid klarar av att se och hålla reda på huruvida de nyligen inskaffade Märklinvagnarna eller loket är klara för tvåräls respektive DCC eller inte. (Har jag själv misslyckats med så de så.) För att inte tala om det stora :P problemet med att välja rätt Ekebussanslutningssladd. Det blir kaos.

Övriga inslag i förslaget tål väl att tänkas vidare på. Tror jag. Detta är som sagt ett snabbsvar.

Att låta besökare låna lok vagnar och körhandtag (som i övriga världen mot körkort eller IDkort i pant till exempel) och sedan köra i något slags ordnade former borde väl gå.
Men friktionsfritt går det nog inte.

/Curt

PS
Som trådskaparen själv vet så är jag en sådan som ofta involverar besökare i trafik och drift samt ger dem utmaningar såväl i modul som klubbsammanhang.
Men det är alltid på mitt ansvar och jag följer alltid med vad besökaren har för sig och finns tillhands när jag ser att det behövs.
Man kommer inte ifrån att körning av publik kräver extra speciellt därför avdelade kunniga mötesdeltagare som klarar av att klart säga ifrån på det sätt som behövs för stunden.
/Q
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Alla skalor vild idé - låt publiken köra egna tåg på banan?

Inlägg av Tompa »

Idén är tillräckligt vild för att fungera :)
Om BA tillåter och man avdelar 2st kunniga personer som ordningställer de medhavda loken och vagnarna på en lite testbana vid sidan av modulbanan, för att se att allt funkar och adresser läggs in mm så borde det gå att genomföra.
Förslagsvis finns det en backup-plan = Ett lok och vagnar som redan fungerande som besökarna kan få köra istället för sitt eget om det är så att man inte kan få det medhavda tåget att gå bra på provbanan/sträckningen.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Alla skalor vild idé - låt publiken köra egna tåg på banan?

Inlägg av MickeC »

Vi har diskuterat inom americaN en stund och är överens om vår gemensamma ståndpunkt.

Vi tror inte på ett publikt utrop att alla intresserade kan få köra tåg utan vill göra som vi brukar under träffar, att åskådare som visar intresse och vill tillåts komma med och agera lokförare tillsammans med en erfaren tågbefälhavare och delta i trafikspelet
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Alla skalor vild idé - låt publiken köra egna tåg på banan?

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Efter samtal med en del N-Re-kollegor har nog vi också hamnat i den slutsats som Micke beskriver ovan.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Alla skalor vild idé - låt publiken köra egna tåg på banan?

Inlägg av ErikKuiper »

Jag har kontaktats av en modulägare på H0-banan som har dålig erfarenhet av allmänhetens körning på modulbanor. Han kommer inte att tillåta allmänhetens körning på hans moduler. Om vi ska ge möjlighet för allmänheten att köra så föreslår han att man bygger upp den separat bana för denna aktivitet. Min inställning är då att det inte blir någon allmänhetens körning på H0-banan.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Alla skalor vild idé - låt publiken köra egna tåg på banan?

Inlägg av LLJ »

Men de utan moduler som är anmälda till DT, kanske för första gången för att prova på det här med moduler och modulkörning, är ok att köra på dennes moduler (om det nu blir några sådana)?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Alla skalor vild idé - låt publiken köra egna tåg på banan?

Inlägg av daniel »

Ja, absolut. Jag har förvisso inte pratat med personen ifråga, men det är en del av konceptet Dreamtrack, att man är välkommen att köra tåg även om man inte (ännu) har någon egen modul. Det gäller dock anmälda deltagare, inte besökande allmänhet.

Med vänlig hälsning
Daniel
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Alla skalor vild idé - låt publiken köra egna tåg på banan?

Inlägg av ErikKuiper »

LLJ skrev:Men de utan moduler som är anmälda till DT, kanske för första gången för att prova på det här med moduler och modulkörning, är ok att köra på dennes moduler (om det nu blir några sådana)?
Som Daniel skriver så ser vi skillnad på deltagare och en besökande allmänhet. Nya deltagare är lättare att fånga upp och förklara hur det fungerar på en träff. Om någon deltagare skulle köra lite vårdslöst så är detta lättare att fånga upp och hantera än om någon mer okänd person skulle köra.
Skriv svar

Återgå till "Planering Dreamtrack 2016 (ModulSyd är arrangör)"