H02R: Trafikidé och fordonsbehov

Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Fordonsbehov mm H0 DreamTrack 2016

Inlägg av StefanFjällemark »

UrbanJohansson skrev:Fordonstyperna spänner över allt från 30 - talets "ångepok" till nutid. Finns det öht någon inriktning (geografisk eller epok) eller är det bara ett sammelsurium där vi blandar "hejvilt"?
Kan man blanda Ha med TMZ tycker jag att DR Br 96 också platsar eller är det big No-no på allt som inte är SJ/TGOJ -märkt?
Hej Urban. Jag vet inte in du har läst PDF-en med trafikidén som finns med i första inlägget i denna tråd. Den ramar in hela trafikspelet och därmed också vilka fordon som platsar. Så svar JA, det finns en inriktning, och fordonsbehovet är efter mitt bästa vetande utformad utifrån denna.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Fordonsbehov mm H0 DreamTrack 2016

Inlägg av StefanFjällemark »

Fredman skrev:Sen är ju inte listan bara till för boka upp adresser. Man skall även kunna se vilken adress som är till varje lok. Det gör man inte om man skriver en nummerserie t.ex.200-300.
Håller med. För det första underlättar det planeringen. För det andra kommer det att bli ett krav för att få ställa ett lok på spåret, för i år kommer förhoppningsvis loklistan bli ihopkopplad med Z21 och med en skämmig saftblandare som börjar blinka när en oanmäld adress dyker upp. 8-)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Re: Trafikidé, fordonsbehov etc.

Inlägg av Arne Ivan »

Synd jag inte kan vara med.. jag har 8 st 2-axliga timmervagnar med löstagbara buntar. Hade varit kul att visa upp dom.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Fordonsbehov mm H0 DreamTrack 2016

Inlägg av UrbanJohansson »

StefanFjällemark skrev:
UrbanJohansson skrev:Fordonstyperna spänner över allt från 30 - talets "ångepok" till nutid. Finns det öht någon inriktning (geografisk eller epok) eller är det bara ett sammelsurium där vi blandar "hejvilt"?
Kan man blanda Ha med TMZ tycker jag att DR Br 96 också platsar eller är det big No-no på allt som inte är SJ/TGOJ -märkt?
Hej Urban. Jag vet inte in du har läst PDF-en med trafikidén som finns med i första inlägget i denna tråd. Den ramar in hela trafikspelet och därmed också vilka fordon som platsar. Så svar JA, det finns en inriktning, och fordonsbehovet är efter mitt bästa vetande utformad utifrån denna.
Hej!
Helt OK.
Lite förenklat så är allt svenskt från Epokerna 5 - 6 OK.
Urban "Södra Station" Johansson
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Fordonsbehov mm H0 DreamTrack 2016

Inlägg av SethSwede »

StefanFjällemark skrev:
Fredman skrev:Sen är ju inte listan bara till för boka upp adresser. Man skall även kunna se vilken adress som är till varje lok. Det gör man inte om man skriver en nummerserie t.ex.200-300.
Håller med. För det första underlättar det planeringen. För det andra kommer det att bli ett krav för att få ställa ett lok på spåret, för i år kommer förhoppningsvis loklistan bli ihopkopplad med Z21 och med en skämmig saftblandare som börjar blinka när en oanmäld adress dyker upp. 8-)
Roligt Stefan, gillar saftblandare. Jag har en ombyggd T44 som rusade iväg och hamnade på golvet en gång pga ett annat oanmäld lok med samma adress! Tur att den var vit metall. :roll:
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Trafikidé, fordonsbehov etc.

Inlägg av Fredman »

Mina erfarenheter av uppstart av trafikspel så är det uppställningen av fordon på rätt utgångsställe som tar mycket tid.
Kanske det går att göra en lista i förväg exakt vilka fordon som skall användas så de fordonsägare som bidrager med fordon till första passet själva vet var fordonet skall starta. Bara en tanke.
När blir det stopp att anmäla fordon på nätet?
MVH Thomas
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trafikidé, fordonsbehov etc.

Inlägg av StefanFjällemark »

Fredman skrev:Mina erfarenheter av uppstart av trafikspel så är det uppställningen av fordon på rätt utgångsställe som tar mycket tid.
Kanske det går att göra en lista i förväg exakt vilka fordon som skall användas så de fordonsägare som bidrager med fordon till första passet själva vet var fordonet skall starta. Bara en tanke.
Bra idé, det skall jag göra. För fasta tåguppsättningar är det ju inga problem. För godsvagnar som ställs upp i magasinen får man väl ha en annan lösning? Skulle det fungera med att ange destinationerna för första avgående godståg, så att man utifrån fraktsedeln placerar vagnen på rätt spår? Och skulle det bli fel någon enstaka gång, så är det väl som i verkligheten ;)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trafikidé, fordonsbehov etc.

Inlägg av StefanFjällemark »

Fredman skrev:När blir det stopp att anmäla fordon på nätet?
För min del går det bra att anmäla fordon fram till vi har banan klar. Jag kommer att kopiera in den listan som första version av loklista i programmet som övervakar att endast anmälda adresser kan köra på banan. Efter att det är gjort, anmäls lok till någon av oss på plats som administrerar den lokala listan.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Re: Trafikidé, fordonsbehov etc.

Inlägg av StaffanWiman »

När jag nu skrev in mina lok såg jag att adressen 3 var upptagen. Har för mig att den inte ska användas.

Jag harnågra gånger varit med om att en dekoder plötsligt återgått till fabriksinställningarna och då även till adressen 3 ! Finns det då redan ett lok med den adressen kan det gå galet

Staffan
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Re: Trafikidé, fordonsbehov etc.

Inlägg av Eke »

Staffan, det här med att din dekoder har återgått till fabriksinställningar, har du pejl på vilken sorts dekoder och i vilket sammanhang det händer?
Har hört talas om detta men aldrig lyckats uppleva det själv, har ibland börjat misstänka att det är en skröna. Det vore bra om vi kunde reda ut det, jag tycker inte riktigt om sådana här oförklarade fenomen!

Har inte själv anmält något lok med adress 3 men jag har ett här hemma eftersom förebilden har just nummer 3! Och om jag fick bestämma skulle jag inte ha något emot att vi skulle kunna använda även den adressen!
Det skulle ju även kunna hända att två personer sitter i varsin ände av banan och leker med sitt nya lok nummer 3 ovetandes om varandra och i tron att adressen är ledig och det är ju illa det också! Och då tycker jag att man borde kunna hantera adress 3 som vilken annan adress som helst som måste anmälas så att endast en adress 3 kan finnas på banan!

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "Planering Dreamtrack 2016 (ModulSyd är arrangör)"