DreamTrack 2016 och 3R

ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

DreamTrack 2016 och 3R

Inlägg av ErikKuiper »

För att inte förstöra huvudtråden för DreamTrack 2016 så skapar jag en egen tråd för att diskutera 3R och DreamTrack.

Jag stödjer och förstår beslutet att inte ha en särskild 3R-bana. Min erfarenhet av 3R och DreamTrack är som följer.
  • Mängden rena 3R-moduler som anmäls brukar vara mycket begränsat.
  • Det är tveksamt om det finns tillgång till en övergångsstation.
  • Att också få plats med en 3R-bana på dansgolvet kommer att menligt påverka storleken på 2R-banan.
/Erik

PS. Jag har inte varit med och tagit beslutet att inte ha en 3R bana.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: DreamTrack 2016 och 3R

Inlägg av LLJ »

Lite synd att man inte kan ha både 2R och 3R. DreamTrack hade ju åtminstone förut målsättningen att visa och stödja mångfalden inom modelljärnvägshobbyn.
Det ger fel signaler om några vill komma med moduler i annan skala eller modulsystem som är representerade idag och inte får vara med pga att man tar utrymme för någon annan.
T.ex. om några av de som bygger H0e i Stockholm skulle vilja vara med, så att även jag kunde få användning för min H0e modul, får vi nej?

Förr så fanns det fler som byggde 3R i närområdet och då var två halvor som var ganska lika i storlek inget ovanligt.
Jag tror att det finns fler 3R moduler idag än det gjorde då, och det är synd att inte låta dem kunna vara med.
Tag beslutet om 3R bana eller inte efter anmälningstidens slut när man ser om det finns underlag för en bana eller inte istället för att säga nej på förhand.

Jag har inte heller varit med att ta beslutet att inte ha en 3R bana.
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: DreamTrack 2016 och 3R

Inlägg av Fredman »

Tyvärr så är det ju svårt att få ihop en vettig trafikbana med 3R med tanke på antalet stationer med större kapacitet.
För tillfället vad jag känner till så är det Vagnsta som är 2R eller 3R och Fummelmora 3R.
Det finns några som är typ mötessspår .Vad jag vet bara ett fungerande 3R magasin.
Samma sak om det skulle hållas ett FREMO-möte med enbart svenska FREMO-moduler med stipulerat växelradiekrav.
Jag vet inte om det gjort någon skllnad för beslutet om jag hade anmält Vagnsärad. Tyvärr för tillfället obrukbar.
MVH Thomas
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: DreamTrack 2016 och 3R

Inlägg av StaffanWiman »

En liten 3R-bana utan anslutning till 2R är inte speciellt kul. Har man däremot en övergång så kan nog även en liten 3R-avstickare kännas motiverad. Jag tror jag har sett någon mera övergång än Vagnsärad, men den kommer kanske inte hit.

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: DreamTrack 2016 och 3R

Inlägg av LLJ »

StaffanWiman skrev:En liten 3R-bana utan anslutning till 2R är inte speciellt kul.
Staffan
Helt sant. Men det finns tillräckligt med 3R för att bygga en ganska stor bana, om de bara anmäler sig. Det såg vi t.ex. vid MJ-Hobby mässan.
Håller annars med om att en övergångsstation mellan 2R/3R ger extra krydda till det hela och ökar gemenskapen istället för att skapa en slags utanförskap.

Min poäng är att låta vad som anmäls styra vilka banor som finns plats för istället för att direkt utesluta vissa banor.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: DreamTrack 2016 och 3R

Inlägg av UBJ »

Det finns ju ett namn och leva upp till också...

Mvh UB
Användarvisningsbild
LarsN
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-07-13, 01:44
Ort: Norrköping

Re: DreamTrack 2016 och 3R

Inlägg av LarsN »

Jag har funderingar på att göra Vagnsta till övergångsstation mellan 2R och 3R.
Som ett komplement, ska givetvis annars fungera som vanlig station 2R alt. 3R
Vilken lösning som är lämpligast har jag inte kommit fram till ännu.
Men jag tror det är fullt genomförbart.
Det hade naturligtvis varit enklare om jag förberett det från början.
Senast redigerad av 1 LarsN, redigerad totalt 2016 gånger.
Mvh/Lasse
Vagnsta, Dundret mm.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: DreamTrack 2016 och 3R

Inlägg av Eke »

LarsN skrev:Jag har funderingar på att göra Vagnsta till övergångsstation mellan 2R och 3R.
Vilken lösning som är lämpligast har jag inte kommit fram till ännu.
Men jag tror det är fullt genomförbart.
Det hade naturligtvis varit enklare om jag förberett det från början.
Trycker på "Gillaknappen" !

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: DreamTrack 2016 och 3R

Inlägg av CurtanSvensson »

Detta tycker jag är en bra alternativ Lars. Vore riktigt roligt att alla vi tillsammans kan köra. Bra för gemenskapen :)
Curten
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: DreamTrack 2016 och 3R

Inlägg av PerOlofPettersson »

Hej!

Om allt går som det skall, så kommer det snart att finnas en station till med både 2R och 3R. Planerar för att bygga Trelleborg Övre lokstation. Men det tar nog lite tid att få ihop den, så eventuellt DT17. Det kommer att bli en stor station runt 6 moduler.

Mvh
Per-Olof
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Skriv svar

Återgå till "Planering Dreamtrack 2016 (ModulSyd är arrangör)"