Efter mässan ...

Planering av hobbymässan i Älvsjö 2015
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Efter mässan ...

Inlägg av hakang »

Jag tycker banan var mycket väl planerad och trafikerades på ett i alla fall hyfsat sätt. Jag erkänner mig iofs skyldig till en påkörning men tröstar mig med att inga dödsoffer krävdes, det var mer en liten puss än mordförsök som jag såg det...

Att stationer och linjer var fördelade som de var hade väl ingen inverkan ALLS på trafiken, ingen station fungerade ju som annat än linje, dvs man brakade bara rätt igenom i alla fall. Innan jag (och andra?) begrep att det bara fick vara ett tåg mellan typ Vättesta och Västhamn verkade hela idén med att sätta in en vändslingeautomatik där helt förryckt. Efter att ha fått förklarat att det ju faktiskt var en vändslinga där så var det inget problem heller.

Det enda som irriterade mig när det gällde tågföringen var när något tåg stannade på linjen för att a) det skulle snackas med nån, b) nån vagn skulle justeras/plockas bort/spåras på, eller c) nån skulle backa in till magasinet. Köerna byggde på MYCKET snabbt bakifrån med effekten att inga tåg rörde på sig på ett bra tag. Jag skulle nog vilja att snack och icke-akut pilleri kunde hanteras när tåget parkerats på nån station och att linjen kunde hållas helig.

Men som sagt, på det stora hela en nära nog 100%-igt positiv session.
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Efter mässan ...

Inlägg av Odd J »

hakang skrev:Det enda som irriterade mig när det gällde tågföringen var när något tåg stannade på linjen för att a) det skulle snackas med nån, b) nån vagn skulle justeras/plockas bort/spåras på, eller c) nån skulle backa in till magasinet. Köerna byggde på MYCKET snabbt bakifrån med effekten att inga tåg rörde på sig på ett bra tag. Jag skulle nog vilja att snack och icke-akut pilleri kunde hanteras när tåget parkerats på nån station och att linjen kunde hållas helig.

Men som sagt, på det stora hela en nära nog 100%-igt positiv session.
Jag tycker också att banan var bra planerad. Det enda som gjorde att inte "följa John"-trafiken fungerade var just backningarna in till magasinet som tog mycket av banans totala kapacitet. Jag skulle kunna tänka mig att man ordnade detta genom att ha en uppacknings- och en nedpackningsbangård, med växlar ut mot linjen "rättlagda" för respektive manöver. Uppackningsbangården bör ju vara typ Tomteboda, eftersom det tar tid att få upp tåg och man behöver en liten "buffert" av tåg för att få ut dom i trafik vid rätt tillfälle. Nedpackningsbangården behöver dock inte vara mer än en växel "ut i skogen" och några överblivna moduler eller lite räls på en bräda. Man kör helt enkelt av på det lilla stickspåret, bort från publiken och plockar tåget av spåret. Det bör gå på ett par minuter bara och sen kan nästa tåg köra in och packas ner.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Efter mässan ...

Inlägg av StaffanWiman »

Det kan ta tid att packa ner ett tåg. Bättre idé då att ha den precis före en station där man kan stanna på ett sidospår och därifrån backa in i depån.
Tycker trafiken gick väldigt bra både på 2 och 3R-banan. Inga riktiga stopp som förra året! De olika avstånden mellan stationerna spelar ju ingen roll när alla kör åt samma håll.
Stort tack till arrangörerna!

Staffan Wiman
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Efter mässan ...

Inlägg av Qrt »

Odd J skrev: Nedpackningsbangården behöver dock inte vara mer än en växel "ut i skogen" och några överblivna moduler eller lite räls på en bräda. Man kör helt enkelt av på det lilla stickspåret, bort från publiken och plockar tåget av spåret. Det bör gå på ett par minuter bara och sen kan nästa tåg köra in och packas ner.
I teorin. Ja.
Jag körde luft-nedpackning nyss av ett enkelt tåg med 10 G-vagnar och krångelfria bygelkoppel: Efter 1 minut så var de av spåret.
MEN
StaffanWiman skrev:Det kan ta tid att packa ner ett tåg. Bättre idé då att ha den precis före en station där man kan stanna på ett sidospår och därifrån backa in i depån.
Först en disclaimer: banan var bra. Men här har uttryckts besvikelser över flaskhalsar. Utan feedback och förslag till lösning kommer samma problem och kommentarer tillbaka nästa år. %Och nästa... %
Så här kommer ett nytt mångordigt från mig:

MEN var ställer jag dem? på golvet? Det finns ju aldrig några bord vid bangården.
Och hoppsan nu kom nästa tåg som någon annan ska lyfta av och packa, och nästa.....
Och väskor ska endera hämtas, vikas upp och vara i vägen för andra eller så ska det gås med ömtåliga vagnar och lok till väskorna.
Det tar också tid.
Det liknar kassan i affären när man storhandlat. Antingen står man okänsligt i vägen och packar så fort man hinner eller så lyfter man ner varorna i vagnen igen för att sedan ställa sig vid en tom kassa och packa rätt i lugn och ro.
Man vill väl att äggen; förlåt vagnarna och loken, ska vara hela när man kommer hem också.
Så bara ett spår ut i skogen räcker inte.

Det tar mig normalt sett, koncentrerat men ännu utan hjärtinfarkt, cirka 20 minuter att packa ner ett av mina Tomteboda-långa tåg med boggievagnar och mer eller mindre lös last.
Från räls till väska.
Detta under förutsättning att det finns något bordsliknande bredvid spåret som jag kan hålla till på i lugn och ro.
Enda bordet i helgen var väl adresseringsbordet. Inget vid bangården. Det var därför jag packade ner från annan plats. En plats där jag kunde ordna något bordsliknande och slapp gå (och krypa) långa sträckor.
Det gick som det brukar. Innan jag var färdig kom en kassör och öppnade kassan med vagnskaos som följd.

Sen vill nog flera, vilka visserligen med glädje kör kontinuerlig så länge publiken intresserat tittar på, men behöver sköta mathållning och annat ordentligt ändå,
gärna kunna slippa plocka av och packa ner det nyfiket betittade och flitigt fotograferade tåget under rasterna. All hantering sliter och att bara ställa ett Tomteboda-långt tåg fritt på ett bord ? Nej tack. Om det i stället måste ner i väskan direkt man tar paus så blir det kvar där.

Flaskhalsen var ungefär den samma som på senaste körningen på Tekniska:
Enkelspåret utanför Tomteboda.
Det fanns många spår på ena sidan Tomteboda entrén men inte på den andra. Det gjorde det antingen enkelt ut och komplicerat in eller tvärtom. Och den här gången kunde man inte heller köra in på de extra spåren från linjen heller utan var tvungen att backa. Från enkelspåret. Om Tomteboda vid banplaneringen kompletteras med en dubbelspårig modul lik Podolsk (symmetrisk i förhållande till Tomteboda men assymetrisk med 2 "bangårdsspår" (eller flera) på ena långsidan och de 2 linjespåren utefter den andra) uppsatt utanför Tomtebodas "Entré" med någon tåglängd spår åt vardera hållet kompletterad med några växlar mitt på mellan de olika spåren så kunde man sköta växlingsrörelser in och ut från Tomteboda, ur och i trafik utan att störa trafiken på linjen.
Det kan ge en stor kapacitetsökning och flexibilitet. Tillsammans med upp och nerpackningsbord för minst 2 personer.

En variant fanns på TM14 Där var ju Fredmans kurvor med. Till deras transport hade han gjort ett skåp vars överyta höll modulhöjd. Ett utmärkt packbord.

Tills vidare fortsätter jag som nu vid publikkörningar: Visar bara ett tomteboda-långt tåg om dagen och dagar med klag över trångt på banan får även det stanna i väskan. Då åker det falska "Återseendetåget" fram istället: Br80-DB flakvagn med last-Shell knallgul tankvagn-grön Pwg. Publiken skiner upp "sånt där Märklintåg hade jag". Och jag säger inte flaska. Det duger också. Men är ju inte vad jag helst vill visa upp.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Efter mässan ...

Inlägg av fs_toni »

pcederstrand skrev:
nu ser iallafall jag fram mot massor av trafikspelsträffar för bara rulla runt runt är inte kul ens med den iofs trevliga uppskattande publiken

Tack alla /peterc
Lite off topic apropå din kommentar så ligger nu inbjudan uppe till nästa träff:
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=2034
:D :D :D
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Efter mässan ...

Inlägg av LLJ »

Före dess är dock Värnamo Moduldagar i 13-helgen ;)

/Lars
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Efter mässan ...

Inlägg av Arne Ivan »

Om det funnits ett smalt bord, typ 2 dm brett, vid Podolsk skulle man kunna stanna på "närmaste" spåret och packa ner..
Kanske tillochmed två tåg, om man börjar packa från slutet. Fast iofs det blir en bit att nå över smalspårsbanan..
Campingbord borde rymmas att skjuta in mellan benen på Uslinge, det är ju bara ett ett av tre spår som måste vara rent. Bestäm att det tredje inte är ett parkeringsspår utan ett nerpackningsspår.

Kul träff hursomhelst.. :D
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Efter mässan ...

Inlägg av StaffanWiman »

Bör väl även nämnas att det var en fin 3R-bana med intensiv trafik. En detalj som jag som mest har 2R-grejer uppskattade, var att det var slanka växlar. Allt som jag hade med mig fungerade utan att spåra ur.
Bara lite synd att den inte var hopbyggd med 2R-banan så att tågen kan gå emellan med bara lokbyte.

Staffan Wiman
ANLD_1435
Inlägg: 99
Blev medlem: 2014-01-17, 16:26
Ort: Grödinge / Stockholm

Re: Efter mässan ...

Inlägg av ANLD_1435 »

Upp och nedpacknings bord ja.
Släpar sjålv på 5,6m Almarenäs samt lite starkström till alla + deltog i transporten av gemensamma moduler från SMJ
Känns som ett upp och ned packnings bord nästan skulle få släpet att rinna över.
Vore trevligt om någon som inte släpade annat än sig själv och rullande material kunde tänka sig att ta med ett sådant.
Om vi delar upp det så orkar alla med
Stinsen i Almarenäs
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Efter mässan ...

Inlägg av Qrt »

Och det går inte att få låna ett par bord på plats?
Mässan kanske ska ha mycket betalt men på andra körningar, publika såväl som trafikspel.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "Älvsjö Hobbymässa 2015"