Ros och ris.
Vad beträffar hur det i stort gick att köra tåg på 2R under mässan tycker jag att Peters ordförandeord ovan väl sammanfattar vad jag tycker om MMM 2R-s arrangemang. Tilläggas kan att det var en mycket lättkörd bana med stora utrymmen innanför och väl placerade handtagsanslutningar. Tack än en gång för det.
Men att det ska vara så svårt att följa, ja respektera de regler som de ansvariga för banan ställer upp. Inte handlade det heller denna gång om att man behöver gå kurs för att kunna förstå dem.
Det har tidigare diskuterats och kommits fram till i detta forum att den eller de som tar på sig det stora ansvaret och arbetet för att få ihop en fin modulbana är i sin fulla rätt att i princip kräva vad som helst av deltagande modulägare och andra. Detta för att såväl medlemmar och gäster friktionsfritt ska kunna ha trevligt tillsammans. Det är ju så enkelt. Om arrangörerna tycker att deltagarna är för struliga eller deltagarna tycker att kraven är orimliga så blir det ingen körning. Ingen kommer att vilja ställa upp nästa gång under samma förutsättningar.
pcederstrand skrev:- adminstratioen på lok och handtagsadresser
Det förvånar mig mycket att de flesta snällt och sansat gick till pärmen och skrev in de lokadresser som de ville använda under respektive dag. Man till och med var noga med att få kollat så loket hade rätt adress.
Men det var ingen (nå EN då) med Lenzhandtag som före lördagseftermiddagen hade skrivit in i Pärmen vilka handtagsadresser deras handtag var inställda på. Ändå handlar det inte om avancerad datateknik eller skolungdomar som inte längre lärt sig läsa och förstå enkla instruktioner eller hantera penna och papper.
Detta fick till följd att jag inte kunde köra. Efter andra bytet av lokadress i mitt LH100 handtag gav jag upp och gick över till 3R sidan. Där visste man i alla fall att följa givna regler.
Först på söndagen var listan för blåa nätet nästan full men då lyckades jag i alla fall hitta en fungerande, kollisionsfri adress. Så det var faktiskt varken fel på mig eller mitt handtag (jaja, denna gången).
Jag vet att många vill ha sig en tilldelad Xpressnätadress i förväg till sitt Lenzhandtag och det finns en sådan lista där deltagare i svenska modulträffar kan samordna sina adressönskemål. Jag tycker det är bra.
Men det ändrar inte på det faktum att
olika människor deltar i varje träff och en mängd orsaker till adresskollisioner kan finnas. Nytillkomna handtag, påtvingade adressändringar vid tidigare träffar, gäster med egna handtag mm . Därtill är antalet möjliga adresser alldeles för litet.
Att det ska vara så svårt för somliga att acceptera att enda sättet att säkra en smidig körning för alla är att varje deltagare PÅ PLATS. JUST DEN DAGEN stämmer av med arrangören och övriga deltagare vilken handtagstyp och handtagsadress han vill köra med. Innan han sticker in kontakten i dosan.
Slutligen. Det system som används här och i stora delarna av modulsverige just nu bygger på tillgång till tre olika nät i samma dosa/kontakt: 2 Xpressnet (röd och blå sladd) och 1 Loconet (gul sladd). Jag har redan skrivit att varje arrangör bestämmer reglerna utifrån de aktuella förutsättningarna. I södra Sverige finns det till exempel många Rocohandtag av olika slag. I stockholmstrakten finns det många Lenzhandtag. Det gör att reglerna för vilka handtag som tillåts och hur de ska vara konfigurerade i de olika Xpressnäten kommer att se olika ut. När någon arrangör nästa gång talar om vilka förutsättningar som gäller för respektive handtagstyp så är det alltså baserat på erfarenhet och utifrån de där och då gällande förutsättningarna. Inte för att få utlopp för den ena eller andra böjelsen.
Med hopp om att jag på 2R ska få köra med Lenzhandtag från början nästa gång.
pcederstrand skrev:- för många "tågolyckor", skärpning på förare.../peterc
Här handlar det åter om en kollision mellan hur enskilda förare tycker det ska vara och den krassa verkligheten.
Verklighetens folk vet att just deras tåg ibland går så fort att de hinner upp framförvarande tåg. Det finns massor med orsaker till det, ibland är det handhavande fel, ibland är helt enkelt bara makterna emot en. Men vi verkar ju trots allt i en värld där tågen inte väger ton utan lätt kan stoppas av en hand. Så det finns några enkla motmedel:
-
Om lokföraren alltid håller sig inom armlängds avstånd från sitt tåg kan han som sista åtgärd bruka Det Mänskliga Nödstoppet: Lägg en hand emellan om inget annat hjälper. Det kostar ingenting annat än prestige.
- Inställningen att allt måste ske verklighetstroget kan bli dyr.
"Det finns inget jag kan göra ty jag har redan dragit ner reglaget på rätt sätt till noll och mitt tåg har skalenlig utrullning digitalt inprogrammerad. Jag är HEMSKT ledsen"
Så länge loket inte har ett enormt svänghjul och tåget stor massa är det ju bara dumheter.
-
Lär dig hur den lokala Tvärniten aktiveras med just ditt handtag istället. Och använd den.
- Till dem som står bredvid en handlingsoförmögen förare: Förhandla inte. Det kan ni göra gratis sen.
Sätt istället i tid handen emellan eller
slå till det Stora Röda nödstoppet på närmaste stolpe. Ännu rullar det vackra tåg värda flera tiotals kronor på banorna men hur länge om man vid varje körning måste räkna med skador bakifrån ?
-
Kör med marginal. Lär känna din stoppsträcka (reaktionstid+utrullning) för varje given hastighet.
-
Håll koll på vad som är framför ditt tåg och kör därefter.
Jag har inget emot modelltåg som körs snabbt när linjen är fri. Inte ens om det körs av banan och i golvet i kurvorna. Det är körandes ensak. (Fast dålig reklam inför publik). Men
att köra på andras tåg bakifrån och sen hävda att det var deras fel är oförskämt.
Det digitala system vi använder innebär att vi kör på sikt. Någon automatisk inbromsning vid hinder på spåret finns inte.
Hur modernt som helst. De stora järnvägarna övergav det till största delen långt före senaste sekelskiftet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ke ... m_i_Sverig
Jag undrar,
vad är det för konstig inställning som gör att så många låter sitt tåg köra på en kamrats ? Hur många av oss MMMare kör på någon utanför modelltågsvärlden eller låter sig bli överkörd bara för att de hade rätt?
Sådär. Nu har jag skrivit av mig. Jag hoppas att ingen tror att jag kom hem arg och upprörd. Det här var en av de roligaste modulhelgerna i år. Både körmässigt och umgängesmässigt. Fast jag föredrar förstås när det går lite flera dagar mellan uppbyggnad och rivning. Det blir lite lugnare då.
/Curt