2R digital info om träffen

Planering av hobbymässan i Älvsjö 2015
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av Qrt »

MickeC skrev:Lite krasst kan man undra om varje medlem behöver hundra fasta adresser, hellre då att man har tio fasta adresser och sedan får man själv ändra inom det spannet. Skulle man mot förmodan ha fler lok än tio med sig till modulträffar får man låna ur ett lånesegment...
Ännu ett nytt regleringsförslag.
Jag tvivlar på att detta verkligen är ett så stort problem att Modulsverige behöver en ny gemensam norm fastställd i vederbörlig ordning.
Samt att det är görligt med en rimlig arbetsinsats.
Jag är också övertygad om att det senast vid nästa Stora Modulmöte efter normens ikraftträdande kommer att dyka upp ändringsförslag. Och trots det även då deltagare som inte ska vara med någon mer gång om det ska vara på Det Här Viset.
Men det kanske behöver göras en SIFOundersökning om det.
MickeC skrev:Kanske dags att bryta ut adressdiskussionen till en egen tråd inom Modulsyd/MMM
Bra förslag. Så kan diskussionen få leva vidare för sig själv.

Jag påstår inte att alla förslag som här har framkommit är dåliga.
Men jag upplever det nuvarande systemet som "kostnadseffektivt" dvs det fungerar tillräckligt väl och kräver minimalt med administration vid och mellan stora öppna träffar där entusiaster från flera olika sammanslutningar tillfälligtvis kör tillsammans.

Viktigare är nog att det finns så pass många deltagare som är adressprogrammeringskunniga med träffens aktuella utrustning att programmeringsspåret "alltid" är bemannat eller har någon "stand by". Då kan en "medlem" eller "gäst" snabbt och smidigt få en bra adress inprogrammerad i sitt lok, må det vara nyss inköpt på mässan med adress 3 eller ditsläpat.
/Curt
För övrigt är det för att slippa stå i programmeringskö för FREDar som jag har köpt en UT4.
Bara att vrida in lokets adress (som man förstås nyss har sett är ledigt och skrivit in i pärmen) och köra.
Men man får inte ha för stora programmeringsfingrar.
/C
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av MickeC »

Qrt skrev: Viktigare är nog att det finns så pass många deltagare som är adressprogrammeringskunniga med träffens aktuella utrustning att programmeringsspåret "alltid" är bemannat eller har någon "stand by". Då kan en "medlem" eller "gäst" snabbt och smidigt få en bra adress inprogrammerad i sitt lok, må det vara nyss inköpt på mässan med adress 3 eller ditsläpat.
/Curt
För övrigt är det för att slippa stå i programmeringskö för FREDar som jag har köpt en UT4.
Bara att vrida in lokets adress (som man förstås nyss har sett är ledigt och skrivit in i pärmen) och köra.
Men man får inte ha för stora programmeringsfingrar.
/C
Var och en gör ju själv vad man tycker är roligt, jag tycker det är skönt att kunna komma till en träff och direkt kunna köra utan risk för adresskrockar. Sen har vi givetvis möjlighet att programmera också om det skulle strula genom att tappa adress eller så.

Vad gäller UT4 och Fred är jag helt tvärtom och föredrar fasta adresser istället för att i bästa fall det inte händer något när någon rattat galet eller i sämsta fall kör fel lok, vilket också hänt...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av Qrt »

MickeC skrev:Var och en gör ju själv vad man tycker är roligt
Det är ju just det som många här inte tycker är bra. man vill strama upp , efter den mall man själv tycker är bäst. Vilket då andra tycker är mindre roligt.
MickeC skrev:Jag tycker det är skönt att kunna komma till en träff och direkt kunna köra
Det är ju alltid trevligt. Jag skrev också ovan, (fast det försvann när jag skickade :oops: ) att många föredrar att i lugn och ro i god tid förbereda adresseringen hemifrån med hjälp av en förhandslokadresslista. Men till och med där blir det dubbelbokningar som ingen vill ändra på i förväg.
MickeC skrev:utan risk för adresskrockar.
Många av de föreningsarrangerade modulkörningarna tillåter en massa handtag för att ingen ska känna sig förfördelad eller tvingad att lägga ner pengar på något de annars inte har behov av. Så länge det är så finns alltid risk för adresskrockar på grund av programmeringsmisstag av den enskilde deltagaren.
MickeC skrev:Vad gäller UT4 och Fred är jag helt tvärtom och föredrar fasta adresser istället för att i bästa fall det inte händer något när någon rattat galet eller i sämsta fall kör fel lok, vilket också hänt...
Det problemet kommer man inte åt så länge träffen inte strikt följer FREMOS regler. Och även de tillåter UT4.

Hur som helst, det vi skrivit här senast är inte längre info om den här träffen så detta blir mitt sista inlägg i denna Älvsjö15 tråd om detta ämne.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av Eke »

Hur går det för er däruppe? Fungerar allt det digitala bra?

Med vänlig hälsning
Eke
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av StaffanWiman »

Inte upplevt några problem vare sig på 2R eller 3R-sidan. Jag blev påkörd av ett X2000 bakifrån en gång, men det är ju sånt som händer...
Fast jag glömde skriva in mina adresser i pärmen på 2R-sidan först. En koll visade dock att ingen hade lyckats pricka in mina Fremoadresser :-) 5830 - 5832.

Staffan
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av Eke »

StaffanWiman skrev:Jag blev påkörd av ett X2000 bakifrån en gång, men det är ju sånt som händer...
Staffan
haha....jo, även SJ har ju svårt att få stopp på dom ibland, som när dom körde in i stoppbocken på Malmö C! Så det är väl helt normalt!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av pcederstrand »

en absolut sprillans X5 hade inte ens fått motordelen påkopplad innan en "rymmande?' T44 körde fullfart in ifronten på den :-(

men dcc och multibuss funkar klockrent .. första gången jag kopplar helt själv .. och med 100% bara mmm grejor.
:-)

dubbla vändslingor med lk100 funkade också
mvh /peterc
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av Qrt »

[quote="hakang i "Efter mässan..."] Innan jag (och andra?) begrep att det bara fick vara ett tåg mellan typ Vättesta och Västhamn verkade hela idén med att sätta in en vändslingeautomatik där helt förryckt. Efter att ha fått förklarat att det ju faktiskt var en vändslinga där så var det inget problem heller.[/quote]Vadå vändslinga ? När jag tittar närmare tycker jag banan snarare ser ut som ett hundben.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av daniel »

Qrt skrev:[quote="hakang i "Efter mässan..."] Innan jag (och andra?) begrep att det bara fick vara ett tåg mellan typ Vättesta och Västhamn verkade hela idén med att sätta in en vändslingeautomatik där helt förryckt. Efter att ha fått förklarat att det ju faktiskt var en vändslinga där så var det inget problem heller.
Vadå vändslinga ? När jag tittar närmare tycker jag banan snarare ser ut som ett hundben.
/Curt[/quote]
Titta på skarven mellan Västhamn och Almarenäs. Allt till vänster om den skarven bildar en gigantisk vändslinga. Västhamn -> Yxkröken -> ... -> Bogösund - > Västhamn.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av hakang »

Qrt skrev:[quote="hakang i "Efter mässan..."]Vadå vändslinga ? När jag tittar närmare tycker jag banan snarare ser ut som ett hundben.
[/quote]

Visst gör den det. Men eftersom Almarenäs inte är höger-vänster-isolerad så har du en vändslinga inbyggd i ena änden av hundbenet.


Hrmpf! ännu en puck man var tvåa på... :cry:
Skriv svar

Återgå till "Älvsjö Hobbymässa 2015"