2R digital info om träffen

Planering av hobbymässan i Älvsjö 2015
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av Arne Ivan »

Arne Ivan skrev:
Eke skrev:
Arne Ivan skrev:Eke, visst hjälpte du mig i Kil, att bekräfta att mitt nya Lenz LH01 inte funkade med Z21-uppsättningen.
Vet du om det funkar idag?
Jag tar med det hursomhelst, och min FRED.
Om man ska köpa nåt annat utan att lägga 1000+ kr, vad ska man köpa då?
Och vem på mässan kan tänkas ha det till salu?
/Arne (under byggade av ett körhandtagsmuseum)
Ja, det stämmer att LH01 inte fungerar, den rapporterar att det är fel programvara i centralen.
Under tusenlappen är det väl UT4 eller Multimaus från slaktad startsats som finns! Samt Fred från Fremo eller Uhlenbrock. Uhlenbrock Fred är inte så dum men har bara funktioner upp till F8, kan man ta att man måste dispatcha ut lokadressen till den är det ett bekvämt körhandtag med indikering på vilka funktioner som är aktiva! Har några sådana och föredrar dessa framför Fremofreddarna!

Mvh. Eke som redan har ett stort "digitalmuseum" ;)
Tack! Får se om Habo har ett Digitrax med sig.. Jag har redan beställt like 6511-koppel och en Walterskatalog och dom har väl redan packat.. Jag har en Ipod med trådlös-app också. På nåt sätt får jag väl köra nåt.
2 steg bakom mig i Habokön stod en som ville köpa en UT4, fast jag hann före på deras sista.. Tror jag.
Dvs när jag kom hem gav jag vit låda till min fru och sa att jag tror det här en julklapp till mig.
Sen dess har jag inte sett den. ;)
Men visst behöver jag nån sorts adapter, typ när man byter mellan gul och blå(?) sladd på FRED-en. Du lär visst kunna ordna en sån? Går det att beställa av dig?

Hälsningar!
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av MickeC »

Arne Ivan skrev: Men visst behöver jag nån sorts adapter, typ när man byter mellan gul och blå(?) sladd på FRED-en. Du lär visst kunna ordna en sån? Går det att beställa av dig?

Hälsningar!
För FRED är det bara två sladdar som kan komma på tal, originalsladden med RJ12 och den gulmärkta med RJ45 för Ekebussen... Blå och röd är för Expressnet
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av Eke »

Jag kan ha en till dig på nästa träff, behöver du en innan dess kan du göra en själv enligt kopplinsschema som finns under EkeBus i filer på medlemssidorna.
Samma schema som till den normala loconetsladden, bara det att den inte ska vara i spiral och bara ca: 20 cm lång i stället!
Sedan skarvar du ihop den med din UT4 med en vanlig RJ12 skarv kopplad 1-1 och 2-2..... osv.
Men....Den måste vara gul eller gulmärkt!!! Ingen korrekt färgmärkning = ingen körning!

Gul = Loconet
Röd= Xpressnet 1 (oftast Roco)
Blå = Xpressnet 2 (oftast Lenz)

http://www.modulsyd.se/module/module_me ... ?func=file

Mvh. Eke
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av Arne Ivan »

Eke skrev:Jag kan ha en till dig på nästa träff, behöver du en innan dess kan du göra en själv enligt kopplinsschema som finns under EkeBus i filer på medlemssidorna.
Samma schema som till den normala loconetsladden, bara det att den inte ska vara i spiral och bara ca: 20 cm lång i stället!
Sedan skarvar du ihop den med din UT4 med en vanlig RJ12 skarv kopplad 1-1 och 2-2..... osv.
Men....Den måste vara gul eller gulmärkt!!! Ingen korrekt färgmärkning = ingen körning!

Gul = Loconet
Röd= Xpressnet 1 (oftast Roco)
Blå = Xpressnet 2 (oftast Lenz)

http://www.modulsyd.se/module/module_me ... ?func=file

Mvh. Eke
Det är säkert lätt när man kan det.. Blå..? :oops: Jag kunde ha gått och kollat i körhandtagslådan på FREDdens båda sladdar men jag chansade att jag mindes rätt. Gul var jag helsäker på.
Jag köper gärna en adapter, eftersom jag inte har varken tång eller vana att läsa dom specarna.
Och behöver jag en innan vi ses så betalar jag gärna extra för att få den skickad. :)
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av CurtanSvensson »

Vill bara tacka för en riktigt trevlig helg i samverkan med MMM. :D
Blev en riktigt trevlig bana med mycket tågtrafik och besökare vid modulerna.


Curten
Curten
Skriv svar

Återgå till "Älvsjö Hobbymässa 2015"