2R digital info om träffen

Planering av hobbymässan i Älvsjö 2015
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av Nicke »

LLJ skrev:
Nicke skrev:och en via PC kopplad till Z21 kan man också dispatcha till FRED
Men är inte detta en ganska avancerad lösning att ha med på träff enbart för att sätta adresser i FRED?

Med IB eller Zephyr behöver man ju ingen pc. Dessutom kan man programmera om lokadresser med samma utrustning, dvs man behöver inte ha två separata "programmeringsstationer".

Enda fördelen med att ha en pc, är att man samtidigt kan ha listan över använda dekoderadresser i den för enkel sökning vilka som är upptagna.

/Lars
Jag tycker inte det är så knöligt att ha en PC med, inkopplad till Z21an, inte om man ser till fördelarna. Det räcker ju med en (halv-)gammal laptop och en nätverkskabel.
Loklistan, som Eke nämnde, är mycket bra att ha till hands (och på 3R-sidan nästan helt nödvändig då man ändrar till Märklin-protokollen via den, men nu var det ju 2R det gällde).
Dessutom har det förekommit att Fredar som är dispatchade på separat central inte fungerat i Z21an. Med dispatch från PC blir det "i rätt miljö"

/Nicke
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av pcederstrand »

fortfarande ingen som har en IB eller Zephyr att låna ut för Fredprogrammering?

eller ett ytterligare programmeringsspår?
mvh /peterc
44121
Inlägg: 14
Blev medlem: 2014-01-16, 12:36
Ort: Tyresö

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av 44121 »

Peter jag kommer ha med mig dator med ESU lok programer samt kablar för anslutning till spår eller lok.
Kan även ta med mig en Roco multimus sats med spår om det önskas för enkel programering
Richard Gällhagen
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av Fredman »

Jag tar med mig min gamla IB men den kommer att befinna sig på 3R sidan.

MVH Thomas
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av Eke »

Få se nu om jag har fatta rätt och kan förklara detta!
Som Nicke skrev längre upp så kan det bli problem med externt adresserade freddar, detta är dock helt normalt då freddar har ett ID och två freddar kan inte ha samma lokadress i systemet. Har en fred med en viss lokadress tidigare använts i systemet och en annan fred med samma adress kopplas in kommer denna att tappa sin adress då det redan finns en fred med denna lokadress i systemet!
Detta är alltså inget fel utan ett helt riktigt beteende vad gäller Fred!
Är inte helt hundra på förloppet men ungefär så funkar det!
Delar man däremot ut adressen med en enhet (t.ex. pc) ansluten till Z21 så är det inget problem med detta!
Själv brukar jag ha en Fleischmann Twin-Control ansluten för detta ändamål! Dock, har man ändå pc ansluten så är det den enklaste metoden att dela ut lokadresser!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av Eke »

Hej hej!
Jag har lagt till en ritning i filer på medlemssidorna på DIN-adapter för Lenz LH100 (fast den kan ju även användas till DIN-sladdar på LH90 om man vill)! Trodde jag laddat upp den tidigare!
Jag har förstått att ni inte har några extrasladdar på lager till nya användare eller för sådana som gått sönder!
Med dom ritningar och den beskrivningen som ligger under "EkeBus" bland filerna kan ni göra allt ni behöver i sladdväg till handtagen!
För Digitrax gäller samma kopplingsschema som till normala loconethandtag men man tar en ca: 20 cm rak fyrpolig kabel istället för spiralkabeln och sätter i hop med en rak RJ12 skarv mellan Digitraxen och adaptern.
Men var noga att ha rätt färgmärkning på era kontakter för annars blir EA sur! Väldigt sur! ;)

http://www.modulsyd.se/module/module_me ... der_id=117

Med vänlig hälsning
Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av LLJ »

Eke skrev:Få se nu om jag har fatta rätt och kan förklara detta!
Som Nicke skrev längre upp så kan det bli problem med externt adresserade freddar, detta är dock helt normalt då freddar har ett ID och två freddar kan inte ha samma lokadress i systemet. Har en fred med en viss lokadress tidigare använts i systemet och en annan fred med samma adress kopplas in kommer denna att tappa sin adress då det redan finns en fred med denna lokadress i systemet!
Detta är alltså inget fel utan ett helt riktigt beteende vad gäller Fred!

Mvh. Eke
Så att så länge lokadressen i FRED:n inte kolliderar med en annan lokadress så fungerar även externt adresserade FRED?
För detta problem med FRED finns inte vad jag vet när man använder Digitrax centraler (eller om problemet aldrig uppstår enligt ovan pga fasta lokadresser).

/Lars
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av AndersB »

Hur är det med UT4 - fungerar dess "steal" med Z21?
UT4 är ju ett enkelt sätt att hantera adresser åt t.ex. FREDI, då den både kan lösgöra en adress ("Steal") och ge den vidare till andra ("Dispatch")?
mvh/anders
Eke skrev:...
Detta är alltså inget fel utan ett helt riktigt beteende vad gäller Fred!
Är inte helt hundra på förloppet men ungefär så funkar det!
Delar man däremot ut adressen med en enhet (t.ex. pc) ansluten till Z21 så är det inget problem med detta!
Själv brukar jag ha en Fleischmann Twin-Control ansluten för detta ändamål! Dock, har man ändå pc ansluten så är det den enklaste metoden att dela ut lokadresser!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av Eke »

Godmorgon!

@ LLJ
Ja, det är nog riktigt, jag har som sagt inte 100% koll på hur det funkar.
Men om du har en fred i drift med en viss adress och sedan delar ut samma adress så tappar den första sin om jag inte minns fel, däremot om det kommer en externt "dispatchad" fred så funkar inte den istället!
Vi borde ta oss en stund någon gång och reda ut detta för gott!
Att det sällan inträffar på fremoträffar beror nog på att alla har sina adresser och att det därför är så ovanligt med adresskrockar! Vi här i sverige har ju många olika nummerserier att ta hänsyn till så här är det nog enklast att den "dispatchande"/utdelande enheten är ansluten till anläggningen för att slippa detta problem!

@AndersB
Jag vet inte exakt hur UT4 funkar då jag inte har någon sådan, men jag utför ju denna procedur på min Twin-Control och då funkar det ju, så jag antar att även UT4 borde vara kapabel till detta!
Även Uhlenbrock Daisy kan dela ut adresser har jag för mig (men med mycket rattande på vredet)

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: 2R digital info om träffen

Inlägg av MickeC »

Lite krasst kan man undra om varje medlem behöver hundra fasta adresser, hellre då att man har tio fasta adresser och sedan får man själv ändra inom det spannet. Skulle man mot förmodan ha fler lok än tio med sig till modulträffar får man låna ur ett lånesegment...

Kanske dags att bryta ut adressdiskussionen till en egen tråd inom Modulsyd/MMM
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "Älvsjö Hobbymässa 2015"