Loklistor

Planering av hobbymässan i Älvsjö 2015
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Loklistor

Inlägg av Eke »

Ett litet tips kan vara att lokadresslistan i pärmen även ska innehålla loktyp och loknummer utöver dcc-adress och ägare, det underlättar när man vill hitta ägaren till ett visst lok eller stänga av påslaget ljud som någon glömt stänga av eller bara för att kunna flytta ett lok som står i vägen utan att peta på det manuellt (med viss risk för lokskador)!
Av ovanstående anledningar brukar jag även vilja att dom som har ett nummerintervall ändå utöver detta också skriver in sina lokindivider som ovan! Det har funkat hyggligt bra på våra sista körningar i syd och jag kommer fortsätta med det när jag har ansvaret för loklistan!
Och när det är trafikspel (alltså inte i Älvsjö) ska även körhandtagen vara märkta med dessa uppgifter då det underlättar att hitta rätt körhandtag till rätt lok, underlättar också om man av någon anledning behöver byta ut en körkontroll! En Fred märkt med Da 936 blir tämligen intetsägande när det står en hel drös Da med okända dcc-adresser på bangården!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Loklistor

Inlägg av stasv »

Eke skrev:Ett litet tips kan vara att lokadresslistan i pärmen även ska innehålla loktyp och loknummer utöver dcc-adress och ägare, det underlättar när man vill hitta ägaren till ett visst lok eller stänga av påslaget ljud som någon glömt stänga av eller bara för att kunna flytta ett lok som står i vägen utan att peta på det manuellt (med viss risk för lokskador)!
Av ovanstående anledningar brukar jag även vilja att dom som har ett nummerintervall ändå utöver detta också skriver in sina lokindivider som ovan! Det har funkat hyggligt bra på våra sista körningar i syd och jag kommer fortsätta med det när jag har ansvaret för loklistan!
Och när det är trafikspel (alltså inte i Älvsjö) ska även körhandtagen vara märkta med dessa uppgifter då det underlättar att hitta rätt körhandtag till rätt lok, underlättar också om man av någon anledning behöver byta ut en körkontroll! En Fred märkt med Da 936 blir tämligen intetsägande när det står en hel drös Da med okända dcc-adresser på bangården!

Mvh. Eke
Just din lokadresslista använde jag som grund för den jag skapade för 3R lok mm. Fyller man i den så har vi en bra utgångspunkt för körningen i helgen. Och jag har med glädje noterat att vi fixat adresser för undvikande av krockar.
Möjligen så borde vi se till att lok som står i magasinet har någon form av id av just de skäl du skriver.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
44121
Inlägg: 14
Blev medlem: 2014-01-16, 12:36
Ort: Tyresö

Re: Loklistor

Inlägg av 44121 »

Annars så kan vi ju på 2R alltid använda den Whitboard tavla jag skänkte till MMM nere vid bangården där man då får skriva upp Namn DCC adress tåg typ och tåg nr. När man ska ställa det på spåret.
Då kan man ju lätt se att det DCC nr är ledigt.
Sen när man plockar bort sitt tåg så kan man enkelt sudda bort det från tavlan och nån annan kan då lyfta på sitt tåg och skriva upp det.
Då kan även Trafikansvarig lätt med eltejp göra ex antal rader på tavlan för att markera max antal tillåtna tåg på banan.
Richard Gällhagen
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Loklistor

Inlägg av Eke »

44121 skrev:Annars så kan vi ju på 2R alltid använda den Whitboard tavla jag skänkte till MMM nere vid bangården där man då får skriva upp Namn DCC adress tåg typ och tåg nr. När man ska ställa det på spåret.
Då kan man ju lätt se att det DCC nr är ledigt.
Sen när man plockar bort sitt tåg så kan man enkelt sudda bort det från tavlan och nån annan kan då lyfta på sitt tåg och skriva upp det.
Då kan även Trafikansvarig lätt med eltejp göra ex antal rader på tavlan för att markera max antal tillåtna tåg på banan.
Tror det blir lite opraktiskt och med stor risk för att folk glömmer sudda och så måste man ju anmäla på tavlan varje gång man plockar på loket vilket är lätt att glömma.
På en normal träff här nere i syd brukar ca: 150-200 lok finnas på listan och man plockar ofta inte bort loken från banan utan dom står på uppställningsspår här och där. En medlem har t.ex. Nyss byggt en stor lokstation med plats för säkert minst 30 lok, bara den skulle nog behöva hela whitebordtavlan!
Men det är bra med idéer, ibland kan man komma på saker som är bättre än dom gamla invanda!

Mvh. Eke
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Loklistor

Inlägg av StaffanWiman »

Jag kan inte hjälpa att jag har svårt att förstå att en mer eller mindre permanent lista med 9999 adresser inte skulle räcka för de lok som faktiskt tas med på olika modulträffar i Sverige.
Hur många är vi egentligen som deltar i modulträffar och hur många lok har vi med oss?

Den som faktiskt har väldigt många lok kan ju programmera dem som ska tas med till en viss träff med sina egna adresser. Om någon skulle ha hundra lok måste han ju inte ha hundra adresser ständigt i listan.

Staffan (som har svårt att ge sig innan han har förstått att/om han har fel :-) )
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Loklistor

Inlägg av LLJ »

Som Peter C redan skrivit så är det största problemet att många är med i flera föreningar/klubbar som har sina egna nummerserier.
Tidigare erfarenheter visar också att det fungerar bra att förboka alt. skriva upp adresser på plats.
Det viktigaste är att se till att det inte blir flera personer som använder samma adress samtidigt.

Så det är bara att lära sig att hantera sin digitalutrustning och programmera om sina lok.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Loklistor

Inlägg av StaffanWiman »

"Så det är bara att lära sig att hantera sin digitalutrustning och programmera om sina lok."
-Ja, hemma. Men på plats under modulträffen är det bara några få som har utrustning och plats för detta.

Förstår inte att olika föreningars interna adresslistor ska ha med detta att göra. Det gäller ju adresslistor för lok som tas med till modulträffar (ett drygt tiotal om året i Sverige och de flesta är väl inte med på alla och man har inte med sig alla lok...)

Detta är väl och har aldrig varit något stort problem, så det är bara lite nyfikenhet som får mig att skriva. Hoppas att ingen tar illa upp!!!

För mig har problemet blivit ännu mindre sedan jag lärde mig programmera fyrsiffrigt på multimusen.

Staffan
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Loklistor

Inlägg av Arne Ivan »

StaffanWiman skrev:"Så det är bara att lära sig att hantera sin digitalutrustning och programmera om sina lok."
-Ja, hemma. Men på plats under modulträffen är det bara några få som har utrustning och plats för detta.

Förstår inte att olika föreningars interna adresslistor ska ha med detta att göra. Det gäller ju adresslistor för lok som tas med till modulträffar (ett drygt tiotal om året i Sverige och de flesta är väl inte med på alla och man har inte med sig alla lok...)

Detta är väl och har aldrig varit något stort problem, så det är bara lite nyfikenhet som får mig att skriva. Hoppas att ingen tar illa upp!!!

För mig har problemet blivit ännu mindre sedan jag lärde mig programmera fyrsiffrigt på multimusen.

Staffan
Jag har bara en Rocumustvå hemma så jag är fast med tvåsiffrigt hemifrån. Både mitt jänkelok och DB-loket har nr 62, jag kan bara hoppas att det numret är ledigt. Jag kan iofs ta med mig ett programmeringsspår och mina grejor och byta på plats om det finns ett annat tvåsiffrigt ledigt... Så det löser sig nog.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Loklistor

Inlägg av LLJ »

StaffanWiman skrev:"Så det är bara att lära sig att hantera sin digitalutrustning och programmera om sina lok."
-Ja, hemma. Men på plats under modulträffen är det bara några få som har utrustning och plats för detta.

Förstår inte att olika föreningars interna adresslistor ska ha med detta att göra. Det gäller ju adresslistor för lok som tas med till modulträffar (ett drygt tiotal om året i Sverige och de flesta är väl inte med på alla och man har inte med sig alla lok...)

Detta är väl och har aldrig varit något stort problem, så det är bara lite nyfikenhet som får mig att skriva. Hoppas att ingen tar illa upp!!!

För mig har problemet blivit ännu mindre sedan jag lärde mig programmera fyrsiffrigt på multimusen.

Staffan
Om man t.ex. tar FREMO Sverige:s område 5800-5899 så används det enbart på modulträffar, och då inte bara i Sverige utan i hela Europa.
Det finns ändå FREMO medlemmar som även är med i andra föreningar och då byter adresser på sina fordon när de kör på sin klubbana.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Loklistor

Inlägg av StaffanWiman »

Varför gör de det? Huvudsaken är väl att inte två lok har samma adress vid samma körning?

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Älvsjö Hobbymässa 2015"