Loklistor

Planering av hobbymässan i Älvsjö 2015
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Loklistor

Inlägg av StaffanWiman »

3R har en loklista inför Hobbymässan.
Jag undrar om det kan bli adresskrockar när man kör trådlöst (förutsatt att både 2 och 3R har det), så att det vore bra om den vore gemensam.
Med fyrsiffriga adresser finns det ju 9999 adresser och så många lok har vi väl knappast som tas med på träffar.
Mitt förslag: En gemensam loklista för 2R och 3R som återanvänds från träff till träff så att vi slipper adressbyten vid träffarna.
Användarvisningsbild
PeGe
Inlägg: 41
Blev medlem: 2015-06-08, 20:31

Re: Loklistor

Inlägg av PeGe »

Så här tänker jag: Om man använder Z21 för att köra trådlöst så måste man ha en Z21 för respektive bana, 2R och 3R. Varje Z21 har sitt eget trådlösa nätverk. Man kopplar sin telefon till det nätverk som hör till den bana man vill köra på. Det är bara på den bana man är ansluten till som det kan bli krock med adresser. Det kan finnas hundra andra trådlösa nätverk tillgängliga men telefonen är bara kopplad mot ett nätverk.

Jag fick ett råd som jag gärna för vidare; När man har fyrsiffriga adresser kan man använda sitt tresiffriga medlemsnummer i MMM plus en siffra till på slutet.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Loklistor

Inlägg av StaffanWiman »

Det innebär att alla måste göra inställningarna på sina mobiler. Det är lätt för vissa men desto svårare för andra.
Men jag antar att 2R och 3R-banorna inte är hopkopplade även om de ju skulle vara det...

Sedan är väl mest folk från Stockholm med omnejd (en radie av tio till femton mil) som är medlemmar i MMM. Tycker det vore bättre med en lista. En del har ju dessutom mycket fler än tio lok även om man kanske oftast inte har med mer än tre-fem lok på samma träff.

Staffan
Staffan
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Loklistor

Inlägg av pcederstrand »

det är skilda nät ochcentraler så det är inget problem

och få en standard lär bli svårt eftersom många mmmare är medlemmar i flera andra föreningar.

ex är många med i smj med en egen lista där ex mina lok har nått mellan 5700 och 5799 vilket jag alltid bokar på körningarna med tillägg att nån kan få låna adress OM dom frågar först ;-)
mvh /peterc
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Loklistor

Inlägg av LLJ »

Sedan har FREMO Sverige 5800-5899, som vi brukar reservera här nere i syd ;)
ANLD_1435
Inlägg: 99
Blev medlem: 2014-01-17, 16:26
Ort: Grödinge / Stockholm

Re: Loklistor

Inlägg av ANLD_1435 »

En fundering, om vi använder magasinet som "uppackning" så reggar vi loknr(adress) där samt lämnar till hörande handtag (om det inte är en telefon) märkt med ägare och fordon
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Loklistor

Inlägg av StaffanWiman »

Att behöva ändra loknummer på plats är väl ganska opraktiskt. Varför inte ha en lista för modulkörningar.

Peter bokar 5700-5799, Fremonumren markeras så att ingen annan tar dem.

Numren under hundra reserverar vi för dem som har dekodrar som inte klarar mer än tvåsiffriga adresser.

Olika föreningar kan boka sina nummerområden.

Jag paxar för 6070-6089 (plus mina Fremoadresser) om ingen har något däremot, för då kan jag ändra, dock inte senare än i morgon!


Sedan är det bara att fylla på. Sedan sparar vi listan till nästa körning. Risken för krockar kan inte vara överhängande.

Hur många är vi egentligen sammanlagt som kör mj H0 2R på modulträffar? Tycker adresserna borde räcka.

Vad hindrar för övrigt att vi har samma lista som 3R?

Staffan
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Loklistor

Inlägg av pcederstrand »

på MMM 2R i Älvsjö blir det som vanligt med pärmen för lokadresser. Bokas på plats .. också som vanligt

Reservera för framtid fungerar inte. Som jag sa alla MMM som är SMJ har varsitt 100 block, jag och mins 20, Fremo har ett hundratal och åter andra föreningar har andra egna listor.
Alla US lok har sina loks individnummer (som i sig oftare blir dublbetter)

Det har nästan aldrig varit nåt problem på 2R med våran pärm (utom då folk inte ens försökt reggat "sin" adress) och omprogrammering av de ca. en eller två krockande adresser tar 2 minuter.
Det är 10 ggr fler som behöver progspåret för kolla vilken adress dom har

så jag (ofta digital ansvarig) tycker en fast lista som ska gälla både 2R 3R MMM och ModulSyd ställer till det mer än löser något problem


peterc
mvh /peterc
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Loklistor

Inlägg av StaffanWiman »

Ok

Staffan
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Loklistor

Inlägg av Qrt »

pcederstrand skrev:på MMM 2R i Älvsjö blir det som vanligt med pärmen för lokadresser. Bokas på plats .. också som vanligt.
Det känns bra. Men tydliga sidor då tack. Och lättfunna. Och en uppsättning för varje dag. Och förstås reglerna för bokning därtill.
Det har varit lite grötigt med sammanblandade och "otydligt upplinjerade" sidor i otydliga pärmar på några av de senaste körningarna här och där i trakten och landet.
pcederstrand skrev:mina lok har nått mellan 5700 och 5799 vilket jag alltid bokar på körningarna med tillägg att nån kan få låna adress OM dom frågar först ;-)
Viktigt tillägg, ty massbokning har förekommit på "mitt" intervall utan angivare av bokarens hela namn....
pcederstrand skrev:Det är 10 ggr fler som behöver progspåret för kolla vilken adress dom har
Vid många körningar jag deltar i krävs en tydlig lapp med aktuellt loknummer under lokets framände. Garanterat batterioberoende. Rekommenderas.

Om man sedan upptäcker att ens loknummer är upptaget den dagen och inte kan/vill byta (som jag för ett fordon) kan man ofta få fatt på "nummerockupanten" och förhandla sig till timesharing.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "Älvsjö Hobbymässa 2015"