3R information om träffen.

Planering av hobbymässan i Älvsjö 2015
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av stasv »

PeGe skrev:Hur göra med det svarta tyget? Enligt standarden ska var och en utrusta sina moduler med ett nedhängande tyg. Å andra sidan har jag fått för mig att man ibland har ett gemensamt mycket långt tyg som täcker alla moduler. Så min fråga är alltså; förväntas jag ha tyg med till mina moduler?
Per
Den frågan hade jag hängande över mig när jag började för några år sedan. Några av modulägarna har med sig tyg. Fummelmora har Lasse Herneklint med sig tyg till. Och det är tydligt för just trafikplatser att där har ägaren eget tyg med sig. Själv har jag fuskat och förlitat mig till föreningens gemensamma svarta tyg. Fast jag har varit med om att vi vid senaste Norrköpingsträffen fick lösa tygfrågan via museets förråd.
Kanske en tur till närmsta tygaffär för inköp borde stå på att göra listan för min del.
Svaret blir nja skulle jag säga.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
PeGe
Inlägg: 41
Blev medlem: 2015-06-08, 20:31

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av PeGe »

Jag har tyg till en modul men inte till den andra. Eftersom inget gemensamt tyg är utlovat kommer även jag att gå till tygaffären. Det blir två gånger samma år. Jag ska kanske passa på att köpa XL-knappnålar samtidigt. De tycker jag är bra när man limmar banvall och räls.
Användarvisningsbild
PeGe
Inlägg: 41
Blev medlem: 2015-06-08, 20:31

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av PeGe »

Hur hantera adresskrockar?
Om man tittar i listan över lokadresserna ser man att det finns fler lok med samma adresser. Till exempel är 0044 anmält av Per G och Staffan K och 0055 av både Tomas W och Staffan K. Eftersom jag är en av de drabbade undrar jag hur man löser detta? Jag tänkte i min enfald att det inte var OK att anmäla en adress som redan var upptagen men så det uppenbarligen inte. Då jag inte har någon utrustning som är gjord för att programmera Mfx-dekodrar skulle jag vara tacksam om Staffan K kan välja ny adress till sin T44.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av LLJ »

Generellt så är det INTE ok att anmäla en adress som redan finns, utan man skall kolla först att adressen är ledig före man anmäler.
Om man sorterar efter lokaddess i tabellen så är det enkel att se om en adress redan är upptagen eller inte.

/Lars
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av stasv »

PeGe skrev:Hur hantera adresskrockar?
Om man tittar i listan över lokadresserna ser man att det finns fler lok med samma adresser. Till exempel är 0044 anmält av Per G och Staffan K och 0055 av både Tomas W och Staffan K. Eftersom jag är en av de drabbade undrar jag hur man löser detta? Jag tänkte i min enfald att det inte var OK att anmäla en adress som redan var upptagen men så det uppenbarligen inte. Då jag inte har någon utrustning som är gjord för att programmera Mfx-dekodrar skulle jag vara tacksam om Staffan K kan välja ny adress till sin T44.
Vi kommer att ha utrustning för att lägga in ny adress i det fall att det framkommer krockar mellan olika lokadresser. Hittills har vi inte hållit hårt på att redan i anmälan undvika samma lokadress. Utan haft en hög servicenivå i samband med körningarna.
Vi efterfrågar ju dekodertyp för att ha en uppfattning om begränsningar. Själv har jag ett gammalt Deltautrustat lok där det finns ett begränsat antal adresser vilka bör undvvikas av er med modernare dekodrar.

LLJ har till del rätt i sitt inlägg och för framtida körningar ska vi ta det till oss i nån form av allmänna regler, det måste dock diskuteras i föreningen.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av Nicke »

Det stämmer att vi inte varit så hårda på detta, vi har inte varit så många så vi inte kunnat hantera att man inte ställer på mer än ett lok med en adress samtidigt. Loklistan har ändå varit till nytta då det är mha den som man identifierat dubletter.

I takt med att vi blir fler så bör vi bli hårdare på att inte lägga in dubletter.
Kan man inte ändra själv så kan man kanske skriva "??" i adressfältet för att markera att man vill ha hjälp att antingen se vad det är för adress och/eller ändra den.

De som har lok med DCC-dekoder bör välja 4-siffriga adresser och låta 1-80 vara ledigt till Märklinlok med äldre dekoder.
100-127 bör undvikas helt.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av stasv »

Nicke skrev:Det stämmer att vi inte varit så hårda på detta, vi har inte varit så många så vi inte kunnat hantera att man inte ställer på mer än ett lok med en adress samtidigt. Loklistan har ändå varit till nytta då det är mha den som man identifierat dubletter.

I takt med att vi blir fler så bör vi bli hårdare på att inte lägga in dubletter.
Kan man inte ändra själv så kan man kanske skriva "??" i adressfältet för att markera att man vill ha hjälp att antingen se vad det är för adress och/eller ändra den.

De som har lok med DCC-dekoder bör välja 4-siffriga adresser och låta 1-80 vara ledigt till Märklinlok med äldre dekoder.
100-127 bör undvikas helt.

Jag har ändrat villkoren i tabellen så att det går att få in annat än bara heltal. http://modulsyd.se/module/module_member ... able_id=60
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av Tompa »

MMM-3Rbanan på MJ-Hobbymässan 2015

Bild
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av Tompa »

MMM-3R Banan och trafikinformation
Här är några bilder som beskriver banan:
- Duckunderpassager och Boosterdistrikt
- Trafik, utrullning från magasin, högervarv, vänstervarv mm

Bild

Som vanligt gäller att signaler utmed spåret skall följas.
Där det står STOPP ska du stanna och kontrollera att banan är klar för fortsatt färd.

Bild

Bild

Nu är det inte långt kvar till vi ses, kör och har kul!!
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av stasv »

Bra med din översikt av trafiken på banan. En Dm3 med 30 MAS låser upp allt på sin väg så den blir en sällan sedd gäst på banan.
Nu mätt det till 261 cm. (Mått 2015-10-15/stasv)
Senast redigerad av 1 stasv, redigerad totalt 2015 gånger.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Skriv svar

Återgå till "Älvsjö Hobbymässa 2015"