3R information om träffen.

Planering av hobbymässan i Älvsjö 2015
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av Eke »

Flåt om en 2R:are lägger sig i!
Har jag fattat fel, ska ni bara ha två boostrar? Det är i minsta laget för den banan.
Och om det är så så skulle jag lägga boostergränserna i vardera änden mitt i 180 graderssvängarna + mitt på den lilla hopkopplingen mitt i banan! Då kan ni ha boostrarna mitt på nästan bredvid varandra och behöver knappt dra någon boosterbuss alls, om ni inte kopplar in boostrarna på railsync på loconetkablaget vill säga! För med dom föreslagna gränserna borde boostrarna sitta mitt i 180 graderskurvorna om ni ska ha en chans att klara utlösningsvillkåret.

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av stasv »

Eke skrev:Flåt om en 2R:are lägger sig i!
Har jag fattat fel, ska ni bara ha två boostrar? Det är i minsta laget för den banan.
Och om det är så så skulle jag lägga boostergränserna i vardera änden mitt i 180 graderssvängarna + mitt på den lilla hopkopplingen mitt i banan! Då kan ni ha boostrarna mitt på nästan bredvid varandra och behöver knappt dra någon boosterbuss alls, om ni inte kopplar in boostrarna på railsync på loconetkablaget vill säga! För med dom föreslagna gränserna borde boostrarna sitta mitt i 180 graderskurvorna om ni ska ha en chans att klara utlösningsvillkåret.

Mvh. Eke
Tre boostrar enligt vad jag kan se. En för dubbelspåret, en för enkelspåret och så ett tredje för magainet. En ganska traditionell lösning för 3R.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av Tompa »

Eke skrev:Flåt om en 2R:are lägger sig i!
Helt ok att lägga sig i :)
Jag uppskattar dina synpunkter!

Eke skrev: Har jag fattat fel, ska ni bara ha två boostrar? Det är i minsta laget för den banan.
Ja du har fattat fel :D
Det är inritat tre Boosterdistrikt, en egen för magasinet, en för dubbelspåret och en för enkelspåret.
Så här har jag tänkt:
I magasinet blir det ganska ofta kortslutning när man lastar av och på rullande material, så när magasinboostern löser ut påverkar det inte trafiken på banan. (Det är viktigt ur publiksynpunkt.)
Två av boostergränserna är placerade i modulskarvar som inte har körströmkablage. (Där ligger det löslagt platsbyggd C-räls.)
I princip kan man ha alla tre boostrarna under magasinet om man har lite extra körströmkablage eller en kort Boosterbuss till matning i Loopinge.
Eke skrev: För med dom föreslagna gränserna borde boostrarna sitta mitt i 180 graderskurvorna om ni ska ha en chans att klara utlösningsvillkåret.
Vi kör med 3A boostrar i banan. Dom brukar lösa ut även på lite längre sträckor. Men du har rätt att vi kanske skulle sätta dom så dom matar ut i ett "T" istället. Bra synpunkt!
Magasinet har en 5A eller 3A booster.

I dagsläget vet jag inte om vi kommer ha fler boostrar att tillgå. Har vi fler boostrar kommer distrikten att brytas upp.

MMM-3R Stockholmsbanorna har på några år växt från små hanterbara slingor till större banor och fler deltagare.
Fokus har legat på att bygga moduler och vi har inte hängt med när det gäller körström.
Men nu när banorna blir större behöver vi bli fler som kan det här med körström/boostrar/centraler/handtag och bussar.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av Eke »

Ah, ja, missade det lilla boosterområdet på magasinet! Vi brukar göra likadant på ett av våra "ökända" magasin för driftsäkerheten!
Men att mata in mitt på områdena som ett "T" och max tio meter åt vardera hållet är bra att tänka på, sist i timmele hade vi ett ställe där boostern hade svårt att lösa ut trots bara 3A och inte speciellt långt avstånd, varje skarv och kvaliten på den spelar också mer roll än vad man tror! Handskakningssladdar i stället för lösa kablar mellan modulerna spelar stor roll här då det halverar antalet skarvar och därmed motståndet!

Hälsningar Eke
jaoloo
Inlägg: 40
Blev medlem: 2014-01-30, 10:36

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av jaoloo »

En mycket bra och tydlig översikt. Viktigt att alla tar del av den innan man kör sitt tåg. Ska bli trevligt att ses och bygga samt köra.

Hälsningar Jan-Olov
Jan-Olov Lööw
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av Tompa »

stasv skrev:En Dm3 med 36 MAS låser upp allt på sin väg så den blir en sällan sedd gäst på banan.
Hur många malmvagnar som får plats på magasinetets uppställningsspår kan jag inte svarar på.
Men jag tycker inte vi ska köra längre tåg än att de som ryms på magasinets mötesspår (vet heller inte på rak arm hur långt det spåret är).
Då kan vi tillåta enstaka långa tåg under vissa perioder och anpassa övrig trafik så att de långa tågen kan köras mötesfritt ute på banan och möte kan ske i magasinet.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av stasv »

Tompa skrev:
stasv skrev:En Dm3 med 36 MAS låser upp allt på sin väg så den blir en sällan sedd gäst på banan.
Hur många malmvagnar som får plats på magasinetets uppställningsspår kan jag inte svarar på.
Men jag tycker inte vi ska köra längre tåg än att de som ryms på magasinets mötesspår (vet heller inte på rak arm hur långt det spåret är).
Då kan vi tillåta enstaka långa tåg under vissa perioder och anpassa övrig trafik så att de långa tågen kan köras mötesfritt ute på banan och möte kan ske i magasinet.
Visst är det så Tompa. Ska kolla längder på olika tågset att ta med. Sådana långa tåg som Dm3 och malmvagnar kommer att finnas på annat bord på mässan enligt vad jag hört. Dm3 kan liksom andra lok passera revy i ensamt majestät på vår bana.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av Tompa »

Information om Lokadresser
På förekommen anledning att det i tråden kommit upp frågor kring hur man gör med lokadresser som krockar så kommer här lite information för att vår körning ska gå smidigare.
Nicke skrev:
LLJ skrev:Generellt så är det INTE ok att anmäla en adress som redan finns, utan man skall kolla först att adressen är ledig före man anmäler.
Om man sorterar efter lokaddess i tabellen så är det enkel att se om en adress redan är upptagen eller inte.
Det stämmer att vi inte varit så hårda på detta, vi har inte varit så många så vi inte kunnat hantera att man inte ställer på mer än ett lok med en adress samtidigt. Loklistan har ändå varit till nytta då det är mha den som man identifierat dubletter.

I takt med att vi blir fler så bör vi bli hårdare på att inte lägga in dubletter.
Kan man inte ändra själv så kan man kanske skriva "??" i adressfältet för att markera att man vill ha hjälp att antingen se vad det är för adress och/eller ändra den.

De som har lok med DCC-dekoder bör välja 4-siffriga adresser och låta 1-80 vara ledigt till Märklinlok med äldre dekoder.
100-127 bör undvikas helt.
Det är många lok anmälda i loklistan och flera har ännu inte anmält lok. Kul att se vi blivit så många!!
Men då behöver vi bli tydligare på hur lokadresser behöver hanteras för att undvika adresskrockar.

1. Lok som har dekodrar som kan köras på DCC ska köras på DCC. Rekommendationen är att helt stänga av MM protokollen
2. Lok som körs på DCC ska ha adress 256 eller högre. Rekommendationen är 4siffriga adresser (1000 och uppåt)
3. Adresser 3, 81-127 skall inte användas.
4. Adresserna 1-2, 4-80 ska användas för lok med märklindekodrar som inte kan DCC.

Jag tror vi kan hantera enstaka adresskrockar på plats.
Tänk på att allt strul med programmering av lok på plats tar tid från körandet.
Tänk på att peroner på plats som är programmeringskunninga hellre kör egna tåg än programmerar andras lok.
Så ser du redan nu att "din" adress är upptagen eller inte följer reglerna ovan så programmera om ditt lok och anmäld det i loklistan med den nya adressen.

Om du inte kan, eller har möjlighet att programmera om dina lok före körningen anger du i loklistans adresskolumn nuvarande adress med frågetecken (ex: ??45) eller bara frågetecken (ex: ????) om du inte känner till adressen.
Om det är många som inte har en unika lokadresser på sina lok när vi börjar körningen får vi upprätta en kölista för adressprogrammering och ta ett lok i taget i mån av tid.

/Tompa, som inte har några polisambitioner utan vill att vi ska ha kul ihop :D
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av Nicke »

Tompa skrev:MMM-3R Stockholmsbanorna har på några år växt från små hanterbara slingor till större banor och fler deltagare.
Fokus har legat på att bygga moduler och vi har inte hängt med när det gäller körström.
Men nu när banorna blir större behöver vi bli fler som kan det här med körström/boostrar/centraler/handtag och bussar.
Det första är sant, och en mycket positiv utveckling,
resten kan man råda bot på genom att fråga den som brukar vara EA :-)

Mitt förslag hade varit ungefär det ni kommit fram till, dvs delning i bortre kurvorna, lokalslingan och mellan magasin och Loppinge.
Matning i magasin, Ystad och Fummelmora (ev fler)
jaoloo
Inlägg: 40
Blev medlem: 2014-01-30, 10:36

Re: 3R information om träffen.

Inlägg av jaoloo »

Hej alla 3Rare. Väldigt många lok i listan. En liten undran har alla körhandtag till sina Lok? Själv har jag en Digitrax UT4.

/Jan-Olov
Jan-Olov Lööw
Skriv svar

Återgå till "Älvsjö Hobbymässa 2015"