Korvradier

Allmänt om N-skala
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Korvradier

Inlägg av BoA »

Jag tänker skapa ett antal kurvmoduler under vintern.
I första hand för att jag vill skapa en rundbana till min stationsmodul, men även kul om kurvorna kan ingå under någon modulträff!
Helst skall väl radien vara 800 i Sverige eller 1000 om man vill ner i Europa men tyvärr kan jag inte göra radien större 500 för att det skall fungera i lokalen som jag använder.
Är 500 för liten radie för modulträffar?
Om så kan jag likaväl göra 90 gr kurvmoduler, kanske tom 180 gr istället för att dela upp dom i 22,5 resp. 45 gr.
/Bosse
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Korvradier

Inlägg av StaffanWiman »

Oftast vill man nog undvika sådana korvradier (sic!) på modulträffar men det kan nog förekomma att det behövs i något fall. Men eftersom du behöver dem själv, så är det väl bara att bygga :-)

/ Staffan

PS: Missade att det var N-skala.
Senast redigerad av 1 StaffanWiman, redigerad totalt 2020 gånger.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Korvradier

Inlägg av AlexanderEhn »

Kul att du funderar på det!
Idén du funderar på gjordes av Bengt Fast (berraf här på forumet), och en liknande idé gjorde av Micke C.

Bengts SER South Eastern Railroad finns som tråd här på forumet viewtopic.php?t=106
Men hemsidan finns inte längre öppet, men nås med lätthet via WebArchive http://web.archive.org/web/201711170059 ... .de/ntill/

SER har "ärvts" vidare och förvaltas nu inom N-skala Väst. Min station Finngösa är tidigare Pauline och Robert W har Fredriksdal/Fredericksville.
180-graderskurvorna har Mikael Kylhage och står just nu uppställda i vår utställning på Rydals Museeum.
Mycket historik finns här på forumet viewforum.php?f=19


För att få mitt svar lite mer On Topic så funkar 180-graderskurvorna mycket fint rent körmässigt och för en hemmanbana. De är i snävaste laget förebildsmässigt men spårläget är bra så det går fint. Vi har många vändslingor som är värre.

Vet inte exakt radien men tror Mikaels kurvor är ca 450 mm om jag räknar grovt.


Men min viktigaste återkoppling är att det är supersvårt att planera modulbanor med 180-graderssvängar! De senaste träffarna har jag försökt hitta en plats för dem, men det kräver att banan planeras just för att dessa moduer ska vara med vilket inte har varit motiverat hittils.

Så min input är att radien är inte inte det stora problemet, 500 mm funkar.

Men bygg inte 180gradare om du vill ha med dem på modulträff! 90 grader är också svårt att planera med. 180/3 = 60 grader och det är ur banplaneringssynpunkt en lämplig övre gräns.
Eller 60 + 30 + 30 + 60, om du vill kunna ha 90 grader.

(i N-skala Väst bara, har vi redan 3 st 180'gradare så det (befintliga) behovet at 180-gradare är redan mättat. :) )
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Korvradier

Inlägg av BoA »

Tack för input Alexander!

Första tanken var att fortsätta mitt nuvarande bygge och skapa en runda av moduler men med lite eftertanke, inte minst baserat på att kunna ha med kurvor på träffar utan att släpa med stationen, så valde jag att tänka point to point istället.

Eftersom den färdiga stationen är baserad på spårplanen för Fjärås, numera nerlagd, så kändes det naturligt att fortsätta norrut och då hamnar man i Kungsbacka, även den ganska enkel att åstadkomma om än i komprimerad skick.

Med denna nya tanke så får jag plats med 800 mm kurvor!
Jag planerar för 60 + 30 + 45 + 22,5 + 22,5 som ger en mångfald av variation.

Sträckan mellan Fjärås och Kungsbacka gör jag modern, som det ser ut idag, med dubbelspår, vilket innebär att ovanstående kurvor får dubbelspår.
Dessutom tillkommer det en 1200 mm rak modul även den med dubbelspår och för att komma ut från enkelspåren på stationerna så blir det även 2 korta moduler som övergång.

Ritarbete pågår AnyRai!
/Bosse
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Korvradier

Inlägg av daniel »

Lycka till med bygget! :)
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Korvradier

Inlägg av AlexanderEhn »

Åhh! Det låter fantastiskt Bosse!

Ett digert projekt! Hojta om vi ska hjälpa till att bygga, känn inte att du behöver ro allt i land själv.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Korvradier

Inlägg av BoA »

Pensionär och lyckligtvis har jag en hustru som är intresserad och duktigt på det här med landskap, som jag definitivt är fullständigt kass på.
Träjobbet känns rätt ok, räls och elektroniken fixar jag med glädje, men jag hojtar om det blir hopplöst 8-)
/Bosse
Skriv svar

Återgå till "Allmänt N"