Sektionering

Allmänt om N-skala
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Sektionering

Inlägg av BoA »

De båda modulerna som jag byggt har jag sektionerat genom att isolera båda rälarna, men borde det inte vara fullt tillräckligt att isolera enbart den ena polen typ pluspolen?
/Bosse
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Sektionering

Inlägg av daniel »

Fremo-moduler brukar normalt sektioneras genom att rälerna slutar några tiondels millimeter innanför modulen. När två Fremo-moduler kopplas ihop blir det ett litet gap på typ 0,5 mm mellan modulerna. Vill man ha sektionsskarv kopplar man inte ihop körströmskablarna mellan modulerna. Vill man inte ha sektionsskarv kopplar man ihop körströmskablarna.

Så fungerar det på americaN-moduler (amerikanskt N-skala) och jag tror det gäller Fremo-moduler generellt.

Sektionsskarv i modulen kom med Västeråsstandarden (svensk standard för H0-moduler) pga att den standarden föreskrev skarvräler mellan modulerna. Och skarvrälerna och sektionsskarven följde sedan med in i MMM-standarden.

Med vänlig hälsning
Daniel
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Sektionering

Inlägg av BoA »

Frågan var felformulerad.
Jag tänker på när man skapar sektionerna inom en modul, är det vanligt att isolera båda rälarna eller räcker det med en och koppla ihop den andra med skarvjärn?
/Bosse
Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Sektionering

Inlägg av Daniel Rydell »

Vad menar du med sektioner inom en modul, och vad är det du vill uppnå med att isolera en eller båda rälerna?
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Sektionering

Inlägg av BoA »

Jag kanske är helt fel ute, så jag tar tillbaka frågan!
/Bosse
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Sektionering

Inlägg av pcederstrand »

gör inte det Bo. man vill sektionera inom modul ex. för spårledning /avkänning. och ja det vanligaste är att man isolerar båda rälern
pc
mvh /peterc
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Sektionering

Inlägg av BoA »

Tack Peter!
Då har jag gjort rätt utan att veta :-)
/Bosse
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Sektionering

Inlägg av AndersB »

För att känna av om ett spår är ledigt eller upptaget så räcker det med att ha ena sidan av spåret isolerat från föregående och efterföljande del.

Det behöver heller inte vara strikt samma sida på hela modulen utan man kan följa vad som blir lättast på spårplanen. Efter en växeln så brukar ju "spårkorsrälen" ändå vara isolerad så då kan man välja det spåret.
Använder man avkänning typ "transformatorspolar" så spelar det ingen roll om man blandar vilken sida (räl) som indikeras.
Om man däremot använder andra typer av avkänningar så styr oftast kortet det så att alla avkänningar på kortet blir samma pol och därmed samma sida av spåret.

Om syftet med indikeringen är att t.ex. släcka en signal efter att tåget passerat så kanske det finns en växel direkt efter signalen och då kan man använda ledningen till spårkorset som indikerad ledning.
mvh/anders
Skriv svar

Återgå till "Allmänt N"