Tie plates i N-Skala?

Allmänt om N-skala
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tie plates i N-Skala?

Inlägg av AndersB »

LLJ skrev: 2018-05-10, 18:04 Men för oss som kör AmericaN och använder Atlas Cd55, så vore det bra, då med amerikanskt slipersavstånd.
Javisst, inga problem.
Behöver önskade mått så går det att fixa.
mvh/anders
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tie plates i N-Skala?

Inlägg av AndersB »

Det jag har hemma just nu är 2.4mm 100*75mm, pris ca 21:-
Det som jag tänkte plocka hem (kan finnas ca onsdag) är snäppet större (160*100) skivor av 1.5, 2 och 2.4 på ca 30:- skivan.

De experiment med fräsning jag gjorde var i 2.4mm. Jag vet inte vad folk önskar här...
I N-skala så kan man ju fräsa ner så långt man vill och inte igenom. Eller så tar man tunnare och låter fräsningen bryta igenom.

mvh/anders
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Tie plates i N-Skala?

Inlägg av AlexanderEhn »

AndersB skrev: 2018-05-11, 13:51 Det jag har hemma just nu är 2.4mm 100*75mm, pris ca 21:-
Det som jag tänkte plocka hem (kan finnas ca onsdag) är snäppet större (160*100) skivor av 1.5, 2 och 2.4 på ca 30:- skivan.

De experiment med fräsning jag gjorde var i 2.4mm. Jag vet inte vad folk önskar här...
I N-skala så kan man ju fräsa ner så långt man vill och inte igenom. Eller så tar man tunnare och låter fräsningen bryta igenom.

mvh/anders
Strålande!

Jag skulle önska ersättare till Peco cd55, tre slipers (om det blir rimligt materialutnyttjande). Tjocklek motsvarande sliperstjocklek som slipersunderkant upp till underkant räl. är det 1 mm?

Sen behöver det finns plats att limma dit fejk-slipers motsvarande höjd som täcker den dubbla rälsfoten.

Jag har inte mätt på Pecorälsen, men stämmer de här måtten? https://www.digitalzentrale.de/detail.p ... itemgr=399



En vidareutveckling hade vart om man kan ha ett fräst laminat av dubbell längd och kunna montera över en modulskarv, alltså hälften på vardera modulen, fixera (limma eller skruva?) och sedan kunna separera modulerna (knäcka laminatet). Då borde skarven kunna bli perfekt när sedan rälsen löds fast!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tie plates i N-Skala?

Inlägg av LLJ »

AlexanderEhn skrev: 2018-05-11, 14:35 En vidareutveckling hade vart om man kan ha ett fräst laminat av dubbell längd och kunna montera över en modulskarv, alltså hälften på vardera modulen, fixera (limma eller skruva?) och sedan kunna separera modulerna (knäcka laminatet). Då borde skarven kunna bli perfekt när sedan rälsen löds fast!
Det måste vara en lite springa mellan modulerna vid spåret, så det är bättre att dela på halvorna före man fäster dem i modulen.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Tie plates i N-Skala?

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2018-05-11, 21:58
AlexanderEhn skrev: 2018-05-11, 14:35 En vidareutveckling hade vart om man kan ha ett fräst laminat av dubbell längd och kunna montera över en modulskarv, alltså hälften på vardera modulen, fixera (limma eller skruva?) och sedan kunna separera modulerna (knäcka laminatet). Då borde skarven kunna bli perfekt när sedan rälsen löds fast!
Det måste vara en lite springa mellan modulerna vid spåret, så det är bättre att dela på halvorna före man fäster dem i modulen.

/Lars
Men då får jag ju inte fördelen av att ha laminaten på exakt samma position, men jag håller med. Det blir mer meckigt än vad det tillför.


Så därför har jag en idé till! En tieplate för bubbelspår med exakt Fremo-c/c! Alltså en tie plate för två spår som sitter ihop.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tie plates i N-Skala?

Inlägg av daniel »

LLJ skrev: 2018-05-11, 21:58
AlexanderEhn skrev: 2018-05-11, 14:35 En vidareutveckling hade vart om man kan ha ett fräst laminat av dubbell längd och kunna montera över en modulskarv, alltså hälften på vardera modulen, fixera (limma eller skruva?) och sedan kunna separera modulerna (knäcka laminatet). Då borde skarven kunna bli perfekt när sedan rälsen löds fast!
Det måste vara en lite springa mellan modulerna vid spåret, så det är bättre att dela på halvorna före man fäster dem i modulen.

/Lars
När jag bygger moduler bestående av flera delar som ska sitta ihop lägger jag alltid spåret över skarven när delarna sitter ihop, löder rälerna på laminatet/mässingsskruven och sågar sedan av rälerna med en rälssåg. När jag har delat modulerna filar jag till rälerna så det blir en liten glipa mellan modulerna, men det är lätt gjort. Men däremot håller jag med om att det inte finns någon större anledning att låta kretskortslaminatet fortsätta över skarven.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tie plates i N-Skala?

Inlägg av daniel »

AndersB skrev: 2018-05-11, 13:25
LLJ skrev: 2018-05-10, 18:04 Men för oss som kör AmericaN och använder Atlas Cd55, så vore det bra, då med amerikanskt slipersavstånd.
Javisst, inga problem.
Behöver önskade mått så går det att fixa.
mvh/anders
Se bifogade filer, png-fil och dwg-fil. Slipers på Atlasrälsen är 1,2 mm tjock, men tieplates som är 1,5 mm tjocka kanske funkar bra.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Tieplate atlas code 55.png
Tieplate atlas code 55.png (50.46 KiB) Visad 5922 gånger
Tieplate atlas code 55.DWG
(267.14 KiB) Nerladdad 270 gånger
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tie plates i N-Skala?

Inlägg av AndersB »

Tack Daniel
Tv'n okuperade så jag stoppade filen i fräsen med det jag hade till hands, 2.4mm kretskort och 1.3mm frässtål.
Resultatet som bilden.

Priset borde hamna nånstans kring 50-70:- per 10. Har inte mätt eller tagit tiden så det är en gissning,

mvh/anders
Bild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tie plates i N-Skala?

Inlägg av daniel »

Jag beställer 10 st så kan jag kolla att jag mätt rätt. Jag vill ha lite andra saker också från din butik. Ska jag lägga en order på de andra sakerna i din butik och ta detta vid sidan om, eller hur föredrar du att vi gör?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Tie plates i N-Skala?

Inlägg av AlexanderEhn »

Snyggt Anders!

Gör du för Peco cd55 också?

Har du måtten? Kan tyvärr inte lösa skiss än på någon dag.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt N"