Z43

Allmänt om N-skala
Ivan
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22

Z43

Inlägg av Ivan »

Hej

Har haft ett uppehåll i modellrallandet, men nu börjar det klia i fingrarna. Innan jag tog ett uppehåll hade jag sneglat på en etsmodell av Z43. Jag har för mig att signaturen Bermod sålde dessa, efter att ha tagit över verksamheten av upphovsmannen, vars namn jag inte har koll på. Rätta mig gärna om jag fått saker om bakfoten.

I alla fall kan jag inte hitta någon aktuell tråd med denne Bermod och hemsidan meddelar att verksamheten upphörde för ett år sedan!

Finns det någon som har en etssats liggande eller vet var man kan vända sig?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Z43

Inlägg av daniel »

Jag har ingen koll, men om du inte får något svar här så kan du prova på Smalspårsfrämjandets forum. Där brukar många av mässingsbyggarna hålla till.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Z43

Inlägg av MickeC »

Ivan skrev:Hej

... Innan jag tog ett uppehåll hade jag sneglat på en etsmodell av Z43. Jag har för mig att signaturen Bermod sålde dessa, efter att ha tagit över verksamheten av upphovsmannen, vars namn jag inte har koll på. Rätta mig gärna om jag fått saker om bakfoten.
Jag lyckades få tag i en plåt för någras sedan, precis som du säger var det "Bermod" men även en Skövdebo som jag tappat namnet på som skötte ritandet? Det gjordes även plåtar till fler lok bl.a. Rb... Sen tror jag tyvärr det gick i stå av någon upphovsrättslig anledning har jag för mig... Jag skall rannsaka mina gömmer och se om jag kan få fram plåten och ev namn och adress... Smalspårsforumet borde kunna ge napp bland självbyggarna...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Z43

Inlägg av MickeC »

Oj, dåligt minne har man... Jag köpte ju två plåtar såg jag när jag tittade i kuvertet... Rent krasst är det inte en byggsats utan en "scratch aid kit" för den händige... Däremot var det dåligt med kontaktuppgifter.

Du får fundera vad du vill ge för en plåt och skicka mig ett PM så skall jag fundera om jag kan avvara den ena plåten ur projekthögen...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Z43

Inlägg av Bo Andersson »

Etsmodeller hette företaget.
Bertil Modin i Örebro samt Bengt i Skövde..
Modins email har du här.
modin.bertil@telia.com
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Z43

Inlägg av MickeC »

Så här ser den ut...
CIMG4205w.jpg
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Z43

Inlägg av hakang »

Vill man inte nöja sig med pyttiga N-skalan finns ju alltid denna att spekulera på...: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=178172
Ivan
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22

Re: Z43

Inlägg av Ivan »

hakang skrev:Vill man inte nöja sig med pyttiga N-skalan finns ju alltid denna att spekulera på...: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=178172
Hmmm, lockande! Fast fördelen med N-skalan är ju den behändiga storleken. Lämpligt vore väl om Östra Skånes Järnvägar övertog loket :)
Användarvisningsbild
z750asn
Inlägg: 166
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29

Re: Z43

Inlägg av z750asn »

hakang skrev:Vill man inte nöja sig med pyttiga N-skalan finns ju alltid denna att spekulera på...: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=178172
Om jag minns rätt så finns det ett citat i den kungliga huvudstaden, "En modelljärnväg i skala 1:1 är en rackans otymplig historia" ;) :D
Skriv svar

Återgå till "Allmänt N"