Signaler i N-skala

Allmänt om N-skala
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Signaler i N-skala

Inlägg av Bo Andersson »

Jag kan se då jag har byggt en del signaler till beställare som håller på med moduler, så är det naturligtvis trevligt att se sina egna alster, ( likaså i H0 skalan )

Lite vad som har hänt det senaste året.

Det är små alster vi pratar om när vi håller oss slaviskt vid denna skala.

Blandade signaler.

Bild
[/quote]

Vägövergångs detaljer.

Bild
[/quote]

Dvärg och Huvuddvärg har jag visat tidigare, men det förekommer inte i större användning.

En demo som skulle vara vid mötet i N.Sandby, men den kom inte längre än med bilen till platsen.
Fick göra ett läkarbesök akut,och därmed kom till N.Sandby när det började avta med folk.

Demon ser i allafall ut så här, där vi kan se två olika uppsättningar av kontaktledningstolpe, med skilda utrustning.
Huvudsignal med Dvärgsignal i H0 och den andra med Huvudsignal med Huvuddvärgsignal i skala N.

Bild
[/quote]

En bättre bild.
Då har jag äntligen fått ihop dessa signaler på linjestolpen.
Bilderna visar naturligtvis inte den autentisk signalbild, utan ska ses som att det fungerar även i denna skala att göra en HDvSi.
Kameran bråkar med mig, ska se om jag kan få till en tydligare bild.
Bild

Bild

Bild

Bild
[/quote]

Kryssmärke med signal.

En av signalerna med reflexkant, men ser lite klumpigt ut, se vad jag kan göra åt detta.
Målning är ganska ok, men inte mycket att hålla i.

Nu ska dessa få sina små Led, så ska jag se hur detta kan se ut.
Dessa skärmar av tunt material, så ljusöppningarna ska vara helt ok.
Bild
[/quote]

Får troligtvis vara den sista bilden avseende N skalans produkter och byggandet av d:o

Ville försöka uppnå en kryssignal som jag tycker är den som där är mest arbete med att göra och framför allt i denna skala.
Signalen skulle se så identiskt ut i förhållande till sitt original.
Collaget säger lite av det jag vill visa.
Det ska målas lite till på denna signal och eventuellt kopplas till strömtrådar.

Bild

Eftersom frågan kom och kring en V-signal, så ska jag lägga in en bild på en sådan som jag har plockat ihop.

Bild

Lite om denna skala och signaler. :)
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Signaler i N-skala

Inlägg av Bo Andersson »

V-signal i den mindre skalan och fungerande.
Har tillverkat 2st på beställning.

https://youtu.be/_KG96rRcOjQ
Den vita ljuskäglan syns betydligt mycket bättre i live.
Ivan
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22

Re: Signaler i N-skala

Inlägg av Ivan »

Hej Bo!

Hur är det med N-signaler? Har du lagt dessa på hyllan eller finns det något kvar? Jag köpte ett par ets-ark med signaler för några år sedan (tror det var av dig i alla fall), men det skulle vara roligt att se om du har nytt i sortimentet eller om man kan komplettera med det som eventuellt saknas till min blivande stationsmodul "Osbyholm"
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Signaler i N-skala

Inlägg av Bo Andersson »

Hej Ivan.

Något nytt utöver mina etsplåtar har jag inte brytt mig om att ta fram, utan snarare nerläggning av sortimentet.

Dock får jag frågan lite då och då och säljer.
Framför allt får jag beställningar på att bygga i denna skala, och då blir det ifrån plåtarna som grund och bygger då exempelvis till kompletta järnvägsövergångar.
Sen kan jag utifrån plåtarna bygga signaler till bryggstolpar och signaler på kontaktledningsstolpar.

Hoppas det blev ett svar på din fråga.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt N"