5-spårsmagasin

Moduler som är byggda enligt USMS standard. USMS är en Stockholmsbaserad grupp som bygger amerikanskt i H0 och standarden är baserad på Fremos H0-standard.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

5-spårsmagasin

Inlägg av ErikKuiper »

Då jag har tyckt att det har varit brist på magasin på de svenska H0-träffar jag har varit med och arrangerat så har jag länge planerat att bygga ett "mindre" och transportmässigt kompakt magasin. Efter att ha funderat en del på spårmaterial så bestämde jag mig för Peco Code 83 med amerikansk förebild. Skälet var att Peco har robusta och slanka (#8) växlar. Magasinet kommer att ha fem spår och vara 6,6 meter långt och 30 cm brett. Ena ändan kommer att ha en dubbelspårig FREMO-US-anslutning och andra ändan en trespårig MMM-2R-anslutning. Endast utgående normalspår (höger för USA och vänster för Sverige) kommer åt alla spår. Båda sidor kommer att ha hål för anslutning av enkelspårig FREMO HO-US, FREMO H0-Europa och MMM-2R. Det kommer även att finnas två loklyft/lokflytt (som t.ex. Sydpolen har) till magasinet. Magasinet kommer även att gå att dela till två mindre magasin. Se bilden nedan för en illustration. Deadline är Geflemodul 2017 för där är halvmagasinen inritade :).
EKui Magasin - alla varianter.png
EKui Magasin - alla varianter.png (27.33 KiB) Visad 6012 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: 5-spårsmagasin

Inlägg av LLJ »

Intressant. Hur kort blir det kortaste spåret vid halvt magasin?
Och skulle man inte få ut mer spårlängd genom att ersätta loklyftssektionen med en av sektionerna/ytterligare en sektion som har samtliga spår och använda Peco loklyft istället?

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: 5-spårsmagasin

Inlägg av ErikKuiper »

Kortaste spåret bli omkring 1,3 meter. Räcker bra till en rälsbuss eller ett kort persontåg. Halva magasin tänker jag mig att det används främst för bibanor där man inte kör så långa tåg.

Loklyftssektionen är locket på min transportkonstruktion så där får det inte finnas några spår. Bilder kommer om ett tag.

/Erik
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: 5-spårsmagasin

Inlägg av ErikKuiper »

Nu börjar modulen ta form. Grundläggande snickeriarbete för MMM-halvan är nu klar. För effektiv och säker transport så kommer jag att tillverka botten, lock och gavlar med handtag.

När jag nu ser hur kompakt det blir att transportera har jag bestämt mig för att komplettera med ytterligare en sektion med spår för varje halva. Då kan halvmagasinen hantera tåglängder upp till 2,6 meter på det korta spåret och 3,8 meter på det långa spåret. För helmagasinet så betyder det att det längsta spåret kommer att kunna ha tåg på 7,2 meter, vilket motsvarar 660 meter i verkligheten, vilket är längre an de 630 meter som tåg ofta är begränsade till i Sverige (fast fortfarande en bra bit från de tåglängder som finns i USA).

/Erik

PS. Benen och de hyllor som behövs till magasinet kommer nog att ta mer transportplats än själva modulerna, och ja, pinnben är jag tveksam till till moduler med så låg sarg som dessa har. Jag får se om jag kan få ihop en något kompaktare benlösning för delar av magasinet.
EKui Magasin MMM-del 2017-05-03.JPG
EKui Magasin MMM-del 2017-05-03.JPG (120.16 KiB) Visad 5898 gånger
EKui Magasin MMM-del hoppackad 2017-05-03.JPG
EKui Magasin MMM-del hoppackad 2017-05-03.JPG (103.79 KiB) Visad 5898 gånger
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: 5-spårsmagasin

Inlägg av Fredman »

Snyggt!!
En ide är kryssben och kardborr som jag sett hos N-skala eller fasta ben på gångjärn.
Vad för växeldriv blir det?
MVH Nyfiken
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: 5-spårsmagasin

Inlägg av ErikKuiper »

Fredman skrev:Vad för växeldriv blir det?
Det som är inbyggt i Pecos växlar. Manövrering blir manuell direkt på växlarna. För polarisering av spårkorset så kommer jag att installera mikrobrytare som styrs av växeln. Exakt design är inte bestämd.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: 5-spårsmagasin

Inlägg av LLJ »

Verkligen snyggt och elegant!

/Lars
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: 5-spårsmagasin

Inlägg av stasv »

Snyggt arbete!
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: 5-spårsmagasin

Inlägg av ErikKuiper »

Efter att ha börjat placera ut växlarna på riktigt och upptäckt att jag får växlar i modulskarvar på ett vis som jag gärna vill undvika så tog jag mig en funderare på hur jag vill ha det. Jag har nu uppdaterat spårplanen så jag slipper växlar på olämpliga ställen. Kostnaden blir att spår 2-5 blir 28 cm kortare per halvmagasin. Förutom växelplaceringen får jag några ytterligare fördelar.
  • Även spår 2-4 blir direkt åtkomliga från linjespår 2.
  • Magasinet kan användas som en överlämningsbangård (interchange) där växling kan ske på spår 2-5 utan att påverka spår 1 (givet att man kompletterar med lite dubbelspårsmoduler som utdragsspår).
Då jag fick mina första Peco Code 83 växlar så upptäckte jag att djupet i spårkorset bara är 0,85 mm, vilket blir problem med NEM-hjul som kan ha upp till 1,2 mm höga flänsar. Nu är det plast där så lite bearbetning med en kapskiva bör lösa problemet.

/Erik
EKui Magasin - alla varianter 2017-05-05.png
EKui Magasin - alla varianter 2017-05-05.png (26.21 KiB) Visad 5786 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: 5-spårsmagasin

Inlägg av LLJ »

Dubbelspårsanslutningen har även fördelen att man kan använda ett halvmagasin som överlämningsmagasin mellan linje och industriområde (tänker på Perleberg, tror du var med).

/Lars
Edit: bytt namn på orten till Perleberg
Skriv svar

Återgå till "USMS amerikanska H0-moduler"