Val av räls för H0e

Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Val av räls för H0e

Inlägg av stasv »

Har fått kommentarer och uppmuntran att tillföra H0e spår på någon av de moduler jag har. Eller rent av att bygga en H0e modul rakt av. Och då råkar jag idag se att Habo-Hobby aviserar Minitrains "Feldbahn"räls att beställa. Jag har kanske mer riktat in mig på en Rocostartsats med all dess innehåll.
Men frågan är vad skiljer de två rälstyperna åt. Och kan det påverka vad en modul kommer att avbilda?
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Val av räls för H0e

Inlägg av LLJ »

Minitrains spår har väldigt snäv radie och passar bäst till korta lok och vagnar med förebild 600 mm, kanske 750 mm. Tänk på att deras feldbahn ånglok hänger ut ganska lång med hytten, så minradien ligger runt 300 mm om man skall koppla i den änden. T.ex. tror jag att fordon från RhB och en "HarzKamel" skulle se väldigt fel ut på detta spår, om de ens klarar kurvradierna.
En fördel är dock att man får in mycket spår på en lite yta.

För fordon med förebild 750 mm och större spårvidd skulle jag välja Peco och deras slankaste växlar (500 mm radie om jag minns rätt)+ flexräls (den som inte ser ut som crazy).
Så välj spår efter rullande material.

/Lars
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Val av räls för H0e

Inlägg av stasv »

Tack LLJ!
Har på annat håll i forumet skrivit om just 600 mm spår men undrar om inte H0e aktiva i Stockholm haft annan spårvidd i tankarna, om någon, och därmed oftare greppat Rocos startsats. Borde inte tillskriva dom ett sådan tänk överhuvud. Visar mer på eget hittillsvarande ointresse och djup okunskap.
Ska kolla på det rullande materialet först. Förresten hur får man en körbar modell av hästar som drar vagnarna? Sådana fältbanor måste ha varit legio.
Kastar ur mig en del tankar som snurrat runt när jag läst om 600 mm banor
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Val av räls för H0e

Inlägg av LLJ »

stasv skrev:Tack LLJ!
Förresten hur får man en körbar modell av hästar som drar vagnarna? Sådana fältbanor måste ha varit legio.
Har för mig att jag sett det någonstans i modell, men om det var H0e eller normalspår minns jag inte.
Om man har motorn i en sluten vagn bakom och låter hästarna "stå" på en liten platta som har axlar som en liten tralla så kommer man ganska nära.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Val av räls för H0e

Inlägg av kasoe »

Minitrains spår är nog mest för de som vill bygga något litet och specifikt, på moduler kan man använda det som internt spår på ett sågverk, verkstad, bruk eller annan industri. Eller varför inte från en torvmosse som går fram till en linjeomlastning vid "stora järnvägen". Ska man bygga H0e som egen modulbana så kolla vad de kör med, jag gissar på antingen Peco eller Tillig. De senare (inkl även Roco) är nog ett bättre val för H0e som ska kopplas samman med annat och användas för "riktig" modulkörning.

Minitrains är (för mig) nostalgitåg som minner om klassiska Eggerbahn och där ska nog det spåret sorteras in. Inte ens deras egna större lok (t.ex. Brigadloket) trivs på de små radierna...

Så vad du ska välja får (som ofta) styras av vad du har tänkt att det ska bli när det är klart... :)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Val av räls för H0e

Inlägg av UBJ »

Vi har byggt en hel del H0e-moduler och haft som bas Fremos H0e-standard men gjort en del anpassningar, tex har vi satt en minsta kurvradie på ca 450 mm istället för Fremos 750 mm (om jag nu minns rätt). Anledningen är att man då kan använda Pecos största H0e-växel och att vi kan bygga kurvmoduler som passar i dom relativt små lokaler som vi brukar köra i.
Dom moduler som jag byggt, ca 15 st, har Pecos största växlar i genomgående spår och Rocos eller Pecos flexräls.
Förebildsmässigt så är det i första hand tyskt och österrikiskt material som går på 750 mm i verkligheten men ett eller annat lok med förebild från 600 mm har också rullat på banan.
Det finns också en del lok med förebild på ca 1000 mm. Detta beror på att H0e är en spridd skala på kontinenten och flera tillverkare gör sina modeller för två olika modellspårvidder för att kunna sälja fler ex.

Mvh UB
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Val av räls för H0e

Inlägg av stasv »

Har någon bilder på Minitrains Feldbahnräls. finner bara teckande framställningar på deras hemsida än så länge. Och det är som jag förstår ett helt eget spår att ta vid sidan av andra tillverkares rälsproduktion.
Nåja, det är ju inget förlorat med att bygga moduler med räls utfrån olika trafikförutsättningar. Torvtäkt eller byggräls eller vad det nu skulle föreställa med Minitrainsräler.
Är det nån som har satt in dekoder i Minitrains små diesellok?
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Val av räls för H0e

Inlägg av Tompa »

Jag tror jag har Roco flexräls på min H0e Y modul och Peco växel. Det finns olika flexräls med mer eller mindre glest mellan sliprarna. Har för mig jag använt den med mindre glest.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Val av räls för H0e

Inlägg av kasoe »

Finns inte många bilder på Minitrains räls ännu, jag har sett några men vet inte om det var på "riktig" räls eller på något provskott så jag avstår ännu att länka... ;)
Den är helt ny, släpptes någon gång under semestern om jag inte missat något...

Min plan är att byta ut teckningarna mot riktiga bilder när jag har något att plåta.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Val av räls för H0e

Inlägg av stasv »

Tisdagskvällen innebar diskussion mm med Tompa och Urban, UBJ, om tankar på ett H0e tillägg på en befintlig modul, 3R. Och om H0e i allmänhet. Det råder ingen brådska så jag inväntar bilder kasoe.
När jag såg Minitrains rälsbilder kom jag att tänka på Orenstein & Koppels broschyr för 600 mm från tidigt 1900-tal som jag såg på nätet för ett tid sedan.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Skriv svar

Återgå till "H0e - moduler"