Fransk H0e modulstandard

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Fransk H0e modulstandard

Inlägg av LLJ »

Hittade i onlinetidningen Voie Libre (fransk tidskrift som även finns i engelsk version och handlar om smalspår) en intressant artikel om en fransk modulstandard för H0e.
Det trevliga tycker jag är att många av modulerna går att köra självständiga men att man gjort det möjligt att koppla ihop dem i ett stort nätverk.
Mer info här (fransk text, men går bra att översätta med google translate).

/Lars
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Fransk H0e modulstandard

Inlägg av Arne Ivan »

Jag gillar den där stjärnformade modulen. Undrar hur stor den måste bli för att funka med Harzkameler och annat.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fransk H0e modulstandard

Inlägg av LLJ »

Peco:s senaste generation H0e växlar har 457 mm radie (18"). Det går åt 4 Y-växlar samt lite tankeverksamthet så att man polariserar rätt.

/Lars
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Fransk H0e modulstandard

Inlägg av Robban »

Kamelen klarar Roco´s standardradie ~260, men knorrar lite då, har för mig att Bemo´s RhB krokodil klarade den också (efter modifiering av gångbord).
Det som har funkat sämst hittills är Bemo´s gamla 3-axliga vagnar, faktiskt ännu sämre än Lilliput´s

Robban
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fransk H0e modulstandard

Inlägg av LLJ »

Minitrains Feldbahn lok vill ha 300 mm om jag minns rätt, om det skall dra vagnar, då överhänget med hytten är ganska stort.

/Lars
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Fransk H0e modulstandard

Inlägg av stasv »

Arne Ivan skrev:Jag gillar den där stjärnformade modulen. Undrar hur stor den måste bli för att funka med Harzkameler och annat.
Ja, den var intressant. Undrar om det finns ngt liknande i HO. Radiekraven i 2R och 3R gör den något stor 8-)
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fransk H0e modulstandard

Inlägg av ErikKuiper »

Arne Ivan skrev:Jag gillar den där stjärnformade modulen.
I trafikspelaren i mig kryper det under skinnet då jag ser denna skapelse :shock: . Det är ungefär så långt från prototyprimlighet som man kan komma.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fransk H0e modulstandard

Inlägg av LLJ »

@ErikKuiper: beror på vilken protyp man avser. På smalspår inom industrier så kan man nog se de mest konstiga lösningar.
Men att ha detta för normalspår, det blir väldigt orealistiskt. Kanske bra för publikkörningar?

/Lars
Skriv svar

Återgå till "H0e - moduler"