H0e FREMO standard

SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

H0e FREMO standard

Inlägg av SethSwede »

Hej
Finns den på engelska eller svenska ?
Mvh
Seth
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av MickeC »

SethSwede skrev:Hej
Finns den på engelska eller svenska ?
Mvh
Seth
Jag hittar den bara på tyska.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av SethSwede »

MickeC skrev:
SethSwede skrev:Hej
Finns den på engelska eller svenska ?
Mvh
Seth
Jag hittar den bara på tyska.
Tack
Kan någon skriva ner på svenska lite av grunderna till spår standarden?
Tacksam om detta vore möjligt
Seth
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av Qrt »

---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av SethSwede »

Qrt skrev:hej Seth
Leser dere norsk ?
https://www.fremo-net.eu/no/fremo-i-eur ... mo-normer/
/Curt
Ja.Tack Curt
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av ErikKuiper »

Blev lite förvirrad då jag tittade i H0e-nomen, men det klarande efter ett tag. Grundnormen är skriven för att köra analogt, sedan finns det ett tillägg som beskriver hur elektroniken ska vara för att köra digitalt.

Lite kort om spår och annat.
  • Valfri modulbredd, men spåret ska minst vara 80 mm från kanten. Här tror jag det är bra att kontakta de man kommer att köra tillsammans med och komma överens om vilken bredd man vill använda.
  • Minsta radie 700 mm, men större rekommenderas.
  • Växlar ska också ha minst 700 mm radie. Vad jag har förstått så finns det inga köpeväxlar med så stora radier. De H0e-moduler jag såg i somras i Tyskland hade alla handbyggda växlar.
  • Växlar ska vara DCC-säkrade och ha ledande spårkors.
  • Rälsprofil mellan code 40 och 80. Code 55 rekommenderas.
  • Minst 48 mm rälsavstånd mellan parallella spår. Detta för att kunna köra med överföringsvagnar.
/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av LLJ »

Om man tittar på normen på Norska, så är det gjort vissa förändringar jämfört med den tyska normen, bl.a. 500 mm som minsta kurvradie, 1000 mm är rekommenderad minsta radie på linjen. Man har också Kadee som standard koppel, vilket känns som ett dumt val då många H0e fordon inte är förberedda för ombyggnad av koppel.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av StaffanWiman »

Det som slog mig var att standarden var gemensam för H0e och H0m.

Jag har sett båda på Fremoträffar och föredrar klart H0m, men om jag förstått rätt så är den ovanligare, vilket väl är lite konstigt eftersom H0m väl är närmare den vanligaste smalspårsstandarden i Sverige och, som jag såg det, fungerade klart bättre än H0e.

Spåret skulle vara 8 cm från kanten. Från spårmitt? Det skulle i så fall göra minsta modulbredd till 16 cm.

Jag har sett några stationer som har både normalspår och smalspår (minns inte vad de hette). Det jag undrar är hur gaveln bör se ut för att skicka ut båda. Jag har för mig att någon av stationerna hade dubbelspår på normalspåret. Där jag såg den användes inte smalspåret.
En lösning är naturligtvis att ha avståndet så stort att man kan ansluta två moduler sida vid sida.

Staffan - som äntligen vill börja bygga igen och då kanske kombinerat med smalspår.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av JanFrelin »

Staffan, det behövs olika gavlar för normalspår och smalspår.

H0m är ovanligt i Tyskland men ännu ovanligare i Sverige. I Sverige byggs det däremot rätt mycket H0n3, det finns en standard för det också nånstans.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av Robban »

SethSwede skrev:Hej
Finns den på engelska eller svenska ?
Mvh
Seth
Jag tar med mig lite imorgon så får du se, finns även lite beskrivet på svensktmjforum.

Robban
Skriv svar

Återgå till "H0e - moduler"