H0e FREMO standard

Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av Robban »

JanFrelin skrev: I Sverige byggs det däremot rätt mycket H0n3, det finns en standard för det också nånstans.
http://smalspar.se/norm/smalsparsnorm_0_91.pdf
Nu var det länge sedan jag var på juntan, men har för mig att det diskuterades att ändra miniradierna pga. något ånglok (PC, rätta mig)

Robban
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av UBJ »

Vi är ett gäng i MMM som byggt en del H0e-moduler och använt Fremos H0e-standard som bas men ändrat några grejer.
Tex kurvradien där vi valde ca 450 mm som minimiradie i huvudspår eftersom Pecos största H0e-växlar har den radien.
En medlem experimenterar med att bygga om N-skaleväxlar till H0e, glesa ut sliprar osv. Jag tyckte det såg ut att bli bra men han var
inte klar med den växel han visade.

Vi har pratat om att dokumentera dom förändringar vi gjort men ännu inte kommit till skott med det, vore nog bra att få ner detta i något slags dokument.
Vi kommer att visa ett par stationer och lite linje på mässan.

När det gäller översättning så kanske Staffan W kan hjälpa till? Allt behöver väl inte översättas, man skulle kunna börja med det väsentliga i Fremo H0e-standarden.

Mvh UB
Ps H0n3 är också bra och jag fattar inte heller varför ingen bygger H0m i Sverige, ligger väldigt nära meterspår som fanns på flera rätt stora smalspårsnät. Smalspår är väldigt kul!
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av ErikKuiper »

StaffanWiman skrev:Jag har sett några stationer som har både normalspår och smalspår (minns inte vad de hette). Det jag undrar är hur gaveln bör se ut för att skicka ut båda.
Det finns ett antal stationer som har treskensspår inom stationen, men linjerna ut från stationen är nästan alltid antingen det ena eller det andra. Det finns ett par bra skäl till detta.
  • Treskensspår är ganska ovanligt på linjen i verkligheten.
  • Trafikspelsmässigt är treskensspår mycket begränsande. Den linjesträckan blir en stor flaskhals då man ska lägga ett trafikspel.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av StaffanWiman »

Erik, du missuppfattade: jag menade inte treskensspår utan ett smalspår lite längre bakåt på stationen. Den var med på TM sist.

Stationen som jag syftade på var Almarenäs och smalspåret på den var bara till som dekoration, inte till någon trafik. Jag gissar att om man vill bygga en station med både smalspår och normalspår så får man liksom göra en gavel där två olika moduler kan anslutas alternativt låta det ena spåret gå ut på sidan.

Staffan
Senast redigerad av 1 StaffanWiman, redigerad totalt 2015 gånger.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av JanFrelin »

UBJ skrev: Ps H0n3 är också bra och jag fattar inte heller varför ingen bygger H0m i Sverige, ligger väldigt nära meterspår som fanns på flera rätt stora smalspårsnät. Smalspår är väldigt kul!
Genom alla mina år i Smalspårsfrämjandet har jag bara stött på ett 3-4 personer som byggt H0m med svenska förebilder, dessutom inte samtidigt. Det har liksom aldrig blivit kritisk massa.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av Niklas »

Finns det nu någon som har skrivit det viktigaste på Svenska nu. Och även har med de ändringarna som det pratats om, eller är det fortfarande bara den Norska som gäller.

Niklas Bild
Senast redigerad av 1 Niklas, redigerad totalt 2017 gånger.
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av UBJ »

Tyvärr misstänker jag att läget är oförändrat.
Funderar på om vi ens vågar skriva om vår anpassning av Fremos standard, riskerar vi att få problem då med Fremo?

Mvh UB
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av Niklas »

Vad är då spårläget från framkant och vilken radie? Hålen i gaveln är väl rätt eftersom det finns en spårmall som jag köpte i helgen. Höjd på mudullådan är väl samma som MMM lågprofil.

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av UBJ »

Spårläget från framkant är inte bestämt/låst enligt Fremos norm (så vitt jag kan se).
Men hos oss har dom flesta byggt 28 cm djupa moduler och dom flesta har lagt genomgående spår på mitten.
Minimiradie har vi satt till ca 450 mm som är växelradien för dom största växlarna, men vi har ändå några kurvor med skarpare radie (ingen ordning alltså :)).

Det finns en skiss på gaveln i det tyska normdokumentet . Obs att dom anger avståndet från hålen till spårets underkant, det funkar om du använder Roco eller Pecos H0e-spår.

Mvh UB
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: H0e FREMO standard

Inlägg av Niklas »

Bra,

Då kan jag titta på hur gaveln ser ut och vart hålen ska vara, samt använda mig av Peco H0e spår.

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Skriv svar

Återgå till "H0e - moduler"