Ny station

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Ny station

Inlägg av UBJ »

Jag tänker bygga en ny station i nollan. När jag började med Enköpings hamn så var min tanke att spårlägga den så enkelt som möjligt och göra den körbar och därefter börja bygga på en liten station.
Efter ett par år så inser jag att jag inte i nuläget (med det förb viruset) har plats för två 640 cm långa nollmoduler.
Att bygga alla hus till Enköpings hamn kommer ta lång tid och sedan kräver den att jag bygger spår och växlar själv.
Tillsammans gör detta att bygget går väldigt långsamt och det känns trist att inte få fram något roligare som första nollmoduler. Jag tror att min bygglust skulle bli större med ett något enklare projekt.

Därför har jag bestämt mig för att använda Enköpingshamns modulstommar för att bygga en liten station.

För Grimslövsträffen blir det ingen skillnad, att lägga ett genomgående spår till början av mars så att man kan använda modulerna som linjemodul blir inget problem. Förhoppningsvis kan jag också få till några fungerande växlar så att modulerna kan användas för tågmöte.

En tanke jag har är att först bygga spår för normalspår på lite drygt halva modulbredden och sedan spår för smalspår på den andra delen. Jag såg för några år sedan någon som byggt sig en egen liten modulbana i nollan med en sån station, tyckte det såg trevligt ut. Med 60 cm djup så blir det bara plats för spårområde men stationhus osv kan ju målas på en bakgrund och ev byggas som tillägg i framtiden.

Om någon har förslag på lämplig spårplan för normalspårsdelen så vore det intressant.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ny station

Inlägg av LLJ »

Spårplan är väldigt beroende av vilken typ av trafik du tänkt dig.
Enbart mototorvagnar på smalspåret och gemensam plattform med normalspåret?
Omlastning av gods mellan smal och normalspår?
Överföringsvagnar med normalspårsvagnar på smalspåret?
Vilken spårvidd på smalspåret? On3, On30 (H0), annan?

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Ny station

Inlägg av UBJ »

Smalspår 0e och det är väl bra om smalspårsstationen kan hantera dom flesta typer av tåg,så rundgångsmöjlighet är önskvärd och gärna en vändskiva. Smalspårsdelen skulle kunna vara en ändstation men med maskerad möjlighet att använda som genomgångsstation.
Gärna omlastning och överföringsvagnar, extra allt. :)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ny station

Inlägg av LLJ »

Oe och On30 är samma sak, smalspår i O:an med 16.5 mm spårvidd.

Fundera även på treskenspår på vissa delar för att kunna dubbelutnyttja vissa spår (och modulyta).

/Lars
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Ny station

Inlägg av GSJ »

Tycker det är synd att Enköpings Hamn inte realiseras för det är en fin miljö att gestalta i modell. Samtidigt är det förståeligt att som första modul i nollan göra något enklare som inom överskådlig framtid är realiserbart. Att lägga till smalspår beror givetvis på vad man vill realisera. Min förslag är att göra den klar för normalspår nollan, med plats aviserad för smalspår.

Min vision för Särö-Västerskog var att som första steg göra den körbar så den kunde medverka på modulträffar. Vilket ger ett öde utseende med bara spår på korkmatta. Som allt modellbyggande blev det nästan alltid en kompromiss när det gäller spårläggningen. Byggen av hus, vagnar och landskap får ta den tid det tar, det är inget som kan stressas fram, så man slipper känslan av att det är överväldigande med hur mycket som skall göras. Viktigast är nog att ha kul och trivas med det man gör. Då kommer både inspiration och bygglust.

Mvh
GSJ
särö station bygg.jpeg
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Ny station

Inlägg av UBJ »

Jag lägger inte ned Enköpings hamn helt, prioriterar bara om ordningen. På sikt kan jag bygga Enköpings hamn också.
Ja, jag tänkte bygga normalspårsdelen först.

Snygga dörrar!
GöranA
Inlägg: 57
Blev medlem: 2020-09-30, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Ny station

Inlägg av GöranA »

Kul med fler som kombinerar normalspår och smalspår.
Jag har lagt smalspår på en av mina tre moduler, övriga två får smalspåren i sommar. Hoppas jag.
Materialet finns redan, bara tiden som saknas. :(
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ny station

Inlägg av LLJ »

GöranA: Vilken spårvidd har ditt smalspår? Samma som UBJ?
Jag har lite amerikanskt On30 men inga användbara moduler att köra på.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Ny station

Inlägg av daniel »

UBJ:
Mycket inspiration finns här:
http://lokputsaren.nollan.nu/

Stigs bana. Stationen på vänster sida har både normalspår och smalspår.
http://lokputsaren.nollan.nu/layout.html
https://uploads.staticjw.com/lo/lokputs ... out-a4.pdf

Smalspåret, det svarta spåret, går sedan ner under normalspåret till en vändslinga.

Stig byggde även moduler i nollan.
http://lokputsaren.nollan.nu/moduler.html

Bild på hans station, med smalspår till vänster och normalspår till höger. Spår 2 från höger är treskensspår.
https://images.staticjw.com/lok/3629/dsc-2237.jpg
GöranA
Inlägg: 57
Blev medlem: 2020-09-30, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Ny station

Inlägg av GöranA »

LLJ skrev: 2022-01-07, 16:41 GöranA: Vilken spårvidd har ditt smalspår? Samma som UBJ?
Jag har lite amerikanskt On30 men inga användbara moduler att köra på.

/Lars
Jag kör med Pecos 0:an smalspår, passar bra med Bachmann grejor.
Gissar på att det är On30, men jag är dålig på alla konstiga beteckningar.
Har två lok + några vagnar.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"