Bentford Slip

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Bentford Slip

Inlägg av ArneL »

Här följer en redovisning av hur jag har byggt skjutbordet Bentford Slip (Bfs).

Tanken med Bfs är att den ska ersätta en rad växlar för att medge rangering mellan flera spår på kort sträcka. Det ska också kunna fungera som fordonsmagasin.

Den totala längden på modullådan är 52 cm, skjutbordet är ca 45 cm och max fordonslängd inom modulen (mot stoppbockarna) är 50 cm. Lådans djup är 60 cm och har i gaveln med spåranslutningarna skruvhål enligt FREMO-standard.

Modullådan är plan, den saknar alltså landskapsprofil. Lådans höjd är 107 mm och har en 10 mm nedsänkt yta där ramen runt om är 30 mm.

Jag har utgått från att anslutande spår ska vara 7,3 mm höga, inklusive syllarna (motsvarar Peco c124 bullhead). Det betyder att hela skjutbordskonstruktionen är 17,3 mm hög.

Tre anslutande spår finns, som ligger med 100 mm delning, vilket skulle passa den dubbelspårsstandard som har diskuterats. Min modul Bentford Wharf kommer i ena gaveln att ha tre anslutande spår i samma lägen.

I den nedsänkta ytan ligger tre 3D-printade skenor som bär upp själva skjutbordet. Skjutbordet har fyra spår, också de med 100 mm delning. Det hade nog gått att klämma in fem spår, men då hade det bara gått att köra in på ett spår i taget.

Spåren på Bfs, såväl de fasta som de på skjutbordet, valde jag att bygga med hjälp av Peco c100 H0-spår och 3D-printade rälsbäddar. Anledningarna är två:
- för att hålla ner bygghöjden,
- för att prova konstruktionstekniken till kommande gatu- och hamnspår.

Alla spår är konstant spänningssatta. Jag funderade ett tag på att använda släpkontakter, kanske kommer det senare, men nu har jag sladdar som löper med under skjutbordet.

(Fortsättning följer i kommande inlägg.)
Skjutbordets fyra spår, med tre anslutande spår t.h.
Skjutbordets fyra spår, med tre anslutande spår t.h.
Längs hela skjutbordets väg finns en oavbruten stoppbock.
Längs hela skjutbordets väg finns en oavbruten stoppbock.
På var sida om skjutbordet finns "öron" för att flytta det.
På var sida om skjutbordet finns "öron" för att flytta det.
-----------------
/Arne Larsson
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Bentford Slip

Inlägg av ArneL »

Del 2 av beskrivningen av Bentford Slip.

Spårkonstruktionen är densamma för såväl skjutbord som anslutningsspår. Längder av Peco c100 H0 flexräls har jag kluvit på mitten. Dessa har jag lagt i 3D-printade spårbäddar med urtag som precis rymmer de halverade syllarna, och som ger spårvidden 32 mm.

Så här långt hade det kanske räckt för skjutbord och anslutningar, men jag ville prova hela konceptet för gatu- och hamnspår. I spårbäddarna finns längsgående spår i mitten och på sidorna. I dessa passar "täckplattor" som skapar flänsrännor. Täckplattornas yta ligger 0,6 mm under r.ö.k. så att jag kan "toppa" med något mönstrat plastark, t.ex. gatsten eller tegel. Men för skjutbordet hoppar jag över detta sista steg. Fördelen med täcklocken är dock att de ger skjutbordet en större styvhet i höjdled mellan upplagen.

Skjutbordets färdiga spårbäddar vilar i tre hållare som ligger vinkelrätt mot spårbäddarna, och som i sin tur vilar på de tre skenorna i botten av "gropen". I den mittre hållaren finns handtag på var sida att flytta skjutbordet med. I dessa handtag har jag integrerat justerskruvar som kan ställas så att skjutbordet linjerar med anslutande spår i vardera ändläge.

Längs de två sidor i "gropen" där skjutbordet löper har jag lagt i långa remsor av shims som styr upp skjutbordet med minsta möjliga glapp.

Eftersom skjutbordet ligger löst ovanpå de tre skenorna har jag tillverkat ett vadderat transportlock som med ett lätt tryck håller skjutbordet på plats vid all hantering av modulen.
Spårbädd med den "kluvna"  H0-rälsen, delvis täckt med täcklock.
Spårbädd med den "kluvna" H0-rälsen, delvis täckt med täcklock.
Handtag med integrerad justerskruv.
Handtag med integrerad justerskruv.
Fäste för skyddslock och shims för styrning av skjutbordet.
Fäste för skyddslock och shims för styrning av skjutbordet.
Det vadderade skyddslocket.
Det vadderade skyddslocket.
Senast redigerad av 1 ArneL, redigerad totalt 2021 gånger.
-----------------
/Arne Larsson
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Bentford Slip

Inlägg av UBJ »

Snyggt och genomtänkt, som vanligt.

Mvh UB
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Bentford Slip

Inlägg av LLJ »

Bra beskrivning!

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Bentford Slip

Inlägg av daniel »

Stort tack! :)
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"