Smalspår i nollan?

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av GSJ »

Skulle vara kul med omlastningsmodul mellan normalspår och smalspår.
Vet inte vad som kan vara enklast i val av spårvidd, förmodar att 0:an på HO spårvidd är mest lättillgänglig med Pecos smalspårsräls.
Vad skulle vara minsta gemensamma nämnare för smalspårsbyggare att få till moduler?
Att bygga själv har sin tjusning även om vissa projekt kan ta sin tid att färdigställa.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av LLJ »

Det finns tyska moduler med överföring av normalspår på smalspår. Osäker på vilken spårvidd de använder för smalspåret.
Ren omlastning är ju betydlig enklare, man kan i princip ha smalspårsgavel i ena änden och normalspårsgavel i den andra.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av kasoe »

Vad skulle vara minsta gemensamma nämnare för smalspårsbyggare att få till moduler?
Enas om spårvidd, helt avgörande... ;)

Det finns som sagt en modulgrupp i Sköne som byggt enligt 0n3s, nu tror jag den är "vilande" men det skapades ett antal moduler. Stig Bergström hade en helt modulbana med omlastningsstation till normalspår i 0n3s. Vart den banan tagit vägen idag vet inte jag...

Jag kommer inte bygga något i 0e, inte av det svenska, däremot har jag rätt mycket amerikanskt i 0n30... Ännu, funderar dock på att sälja av även det sista jag har liggande...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
TorbjörnHolmberg
Inlägg: 9
Blev medlem: 2019-10-13, 00:04

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av TorbjörnHolmberg »

Stämmer bra att vi var ett gäng tappra entusiaster som försökte skapa modulbygge med 0n3s som norm här i söder.
Nu blev det inte någon hit precis, bygga all räls själv plus lok och vagnar var inget som lockade den breda massan av modulfolk att komma igång med smalspårs bygge i nollan.
Så projektet är precis som Anders Ö skriver ”vilande”, själv bygger jag gärna i 0n3s men inte i modulform så att säga.
Stig Bergströms modullådor har antingen sålts eller slängts, lite kontentan av hur hela detta smalspårs projekt slutade.

En ide är om man gärna vill ha med smalspår i sitt modulbygge är att integrera smalspåret i sin normalspårsmodul, exempelvis ”Glimminge Norra” en lastplats som har ett 600 mm spårsystem med omlastning till normalspåret.
Givetvis kan man bygga bara smalspåriga moduler i nollan om man vill, men det känns som att det inte är riktigt etablerat här i Sverige ännu.

I Tyskland kör man en hel del smalspår i modulform, då på 16,5 mm spårvidd.
Bifogar några bilder från nollan mässan i Giesen 2016.

0e 1.jpg
0e 1.jpg (82.7 KiB) Visad 2187 gånger
0e 2.jpg
0e 3.jpg
0e 4.jpg
0e 5.jpg
0e 5.jpg (98.37 KiB) Visad 2187 gånger

Tobbe H
GöranA
Inlägg: 57
Blev medlem: 2020-09-30, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av GöranA »

Om man ska bygga räls, lok och vagnar själv så tror i alla fall inte jag att det finns en framtid för smalspår i nollan.
Nä, vill man att det ska utvecklas så behöver det finnas saker att köpa (även om jag gärna bygger vissa saker själv).
Finns det något annat i vettig prisklass än Peco's räls i 16,5mm? Jag tycker den är billig.
Jag kommer att integrera smalspår i mina 0-moduler, tror det kan bli rätt kul.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av LLJ »

Det är ett vägval:
Svenskt (891): 0n3s och bygga själv
Utländskt: 016.5 och både fordon och räls finns att köpa färdiga. Finns även byggsatser till fordon naturligtvis.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av kasoe »

Tja, nu spetsar du väl till det lite väl hårt... ;)

Alla de byggsatser som jag har byggt för nollan i smalspår är antingen gjorda eller enkelt anpassningsbara till 16.5 mm spårvidd. Det gäller både lok och vagnar.

Kombinationen Svenskt på 016.5 är helt klart ett fullt fungerande vägval! Jag skulle påstå att det vore ett mycket bra val för alla som vill köra svenskt smalspår i nollan! Däremot finns inget så mycket färdigt att köpa så "bygga själv" eller inte är det återstående valet att göra.

Jag har bytt en gång, från 016.5 till 0n3s, nu byter jag inte igen. Valet 016.5 skavde lite eftersom spårviddsskillnaden mellan 016-5 och 0n2 blev lite för liten så när jag väl insåg att det (då det begav sig) fanns ett gäng som byggde 0n3s så blev beslutet enkelt!
Jag föjer Tobbe, rullar vidare med 0n3s på egen hand. Kanske det blir en modul eller två en dag... Både i 0n3s och 0n2...

Det skulle vara intressant att få veta vart Stigs moduler tog vägen... ;)

/Anders Ö
LLJ skrev: 2021-06-15, 11:56 Det är ett vägval:
Svenskt (891): 0n3s och bygga själv
Utländskt: 016.5 och både fordon och räls finns att köpa färdiga. Finns även byggsatser till fordon naturligtvis.

/Lars
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av LLJ »

Ok, lite tillspetsat.

Dock så är intresset för svenskt 891 större än andra förebildsspårvidder.
Men visst, svenskt 891 med 016.5 spårvidd går bra för min del :)

/Lars
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Smalspår i nollan?

Inlägg av Robban »

Det Svenska (och Ammrikannska) jag har är gjort för 0e, 0n30 eller 016,5 så det är det jag kommer fortsätta med.
Köpte ju även Charlie´s gamla moduler med nämnda spårvidd så jag ser ingen anledning att byta spårvidd.

Robban
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"