Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.

På vilket sätt ser du som aktiv att modulträffar i nollan ska arrangeras?

Omröstningen slutade 2021-07-30, 09:11

Försök vara med på andra träffar som arrangeras
0
Inga röster
Försök skapa en egen träff där vi bara kör och snackar nollan
5
38%
Spelar ingen större roll, bara något blir av
8
62%
 
Antal röster: 13

Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av kasoe »

De senaste veckorna så har det "haglat" förslag och intressekollar på olika möjligheter att köra modulträffar där nollan kan vara med.
Personligen så brukar jag hålla mig lite på avstånd till dessa "intressekollar", jag vill gärna att någon har bestämt sig och att det är ganska klara besked om vad som gäller innan jag tar ställning till om det är något intressant för mig att vara med på...

När det gäller nollan och deltagande på dessa träffar så känns det lite som att "Jo, det finns nog plats över om ni vill komma..."
Jag började fundera lite på om inte det bästa kanske inte är att försöka hänga med på så mycket som möjligt utan istället försöka skapa något eget, något där vi som kör moduler i nollan helt på egen hand kan skapa och driva en träff.

Så nu tänkte jag kolla med er som har eller planerar moduler och modeller i nollan, hur ser ni bästa vägen framåt för att köra modulträffar i nollan?

Alternativ ett är att vi, lite som idag, försöker hänga på andra träffar som arrangeras (Grimslöv, Lidingö osv).
Tvåan är att vi försöker skapa en träff som bara är inriktad mot nollan
Trean är för dig som hänger med på vad som än händer

Min tanke är att bara ni som tänker er att "modulkörning i nollan" är något ni aktivt kommer att delta i svarar på enkäten!
Lägg gärna in era egna tankar runt modulträffar som svar i tråden här nedan!

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av kasoe »

Min egen inställning till träffar är att jag gillar mest om man kan skapa en återkommande (årlig?) träff som bara innefattar nollan. Jag försöker vara med i AmericaN körningar och där är det en träff om året i Fagerhult som drar ihop en stor mängd moduler till en rejält stor träff för antalet deltagare. Även tyska gäster brukar vara med och banlängden är minst sagt imponerande. Att skapa något liknande för nollan vore enormt kul.

Tidsmässigt vore det kul om träffen blev vid ungefär samma tidpunkt på året, men kanske man kan låta platsen för träffen (och "värdskapet") ambulera lite så den kan hållas på olika platser i landet där det finns en grupp med nollanrallare.

För mig räcker det med en träff om året, kan man få till en träff med enbart inriktning mot nollan så tror jag man har nått väldigt lågt. Sen är det ju inget som hindrar att man utöver denna specifika träff också gör som idag, hänger med på ett hörn i Grimslöv eller på Höglandståg eller andra träffar som arrangeras.

Så känner jag, får se om någon mer än bara jag är nyfiken på hur vi som täkner oss köra moduler i nollan helst vill ha det med träffverksamheten... ;)
Kanske man till en början bara kan ha träffar om "nollan", dvs utan moduler, eller så kanske man kan ha "modulbyggardagar" för att få upp antalet moduler lite. Så började ju Modulsyd en gång och det verkar ju ha funkat rätt bra... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av LLJ »

Anders, du har nog missförstått Lidingö lite. Det som Victoria försöker anordna är enbart 0:an. Om det dessutom är andra skalor där samtidigt så finns inget samband annat än att det är skollov och lokalerna är tillgängliga.

Själv ser också gärna enbart 0:an träffar då jag precis som Anders har upplevt att "0:an kommer med i mån av plats", varför nu övriga skalor skall ha högre prio?
Till att börja med en träff per år alternativt två, en "söder om Jönköping" och en "norr om Jönköping", då rallarna är ganska spridda och det kan bli för långt att åka.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av kasoe »

Nej, jag läste Viktorias svar på något ställe, är med på hur hon tänkt det. Men hittills så tror jag Lidingö alltid har varit med flera skalor även om Vikoria bara fixar nollan... Samtidigt, det är väl inte omöjligt att "Lidingö" kan vara svaret på en träff. Jag sa inte att det BARA skulle finnas en träff... ;)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2021-05-31, 18:33 Själv ser också gärna enbart 0:an träffar då jag precis som Anders har upplevt att "0:an kommer med i mån av plats", varför nu övriga skalor skall ha högre prio?
(OBS! jag tar det inte som kritik mot eventuell träff i Rydal, utan är genuint nyfiken på era förväntningar)

Tjena, nu rallar jag inte nollan, så jag kanske inte borde lägga mig i.

Men vad menar du/ni egentligen? Eller snarare, vad är förväntningarna?

Arrangörer av modulträffar prioriterar väl de skalor de själva vill köra? Så vad förväntas mer än att det finns plats för en bana för 0'an?


Personligen har jag inte ork och energi att ta på mig den altruistiska hatten och ideellt driva modulträffar för någon annan, den fällan har jag gått i för många gånger tidigare.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av kasoe »

Oj, va svårt det kan bli... Hoppas inte tårna är allt för ömma... ;)

Så här tänkte jag,
- de allra flesta som planerar att dra ihop en träff tänker på H0, sen kanske de tänker att någon i N hör av sig, men jag gissar att väldigt sällan tror de att någon kommer och vill köra i nollan.
- den som drar ihop en träff gör det för "sin" skala och "sitt" intresse, precis som du säger, man gör det sällan (aldrig?) för att någon annan ska få sina intressen stillade, så vida de inte har samma som arrangören.

Så när man frågar: "Finns det plats för nollan?" (Eller annan valfri skala som inte sammanfaller med arrangörens egna intressen) så är svaret oftast "Ja, självklart, om det bara finns plats!".

"Förväntningarna" som är uppe i denna tråd är således om de som faktiskt vill köra i nollan, bara i nollan, vill att "någon" (inte du ;) ) ska arrangera en träff som bara är för nollan, såsom Viktoria göra på Lidingö, eller om de känner att det är helt OK att "någon" frågar de arrangörer som gör andra träffar om det finns ett hörn över åt nollan.

Dvs, finns ett intresse för att arrangera en träff "bara för nollan"? (där de som vill köra i H0 eller N får kolla "om plats finnes"... ;) )

Svårare än så var det inte...

/Anders Ö
AlexanderEhn skrev: 2021-06-01, 17:20
LLJ skrev: 2021-05-31, 18:33 Själv ser också gärna enbart 0:an träffar då jag precis som Anders har upplevt att "0:an kommer med i mån av plats", varför nu övriga skalor skall ha högre prio?
(OBS! jag tar det inte som kritik mot eventuell träff i Rydal, utan är genuint nyfiken på era förväntningar)

Tjena, nu rallar jag inte nollan, så jag kanske inte borde lägga mig i.

Men vad menar du/ni egentligen? Eller snarare, vad är förväntningarna?

Arrangörer av modulträffar prioriterar väl de skalor de själva vill köra? Så vad förväntas mer än att det finns plats för en bana för 0'an?


Personligen har jag inte ork och energi att ta på mig den altruistiska hatten och ideellt driva modulträffar för någon annan, den fällan har jag gått i för många gånger tidigare.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av AlexanderEhn »

kasoe skrev: 2021-06-01, 17:53 "Förväntningarna" som är uppe i denna tråd är således om de som faktiskt vill köra i nollan, bara i nollan, vill att "någon" (inte du ;) ) ska arrangera en träff som bara är för nollan, såsom Viktoria göra på Lidingö, eller om de känner att det är helt OK att "någon" frågar de arrangörer som gör andra träffar om det finns ett hörn över åt nollan.

Dvs, finns ett intresse för att arrangera en träff "bara för nollan"? (där de som vill köra i H0 eller N får kolla "om plats finnes"... ;) )

Svårare än så var det inte...
Här finns varken irritation eller ömma tår. Endast nyfikenhet och vilja att förstå. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av GSJ »

Nu är inbjudan till modulträff i nollan upplagd.

Vill bara klargöra att Lidingö-träffen alltid haft en arrangör för varje skala, vilket fungerat utmärkt när folk är del i intressegruppen och kan verka för dess bästa.
Skolan är stor och brist på plats har det aldrig varit.
Att som ensam arrangör ha hand om flera skalor med banplaneringar kan nog bli en påfrestande uppgift om ytan är begränsad, är många intressen att tillgodose då.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av kasoe »

Gött! :)
AlexanderEhn skrev: 2021-06-01, 17:59
kasoe skrev: 2021-06-01, 17:53 "Förväntningarna" som är uppe i denna tråd är således om de som faktiskt vill köra i nollan, bara i nollan, vill att "någon" (inte du ;) ) ska arrangera en träff som bara är för nollan, såsom Viktoria göra på Lidingö, eller om de känner att det är helt OK att "någon" frågar de arrangörer som gör andra träffar om det finns ett hörn över åt nollan.

Dvs, finns ett intresse för att arrangera en träff "bara för nollan"? (där de som vill köra i H0 eller N får kolla "om plats finnes"... ;) )

Svårare än så var det inte...
Här finns varken irritation eller ömma tår. Endast nyfikenhet och vilja att förstå. :)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av kasoe »

7 röster, frågan är om det är alla modulbyggare i nollan? :lol:

Vi får se om det kommer fler, men det känns som att främsta målet är att det blir av något, men gärna en träff i "egen nollan regi".

Får se vart det tar vägen...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"