V3 - skala 0

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

V3 - skala 0

Inlägg av Tompa »

V3 - skala 0
När jag förra året skaffade mig en 3Dskrivare så var målet detta, att lära mig 3D-CAD för att rita och skriva ut en V3. Och idag så satte jag ihop mitt första "riktiga" modellokbygge.
Jag valde ett donatordriv från en engelsk Class05. Den har samma axelföljd som V3 med blindhjulet sist.
Först får donatordrivet en ljuddekoder. MJhobby programmerar in ett T21 ljud i en ESU lite större dekoder som efter lite meckande med CVn fungerar riktigt bra.

Bild

Det här att solidmodellera är jag ännu inte någon stjärna på men nu tycker jag att jag kan grunderna och känner att jag kan hantera 3Dcadprogrammet utan problem.
Jag använder FreeCAD https://www.freecadweb.org/

Bild

Bild

Jag delar upp modellen i flera delar så att jag kan nyttja skrivarens bästa förmågor på rätt sätt.

Bild

Sen är det dags för målning. Inte heller detta moment är jag särskilt bra på men jag tycker resultat duger gott för mina behov :)

Bild

I lyktorna har jag gjort plats för 0805 LEDar. Ett tips när man ska löda dessa är att tejpa fast en tejp upp-och-ner som klistrar fast LEDen under lödningen.
Så är det dags att sätta ihop allt. Först se till att belysningen i lyktorna fungera.

Bild

Här med bufferbalkar och 3-länk kopplen. Bufferterna tog jag från donatorloket och kopplen lika så.

Bild

Bild

Bild

Så nu har jag ett V3 i skala 0 :D med ljud som just nu står på tomgång och brummar lite hemtrevligt bredvid mig.

Jaja, det finns lite mer att göra som stegar, glas till lyktorna och fönster, och lite handledstänger.
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Re: V3 - skala 0

Inlägg av FranzHennies »

Grattis! Snyggt jobbat!
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: V3 - skala 0

Inlägg av JanFrelin »

Snyggt!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: V3 - skala 0

Inlägg av Nicke »

Ser kanon ut !
Användarvisningsbild
Mikael Pettersson
Inlägg: 245
Blev medlem: 2014-01-17, 16:11
Kontakt:

Re: V3 - skala 0

Inlägg av Mikael Pettersson »

Stiligt bygge 😀.
Och trevlig byggbeskrivning
Nässjö Järnvägsmusem www.lokstallet.se
NJ-Modell Facebook grupp
www.hoglandstag.se
Skånska N www.Nskalaskane.se
MMM 2R, Rhb H0e, Radiostyrda tåg
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: V3 - skala 0

Inlägg av Tompa »

Premiärkörning på Lidingö. Den gick riktigt fint :)
0an-lidingo-01.jpg
0an-lidingo-01.jpg (101.5 KiB) Visad 2572 gånger
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"