Färg på sargen

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Färg på sargen

Inlägg av kasoe »

Var och en gör väl som de vill?

Rekommendationen är tydlig, vill du åka på Fremoträffar så följ Fremonormen.

Och precis som alla andra inom Fremo så kan vi väl skapa en egen norm för svenska moduler om vi vill. Normen är "mekansik", det gäller, så skapa nya gavlar är inte något man behöver trixa med. Men vill man göra ett "tema" så är det väl fritt fram att ändra färger mm mot Fremonormen? Men det är "om" och ligger i framtiden.

Att vi sen är några som tycker svart är snyggast... tja, bara en åsikt... 😉

Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Färg på sargen

Inlägg av daniel »

Jag tycker svart är snyggast. Men om min modul är svart och alla andra moduler är ljusgrå så drar min modul till sig en massa uppmärksamhet och det är kanske inte det jag vill.
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Färg på sargen

Inlägg av GSJ »

Kommer att välja svart färg på sargen på mina moduler! Mitt val är på ren estetisk grund. Svarta sargar lyfter landskapsfärgerna och ger en sober inramning. Har sett alla möjliga nyanser av grönt och grått på modulträffar. USMS har "Dessert Yellow" som standard. Så det är givetvis upp till var och en vad som känns rimligt. Sen funderar jag på att lägga till bakgrunder och belysning över modulerna så det blir en "tittskåpskänsla". Brukar vara rätt så halvskum belysning på de ställen som det varit modulträffar på.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Färg på sargen

Inlägg av daniel »

Tack. Då kör nog jag också på svart.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Färg på sargen

Inlägg av LLJ »

Mao det kommer att bli en blandning av nyanser på modulsidorna.

Bakgrund och belysning tror jag är en bra grej.

/Lars
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Re: Färg på sargen

Inlägg av FranzHennies »

Istället för helt svart kanske en väldig mörk grå, typ RAL 7011 eller RAL 7015? Det skulle vara enligt Fremo tror jag. Jag har precis beställd RAL 7011 vattenbaserad PU färg.
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Färg på sargen

Inlägg av ArneL »

daniel skrev: 2020-10-11, 21:24 Jag tycker svart är snyggast. Men om min modul är svart och alla andra moduler är ljusgrå så drar min modul till sig en massa uppmärksamhet och det är kanske inte det jag vill.
Sedan jag målade mina H0-moduler svarta har jag insett att det är tvärt om. En svart modullåda lyfter fram landskapet (eller vadhelst som finns ovanpå) medan en mörkgrå/ljusgrå/beige/ljusgrön/mellangrön/etc. modullåda framträder som en stor kloss under landskapet.

När jag småningom bygger min första 0-modul kommer ramen att bli svart.

/Arne
-----------------
/Arne Larsson
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Färg på sargen

Inlägg av GSJ »

@FranzHennies Skall vara lösningsmedelsbaserad färg enligt Fremonormen. ;)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Färg på sargen

Inlägg av daniel »

Vattenbaserad färg blir aldrig riktigt torr, så om man målar gavlarna med vattenbaserad färg kan man få problem med att gavlarna klibbar ihop. På min första H0-modul målade jag gavlarna med vattenlöslig färg och när jag hade haft den modulen uppmonterad hemma ett par månader så behövde jag använda skruvmejsel för att bända isär modulerna.

På långsidorna har jag däremot aldrig upplevt något problem med vattenbaserad färg.

Gavlarna brukar jag inte måla.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Färg på sargen

Inlägg av Tompa »

daniel skrev: 2020-10-12, 09:14 ....
Gavlarna brukar jag inte måla.
Jag brukar "smutsa" ner gaveln med en tunnare (utspädd) landskapsfärg när jag målar landskapsgrunden så färgen sugs in i gaveln och då finns det inget som kan klibba ihop
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"