Färg på sargen

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Färg på sargen

Inlägg av daniel »

Jag har för avsikt att måla sargen på förgreningen till Grimslöv. Jag är väl medveten om att det inte finns någon standard för färg på sargen. Men vilken färg har ni andra använt eller har för avsikt att använda?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Färg på sargen

Inlägg av LLJ »

Jag har använt samma som för H0-RE, dvs RAL 7001 Silvergrå.
Men kolla även med Torbjörn Holmberg vad han har använt. Hans moduler är väl bland de som är mest färdiga.

/Lars
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Färg på sargen

Inlägg av Tompa »

Jag målade svart för jag har ett minne av vi sa det i någon tråd för typ 1,5 år sen men jag kan inte hitta tråden
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Färg på sargen

Inlägg av LLJ »

Kan inte påminna mig att färg har diskuterats. Personligen tycker jag inte svart är snyggt.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Färg på sargen

Inlägg av daniel »

Tompa skrev: 2020-10-10, 09:32 Jag målade svart för jag har ett minne av vi sa det i någon tråd för typ 1,5 år sen men jag kan inte hitta tråden
För några år sedan lyfte jag frågan om svart på sargen, men då var det för H0-moduler.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Färg på sargen

Inlägg av JanFrelin »

Fremo kör med ljusgrå har jag noterat.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Färg på sargen

Inlägg av Tompa »

daniel skrev: 2020-10-10, 17:09
Tompa skrev: 2020-10-10, 09:32 Jag målade svart för jag har ett minne av vi sa det i någon tråd för typ 1,5 år sen men jag kan inte hitta tråden
För några år sedan lyfte jag frågan om svart på sargen, men då var det för H0-moduler.
Det jag minns lite vagt var att det diskuterades i tråden om vi skulle ta efter SSM, pros and cons runt det, men att sargfärgen svart nog skulle funka. Jag kan minnas fel :)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Färg på sargen

Inlägg av LLJ »

Torbjörn Holmbergs moduler ser ut att ha en nyans i stil med vad americaN använder inom FREMO.
Jag kommer fortsätta med ljusgrå, dels därför jag redan börjat med ljusgrå, dels därför att det är enligt FREMO normen vars gavlar vi använder.
FREMO normen ger dessa alternativ:
RAL 7001 Silbergau,
RAL 7003 Moosgrau,
RAL 7015 Schiefergrau,
RAL 7023 Betongrau,
RAL 7037 Staubgrau

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Färg på sargen

Inlägg av kasoe »

Jag minns det också som att flera tyckte "svart" var snyggast och hade för avsikt att måla svart.
Före egen del tycker jag svart är absolut snyggast och om det blir en modul så är det inte otroligt den blir svart... ;)
Kan tom vara så att "vi" (minns inte vilka som kan ha varit inblandade) tyckte att moduler med svenskt landskap kunde bli svarta.

I övrigt har vi nog sagt "följ Fremo" med tillägget "åtminstone om du tänkt åka på Fremo-träff" och då är det de färger som Lars hänvisar till..

Men... Svart tycker jag är absolut snyggast på moduler och anläggningar... Ramar in själva banan mycket effektivt...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Färg på sargen

Inlägg av LLJ »

Varför inte följa normen som långt som möjligt? De avsteg vi har gjort är av praktisk natur för att få plats i mindre lokaler och slippa handlägga rälsen.
Ser ingen anledning till att ha en egen färgstandard. Då kan vi likaväl skapa en helt egen norm med egna gavlar etc.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"