Grimslöv 2020 - Banplanering

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Grimslöv 2020 - Banplanering

Inlägg av LLJ »

Ett första banförslag för 0-banan har lämnats till H0 och N-skala, mest för att se hur mycket plats vi behöver. Minst 21 m körsträcka med hittills (2019-10-31) anmälda moduler i en L-formad bana.
Väntar på svar från Torbjörn och Peter om de är intresserad att vara med.

/Lars
Användarvisningsbild
TorbjörnHolmberg
Inlägg: 9
Blev medlem: 2019-10-13, 00:04

Re: Grimslöv 2020 - Banplanering

Inlägg av TorbjörnHolmberg »

Som det ser ut nu så kan jag nog komma med mina moduler, Glimminge Norra plus en höger eller vänster sväng med 2 meters radie, svängen är 90 grader.
Får prata med Peter om han kan komma med sin station. Ber att få återkomma.

Tobbe H
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Grimslöv 2020 - Banplanering

Inlägg av LLJ »

Kul att du vill komma Tobbe.
Kan jag få storleken på Glimminge Norra? Har ritat temporära modulritningar för övriga moduler med enbart spårläget i gaveln samt längd och bredd.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Grimslöv 2020 - Banplanering

Inlägg av LLJ »

Här kommer en första banskiss (egentligen andra). Då det är ganska trångt i lokalerna har jag valt att bygga banan i formen som ett L.
Jag har enbart ritat principskisser av modulerna i nuläget. Detta för att kunna beräkna hur mycket plats som banan tar.
Grimslöv_skala0_ver2.pdf
(20.79 KiB) Nerladdad 341 gånger
/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Grimslöv 2020 - Banplanering

Inlägg av UBJ »

Enköpingshamn är egentligen rätt hopplös som trafikplats.
Huvudspåret går genom två växlar, nu blev det också Peco med relativt snäv kurvradie (1800 nånting?).
Den funkar ju inte heller så bra att lägga sist i banan eftersom den har ett mycket kort mötesspår (ca 100 cm hinderfritt).

Så det är bara att välja, antingen måste all trafik gå igenom två Pecoväxlar i kurvspår eller så får man ett mycket kort mötesspår i änden och då måste man också ha någon modul efter Enköpingshamn som utdragsspår.

Om det här med huvudspår med Pecoväxlar inte alls funkar så finns ju ett alternativ, att jag till Grimslöv lägger spåret provisoriskt rakt fram längs framkanten.
Behöver i så fall veta det snart då jag kommer börja med spårläggning denna vecka.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Grimslöv 2020 - Banplanering

Inlägg av LLJ »

Kan du rita en enkel skiss (behöver inte vara i skala) hur du tänkt dig nuvarande spårplan?
Tror att två växlar i kurva inte skall vara något problem men enklare att förstå om man ser hur du tänkt.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Grimslöv 2020 - Banplanering

Inlägg av UBJ »

egenritningenköpingshamn.pdf
(98.73 KiB) Nerladdad 209 gånger
Provar och lägga in denna enkla ritning här.
Avstånd och spårlägen stämmer inte men den visar i stort hur spåren går.
Mötesspåret ligger på kajen i framkant av modulen.

I verkligheten kom tågen in vid A och vid B var det stopp.

Vid C slutade spåret vid det fjärde godsmagasinet från stan räknat, jag har ritat spåret för långt där på skissen. Tre magasin saknade alltså spåranslutning.

Jag tänkte att tågen spåren skulle gå vidare till andra moduler vid A och B.
A 15 cm från bakkant, B 30 cm centrerat.

Men det är egentligen inga problem att i Grimslöv ha genomgående spår B och C.
Jag tänkte ändå bara skruva fast spåren eftersom jag på sikt vill göra riktiga hamnspår när jag lärt mig bygga egna växlar.

C hamnar då 15 cm från framkant, då blir det också plats för fler tåg/vagnar eftersom hela spåret vid A kan göras till två stickspår (sticket till höger blir dryga metern och spåret åt vänster är då ca 450 cm).

Mötesfritt på mötesspåret är ca 100 cm, vill man möta längre tåg så får ett tåg gå upp på spår A.

Oavsett alternativ så kan jag göra en rombmodul som flyttar spårläget från 15 cm till centralt, så slipper vi hack om mötande modul är 60 djup med centrerat spårläge.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Grimslöv 2020 - Banplanering

Inlägg av LLJ »

För Grimslöv 2020 så förenklar alternativer B-C väldigt mycket. Se mitt mail.

/Lars
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Grimslöv 2020 - Banplanering

Inlägg av GSJ »

@ UBJ
Kul att din ide börjar materialiseras, väldigt fint val av förebild med Enköpingshamn.
Särö Västerskog som Enköpingshamn kommer att vara ansluten till i Grimslöv har ett centrerat spår (Peco kod 143) på en 600 mm Fremo-gavel.
Tittade på din skiss och alternativet B-C känns mest funktionellt. Även om ett centrerat genomfartspår skulle förenkla.

Bygger själv på alla lediga stunder för att få Västerskog med 6 växlar, körbar till Grimslöv, vilket rent praktiskt gör att funktion går före estetik.

/GSJ
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Grimslöv 2020 - Banplanering

Inlägg av UBJ »

Jo, jag känner igen det där med alla lediga stunder, läget är detsamma för mig.
B-C blir bäst och jag har rätt anslutning till Särö Västerskog, vid B är det 600-gavel med centrerat spårläge.

Vad har kurvan för spårläge och gavelbredd?
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"