Uppbyggnad av H0-banan

ErikKuiper
Inlägg: 1158
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Uppbyggnad av H0-banan

Inlägg av ErikKuiper »

För att vi så snabbt som möjligt ska kunna börja köra tåg och inte ägna halva natten åt att bygga bana så gäller följande för uppbyggnaden av H0-banan.
  • Moduler som är självstående ska stå på sina ben innan banbygget når modulen.
  • Vid anslutning av modul till banan så börjar man med ungefärlig inpassning av modulen (±1 mm)
  • Körström mellan modulerna ansluts omedelbart av modulägarna. Elansvarig (EA) bryter senare upp mellan boosterdistrikten på väl valda ställen.
  • När ingen av modulägarens moduler behöver anslutas till banan går modulägaren tillbaka till redan anslutna moduler och justerar rälsskarvarna.
  • Montering av körhandtagspaneler och kablar görs när en modulägare inte behöver göra något av ovanstående. EA kommer att ha information om hur panelerna ska monteras och sektioneras.
  • Montering av lösa detaljer till modulerna (intern el, kontrollpaneler, landskapsdetaljer, m.m.) ska bara ske när inget av ovanstående behöver göras av modulägaren.
  • Glöm inte att putsa upp spåren.
  • Boostrar ska inte anslutas av boosterägaren till banan. EA ansluter boostrar till banan.
    Utplacering av boostrar sker av boosterägaren i samråd med EA.
  • Fri körning är först tillåten efter BA ger tillåtelse. Att någon eller några kör något på banan betyder inte att det är tillåtet för alla att köra. EA och BA använder testpiloter för att kontrollera banan.
Fram för mer tid till tågkörning och mindre till banbygge.
/Erik
BA

PS. Preliminära tider för att ansluta modulerna kan ni hitta i denna tråd http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=52&t=1666
PPS. Ovanstående information finns också i det bifogade dokumentet.
Bilagor
DT15 H0 - Banbygge v1.0 2015-03-12.pdf
(31.36 KiB) Nerladdad 138 gånger

UrbanJohansson
Inlägg: 199
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Uppbyggnad av H0-banan

Inlägg av UrbanJohansson »

... och så vill jag att resp ägare av rullande har rena hjul och justerade koppel på sina fordon 8-) ...

... befinns en modul vara okörbar / dålig kontakt ska modulägaren uppmärksammas :shock: det kan vara så att en lödning / el-skarv har släppt / gått upp med dålig strömmatning som följd. :?
Man ska alltså inte, per automatik, förutsätta att man helt fritt och med modulägarens "tysta medgivande" :twisted: kan gå på med tyngre och grövre rengöringsutrustning!! :twisted: :evil: :twisted:

Givetvis är modulerna märkta med ägare/innehavares signatur/nummer/färgkod. ;)
Urban "Södra Station" Johansson

Användarvisningsbild
MathiasM
Inlägg: 130
Blev medlem: 2012-05-09, 02:19

Re: Uppbyggnad av H0-banan

Inlägg av MathiasM »

... och det vore också väldigt bra om man justerar in sin modul så att "rök" är 1300mm över golvet, redan innan modulen dockas till banan.
(För det är väl 1300mm? :? )

Då undviks att man kommer utanför justeringsgränserna på fötterna.
Det hjälper till att få en jämnare, planare, bana.
Det blir lättare att bygga flera öar som sedan kan sättas ihop, samt det sparar mycket tid!
Detta gäller förstås speciellt också där banan börjar byggas och den första modulen.


Sedan när man är klar med sin modul, SÅ HJÄLPER MAN ANDRA!!, utan att någon annan ska behöva fråga.
Några har desto mer än genomsnittet med sig. Vi får ta vara på dessa som bidrar mycket till banan.
Fråga istället vad man kan hjälpa till med, när man står sysslolös.
Det blir så mycket trevligare då! :D

(Bra sammanfattning, Erik!)

Mvh
Mathias

Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Uppbyggnad av H0-banan

Inlägg av Eke »

Bra tips av Mathias om modulfötterna!
Jag har sedan länge grundjustera benen till Dörrby hemma till 1300 mm innan träffarna och jag behöver nästan aldrig justera mer än något enstaka ben och ofta inte något då golven är mycket plana i lokaler av typ gympasal!

Mvh. Eke

Skriv svar

Återgå till "Planering Dreamtrack 2015 (ModulSyd är arrangör)"