Sida 2 av 2

Re: Trafikspel H0

Postat: 2015-02-09, 20:05
av JanFrelin
Klokt förslag Urban!

Re: Trafikspel H0

Postat: 2015-02-09, 21:17
av Qrt
ErikKuiper skrev: Jag vet att regeln på SMJ är annorlunda, men nu är vi inte på SMJ.
Det vet inte jag. Men problemet är ofta samma där som vid modulkörningar: Var går (fungerande) stationsgräns ? Jag har ibland, såväl på SMJ som vid modulkörningar, stannat på rätt ställe bakom en buske och kunnat vänta till domedagen utan att bli sedd av stationspersonalen.

Men visst. En väl synlig stationsgränstavla (tillräckligt stor och helst så man även ser bakifrån att där är stationsgränsen) på plats där stationspersonalen ser en. Gärna för mig.
/Curt

Re: Trafikspel H0

Postat: 2015-02-09, 21:56
av Eke
Qrt skrev:
ErikKuiper skrev: Jag vet att regeln på SMJ är annorlunda, men nu är vi inte på SMJ.
Det vet inte jag. Men problemet är ofta samma där som vid modulkörningar: Var går (fungerande) stationsgräns ? Jag har ibland, såväl på SMJ som vid modulkörningar, stannat på rätt ställe bakom en buske och kunnat vänta till domedagen utan att bli sedd av stationspersonalen.

Men visst. En väl synlig stationsgränstavla (tillräckligt stor och helst så man även ser bakifrån att där är stationsgränsen) på plats där stationspersonalen ser en. Gärna för mig.
/Curt
Jodå, har också stått och väntat länge utan att bli sedd!
Har faktiskt funderat på detta tidigare, när jag var liten och knallade runt på stationen i Ankarsrum där farmor och farfar bodde (båda arbetade vid järnvägen) så brukade det ringa en klocka när ett tåg var i ankommande! En sådan funktion vore lite kul och samtidigt praktiskt att ha när man är Tkl för ibland är det mycket att hålla reda på!
Om man inte har en riktig klocka så skulle man kunna spela in en riktigt på ett litet minne och låta den aktiveras av en spårledning utanför stationsgränsen!

Mvh. Eke

Re: Trafikspel H0

Postat: 2015-02-10, 20:06
av ErikKuiper
UBJ skrev:Man kan ha en infartssignal som ständigt står på stopp! +
Sedan får man passera signalen efter instruktion från tågklareraren.
Fantastiskt bra förslag.
Qrt skrev:Jag har ibland, såväl på SMJ som vid modulkörningar, stannat på rätt ställe bakom en buske och kunnat vänta till domedagen utan att bli sedd av stationspersonalen.
Ibland behöver tkl en liten påminnelse då han är stressad av en massa annat. Också tågklarerarna är människor ;).

/Erik

Re: Trafikspel H0

Postat: 2015-02-11, 15:26
av Hubert Österlund
Om jag nu skulle återgå till trådens huvudrubrik "Planering DT 15"
Menar du Erik, att lokalgodstågen skall växla ut vagnar även till kunderna t ex cementfabriken eller bageriet om de nu har egna lastkajer?
Det kommer att ta lååång tid, går förstårs, men det gör klockan också. Det är ju inte helt vanligt att vagnarna som skall av, sitter längst bak, oftast är det vagn här och en vagn där man skall ha. Sånt sinkar. Dessutom är det en del växlande för att förbereda för påväxlinmg av de avgående vagnarna, vilken kan vara en intressant arbetsuppgift för Tkl.
Det ser naturligtvis lite udda ut av ha en T44 eller liknande som växellok på en liten station, men en gammal Ub, Z65 eller T21 eller var för inte en Br80??, oansenlig men fungerar. Hur skall vi på Bjä kunna fylla flisvagnarna vid sågen (en vagn åt gången) utan att ha en dragare?
Tycker, som du Erik, att flera lokallgodståg blir mera intressant. Skall bli trevligt att kolla upp hur det går.
Hälsningar
Hubert Österlund

Re: Trafikspel H0

Postat: 2015-02-11, 18:18
av ErikKuiper
Hubert Österlund skrev:Menar du Erik, att lokalgodstågen skall växla ut vagnar även till kunderna t ex cementfabriken eller bageriet om de nu har egna lastkajer?
Ja, och jag ser till att lokalgodstågen får låååång tid på sig. Det ska bli intressant att se hur det går.

/Erik

Re: Trafikspel H0

Postat: 2015-03-14, 16:58
av LarsN
En eloge till den/de som planerat trafikspelet för DT15, det ser riktigt bra ut :lol: