Trafikspel H0

ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Trafikspel H0

Inlägg av ErikKuiper »

Efter att ha planerat ett antal trafikspel, kört trafikspel som andra har planerat och hört den vanliga kommentaren att det finns för få roliga godståg så tänker jag mig att försöka att få in så många lokalgodståg som möjligt i spelet på H0-banan. Då lokalgodståg sköter all växling på stationerna som det betjänar så betyder det att för att maximera lokalgodstågen så behöver man minimera stationerna med egen växlingstjänst. För DT15-banan betyder det att endast Charlottendahl och Vagnsta kommer att ha växlingstjänst. Övriga stationer kommer att betjänas av två lokalgodståg per trafikdygn. Undantaget är bibanan som bara får ett tåg per dygn, men där finns det å andra sidan ingen tågklarerare heller. Totalt bör det bli 7 lokagodstågstjänser per trafikdygn.

Förutom lokalgodstågen som kommer det att finnas vanliga godståg som lämnar och hämta vagnslaster från Charlottendahl och Vagnsta, och fyra olika heltåg som går till/från olika punkter i banan (Godismaskinen, Ryr Timmer, sticket utanför Sågsten och grusgropen i Sågsten).

Sedan blir det förstås även en del persontrafik och några extratåg.

Fast bemanning
1 tkl i vardera Kristineberg, Bjästa, Gemjan, Bilbo och Sågsten.
1 tkl + 1-2 växlare i vardera Charlottendahl och Vagnsta
= 9-11 personer

Så ser i alla fall mina initiala tankar ut.

Förutom att komma med kommentarer i denna tråd så välkomnar jag personer som vill vara med och utveckla trafikspelet (ta kontakt via pm, mejl eller direkt i den här tråden). För närvarande utvecklas spelet av mig med Urban J som bollplank.

/Erik
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Trafikspel H0

Inlägg av Fredman »

Jag har funderat några kanske oskrivna lagar vid trafikspel.
T.ex att när första trafikspelsdagen startat så skall inga fordon ställas upp eller tagas av banan annat än på magasinen eller av TA hänvisad plats och det gäller under hela tiden när trafikspelsdagarna avlöser varandra. Saknar man en vagn för sin last kan man ställa upp en tomvagn på magasinen med ett fraktkort med destination lastplats där lasten finns och då mellan trafikspelsdagarna.
Fordon som orsakar problem kan tagas ur spelet när som helst.
Det finns säkert fler som de erfarna tar för givna.
MVH Thomas
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspel H0

Inlägg av LLJ »

Fordon som orsakar problem tas ur trafik, och vagnskortet/lokkortet får ett rött kort med felbeskrivning i fraktsedelsfickan.

/Lars
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Trafikspel H0

Inlägg av plj »

Om bemannad station saknar infartssignaler anser jag att en stationsgränstavla bör sättas upp där man ska stanna om man inte fått muntligt besked av tkl att det är klart in. Enligt MRO säo så är en stationsgränstavla en fyrkantig tavla med fyra trianglar där övre och nedre triangel är gul och de övriga svarta. Någon kanske kan kopiera in en bild av en sådan. Med infartssignal anser jag att t.ex. en vridbar träkloss med en röd/grön signalbild kan godkännas i brist på riktiga signaler.
PLj
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Trafikspel H0

Inlägg av etxbct »

Hej,
En sådan?
Bild

/mvh
Benny
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Trafikspel H0

Inlägg av UrbanJohansson »

plj skrev:Om bemannad station saknar infartssignaler anser jag att en stationsgränstavla bör sättas upp där man ska stanna om man inte fått muntligt besked av tkl att det är klart in. Enligt MRO säo så är en stationsgränstavla en fyrkantig tavla med fyra trianglar där övre och nedre triangel är gul och de övriga svarta. Någon kanske kan kopiera in en bild av en sådan. Med infartssignal anser jag att t.ex. en vridbar träkloss med en röd/grön signalbild kan godkännas i brist på riktiga signaler.
PLj
etxbct skrev:Hej,
En sådan?
Bild

/mvh
Benny
Förslagsvis tar man sk "kaffepinnar" och målar, dessa går utmärkt att klämma fast i lämplig modulskarv. Baksidan kan vara ofärgad eller målas vit. ;)
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspel H0

Inlägg av LLJ »

Bra förslag Urban!

Skriva ut med färgskrivare och limma på kaffepinnen borde också fungera bra, och är smidigare än att måla ;)

/Lars
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Trafikspel H0

Inlägg av Qrt »

plj skrev:Om bemannad station saknar infartssignaler anser jag att en stationsgränstavla bör sättas upp där man ska stanna om man inte fått muntligt besked av tkl att det är klart in. Enligt MRO säo så är en stationsgränstavla en fyrkantig tavla med fyra trianglar där övre och nedre triangel är gul och de övriga svarta. Någon kanske kan kopiera in en bild av en sådan. Med infartssignal anser jag att t.ex. en vridbar träkloss med en röd/grön signalbild kan godkännas i brist på riktiga signaler.PLj
etxbct skrev:Hej,En sådan?Bild/mvhBenny
UrbanJohansson skrev:Förslagsvis tar man sk "kaffepinnar" och målar, dessa går utmärkt att klämma fast i lämplig modulskarv. Baksidan kan vara ofärgad eller målas vit. ;)
Liten tavla på pinne, utan info på baksidan, fastklämd. :(
=
Troligen svår att se, lätt att den försvinner redan i monteringen av banan etc.

Jag förordar att man renodlar detta till krav på signalklossar med röd/grön signalbild.

Den som vill kan ju använda överblivna sidor till att måla på stationsgränstavlan, att vända mot trafiken när stationen är fjärrklarerad eller obemannad.

"Arbetskostnaden" = tid+materialkostnad+svårighetsgrad torde vara densamma som för tillverkning av de beprövade klossarna.

Trots stor variation i utförande och detaljering,trekantig eller fyrkantig, har jag upplevt dessa klossar som mycket väl fungerande.

Jag anser att man här måste tänka på trafiksäkerhet i första hand och inte skalenlighet. Klossarna syns ordentligt och man ser på långt håll om de visar rött eller grönt. Dessutom eliminerar de missförstånd av typen " du sa väl in på station...Nej jag sa till stationsgräns". Man ska alltid stanna vid kloss som visar rött eller skylten stationsgränstavla enligt ovan.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikspel H0

Inlägg av ErikKuiper »

Qrt skrev:Jag anser att man här måste tänka på trafiksäkerhet i första hand och inte skalenlighet. Klossarna syns ordentligt och man ser på långt håll om de visar rött eller grönt. Dessutom eliminerar de missförstånd av typen " du sa väl in på station...Nej jag sa till stationsgräns". Man ska alltid stanna vid kloss som visar rött eller skylten stationsgränstavla enligt ovan.
Jag som har använt klossar ett antal gånger rekommenderar en stationsgränstavla. Med de stationslängder som finns i modulsammanhang så blir det långt att gå fram och tillbaka för att hela tiden vända signalstolparna. Sedan är det mycket lätt att glömma vända tillbaka signalerna till rött när ett tåg har passerat (gäller även andra signaler som inte automatiskt återgår till stopp vid passage). Dessutom är det inte säkert att man kan placera signalstolpar där man önskar då modulerna kan vara landskapade. Vad gäller konstruktionen så tror jag att en kaffepinne kan vara lite för tjock för att på ett bra sätt klämmas mellan två moduler. Någon typ av tunnare material (t.ex. tunn kartong) tror jag är bättre.

Vad gäller att stanna så har det på alla modulkörningar jag har varit på varit att man stannar vid stationsgräns och där begär rätt till infart. Jag vet att regeln på SMJ är annorlunda, men nu är vi inte på SMJ.

/Erik
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Trafikspel H0

Inlägg av UBJ »

Man kan ha en infartssignal som ständigt står på stopp! +
Sedan får man passera signalen efter instruktion från tågklareraren.
Borde kunna påminna alla om att stanna innan man kör in på stationen.

Mvh UB
Skriv svar

Återgå till "Planering Dreamtrack 2015 (ModulSyd är arrangör)"