Preliminär americaN-bana

Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Preliminär americaN-bana

Inlägg av kasoe »

Ok, det är en strikt praktisk fråga, då är jag med! Jag får lägga in de vagnar jag ev tar med mig! Tack!

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Preliminär americaN-bana

Inlägg av MickeC »

kasoe skrev:Ok, det är en strikt praktisk fråga, då är jag med! Jag får lägga in de vagnar jag ev tar med mig! Tack!

/Anders
Viktigast för medhavda vagnar är vagnskort så dom kan ingå i spelet. Det kanske skall köras lite gruvutrustning till Lazy Creek eller jordbruksredskap till Crawford från EL:s "hemmatrakter"
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Preliminär americaN-bana

Inlägg av kasoe »

Min plan är att bara plocka med mig vagnar som har vagnskort och (i bästa fall) är vädrade och klara... Men jag har haft sååå många planer genom åren... ;)

Årets DT tänkte jag försöka delta i som vanlig medlem, lördagen går bort men möjligen fredag (em) och söndag bör funka. Så inför årets träff så är fokus för mig inte att fixa med allt annat utan att försöka lägga energi på mina moduler (NRE), lok och vagnar... :)

Jag kommer terrorisera er flitigt, jag har hört allt MINST en gång förr men minnet är som ett såll så jag kommer fråga efter länkar och andra tips om saker som ni andra troligen har fått in i ryggmärgen, hoppas på överseende med det...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Preliminär americaN-bana

Inlägg av MickeC »

kasoe skrev:Min plan är att bara plocka med mig vagnar som har vagnskort och (i bästa fall) är vädrade och klara... Men jag har haft sååå många planer genom åren... ;)

...
Om inte du hinner med vagnskort kommer jag att ha med tomma som går att fylla i på plats...

Laster till Flatcars och Gondolas är ett trevligt och uppskattat inslag också...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Preliminär americaN-bana

Inlägg av MickeC »

OlleLindskog skrev:... Har vi någon obalans eller en kul idé så kan vi ofta rätta till det mellan trafikspelen. Jag skall dessutom försöka ta med lite olika laster för öppna vagnar ;).

/Olle
Jag tycker det är sådant vi kan lägga in när trafikspelet börjar flyta. Inte så att det varje dag går utrustning till gruvan utan vid ett tillfälle kommer det en ny gruvtruck så trafikledningen får anordna ett extra lokaltåg (eller skicka med ordinarie tomvagnar...)

Jag har lite sådana uppslag för Crawford också, t.ex. en vagn med nya traktorer till till maskinhandlaren...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Preliminär americaN-bana

Inlägg av MickeC »

En liten uppdatering (en kurva utbytt...) och mått för byggstart infogat. Lämpligen börjar vi med ytterkant mot publiken.
americaN_arbetsexB-3.pdf
(93.92 KiB) Nerladdad 284 gånger
Ännu ej med på ritningen Utbyte av raka jämte Clarion Yard... 1m -> 1m
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Preliminär americaN-bana

Inlägg av MickeC »

OlleLindskog skrev:Det ser ut som om åtminstone gruvan är "avgrupperad". Jag såg också att någon modul verkade vara uppskalad. Jag hoppas att t ex gruvan inte är återsparad på dropboxen i det skicket.... Det blir rätt mycket arbete att återskapa och jag har redan gjort allt det arbetet tidigare (både med mina och de flesta andra modulerna). På dropboxen ligger ett stort antal moduler som är grupperade som de skall användas. Gruvan ligger i två versioner, dels som enkelspår med 2 till 1'orna i "gruppen" och dessutom som dubbelspår och där är inte 2 till 1'orna med. Det är lämpligt att använda dessa även i en moduluppställning eftersom alla dolda linjer som hör till en modul följer med när man flyttar och vrider modulen. Om man avgrupperar den så följer bara markerade linjer med och dolda linjer går inte att markera....

/Olle
Det är du som är experten på cad, jag har bara använt det som fanns i Dropboxen, kopierat det till lokal disk och sedan använt det direkt förutom det som var uppenbart i fel som jag korrigerade, dock bara lokalt på min disk...

Mycket av korrigering var just att gruppera modulernas linjer i block för att de skulle vara lätta att använda och kunna vrida och vända på modulerna i ritningen.

Sen är det mest spännande att det som är rätt i DraftSight ser i vissa fall underligt ut efter export till ?pdf, till exempel LCM...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "Planering Dreamtrack 2015 (ModulSyd är arrangör)"