Planering för NRE på Dream-track

Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Planering för NRE på Dream-track

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Tråd för diskussion om planering av NRE-spelet och -banan på dream-track.

Uppdaterad 2015-03-17

Trafikspelsansvarig: Anders Boström
Banansvarig: John Leijonhufvud
Elansvarig: John & Anders

En grov tidplan som kan komma att ändras.

FREDAG
Ankomst med moduler till Folkets park fredag klockan 14.00. H0:orna och AmericaNerna hjälper till att tömma matsalen på bord och stolar så att vi snabbt kan komma igång med uppställning.
Vi siktar på att ha banan klar kl 18.00, före middagen.
Ett första trafikspel på fredag kväll efter middagen.

LÖRDAG
Vi börjar klockan 9.00. Vi kör trafikspel hela dagen fram till årsmötet. Publik finns på plats mellan kl 10 och kl 15, men eftersläntrare kan beräknas finnas kvar fram till kl 16. Det blir stående korvlunch och vi kommer säkert behöva någon paus under dagen (då kan det passa med fri körning, som inte inkräktar på uppställda trafikspelståg).

Årsmöte och galamiddag på kvällen. Därefter misstänker jag att det är fri körning om något.

SÖNDAG
Vi börjar klockan 9.00. Vi kör trafikspel med avbrott för lunch. Trafikspel efter lunch om vi orkar/vill.
Nerpackning startar senast kl 15.00.


Om banan (tillagt 2015-03-17)
===================

Banan består av den centralt belägna godscentralen Fossie som hanterar godset från fyra oberoende spårgrenar. Längst ut på varje gren finns lokalgodscentralerna Lokeborg, Frihamnen, Ramstad och Lillehamn. Godståg (tågnr Gnn) går från en lokalgodscentral via Fossie där vagnsutbyten sker och sedan vidare till en annan lokalgodscentral.

Det är lokalgodscentralernas uppgift att sätta ihop tåget med godsvagnar sorterade i lämpliga vagnsblock för att förenkla vardagen för växlaren på Fossie som har fullt upp genom hela spelet.

Från varje lokalgodscentral lokalgodståg (tågnr Lgtnnn) som hanterar vagnar till och från de olika lastplatserna på den egna linjen.

På Åhus och Lillehamn finns växlinguppdrag för att hantera intilliggande industrier (Leksaksfabriken resp. Carlstad hamn).

Exempel: Om Åhus Leksaksfabrik vill skicka en G-vagn med RC-flygplan till Klågerup så åker den:
Leksaksfabriken ->{Vxl}-> Åhus ->{Lgt}-> Lillehamn ->{G}-> Fossie ->{G}-> Lokeborg ->{Lgt}-> Klågerup

Dessutom finns ett antal blockgodståg (tågnr Gn) som går utan växling mellan olika lokalgodscentraler.

Persontrafikens bas utgörs av två statliga tåglinjer (tågnr Pn) som går i kors mellan varsina par lokalgodscentraler, med vagnsutbyten på vägen av både personvagnar och expressgodsvagnar. På grund av att det statliga alternativet ibland innebär rätt långa väntetider för resenärerna så har ett antal privata alternativa lokalpersontåg (tågnr Lptnnnn) skapats. De går mellan ändstationer utan någon egentlig växling. Av förståeliga skäl är biljettpriserna mycket högre på dessa lokalpersontåg än på de statliga "Snigellinjerna".

Vagnsbeställningar görs hos Fossie.
Bilagor
Banan på DT15. Gula områden är för deltagare. Vita områden är för publik.
Banan på DT15. Gula områden är för deltagare. Vita områden är för publik.
DT15.JPG (154.6 KiB) Visad 5479 gånger
Senast redigerad av 2 JohnLeijonhufvud, redigerad totalt 2015 gång.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Planering för NRE på Dream-track

Inlägg av FredrikB »

Jag tycker det skulle vara kul med lite mer "raffinerad" persontrafik. Det bollas en del idéer i den här tråden.

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Planering för NRE på Dream-track

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

På värnamo moduldagar nu i januari hade persontåget uppgifter på nästan varje station; ställa av en vagn; växla på expressgods osv. Det var väldigt trevligt att köra det tåget. Så jag är med lite på hur du menar och tycker det kunde vara kul med någon persontågsvariant som inte bara är enhetståg.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
TobiasHamström
Inlägg: 54
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Planering för NRE på Dream-track

Inlägg av TobiasHamström »

En idé är ju direkta sovvagnar, som ska ställas upp så att nattgästerna kan vakna ifred där de vill vara. Har man en sidolinje kan dessa direkta vagnar vidarebefordras med något lokalt persontåg.

En annan kul grej är ju rälsbusståg; om man körde ett helt tåg som sedan delade på sig och gick åt två olika håll, för att sedan sammankopplas på återvägen (som det var förut i bl.a. Bjärka-Säby, där ena halvan gick mot Västervik och den andra mot Hultsfred/Kalmar/Oskarshamn). Skulle vara trevligt men lite svårt att lösa manövreringen, kanske. Inte min avdelning ;-)
/Tobias Hamström
Verkebäck, Namnlösa, Rälinge, och lite till i N-RE
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Planering för NRE på Dream-track

Inlägg av FredrikB »

Har funderat lite på det där med den publika körningen. Genom empiriska försök på tidigare DT får det anses hyfsat fastställt att nyckeln till att få folk att stanna och titta är att det rör sig på spåren.

Jag har ingen aning om hur lokalen ser ut eller vilka moduler som står till förfogande, men jag tycker det skulle vara idealiskt om man kunde ha någon form av "paradsträcka" närmast publiken. Gärna dubbelspår, gärna en stor station eller ett tågmagasin i var ände så att det går att mata på rejält med tåg under den publika visningen. Man kanske kan lägga in några "extratåg" som bara går under just det spelet?

Publiken ställer ofta frågor, eller ber lokförarna att stanna/sakta ner så att de får ta en bild, men om vi drar ner hastigheten på snabbklockan kanske det går att kombinera med trafikspel utan att vare sig spelet eller publikupplevelsen blir alltför lidande.

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Planering för NRE på Dream-track

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Bumpar eftersom huvudinlägget har uppdaterats med övergripande information.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Planering för NRE på Dream-track

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Mycket bra synpunkter hittills. Snart ska vi börja rita banförslag. Vi har tillgång till ett tiotal stationer och totalt ca 100 m moduler :-) Ragga vänner som kan vara med och köra trafikspelet!
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Planering för NRE på Dream-track

Inlägg av Eke »

TobiasHamström skrev:En annan kul grej är ju rälsbusståg; om man körde ett helt tåg som sedan delade på sig och gick åt två olika håll, för att sedan sammankopplas på återvägen (som det var förut i bl.a. Bjärka-Säby, där ena halvan gick mot Västervik och den andra mot Hultsfred/Kalmar/Oskarshamn). Skulle vara trevligt men lite svårt att lösa manövreringen, kanske. Inte min avdelning ;-)
Om ni kör med Johns Z21:a så är det väldigt enkelt och smidigt att multa motorvagnarna med telefonen via CV19, tar inte många sekunder!
Kör med t.ex. Fred/Freddar och multa / lös upp mult med telefonen i fickan!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Planering för NRE på Dream-track

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Kan man multa med Z21:s Androidapp eller krävs det annan Androidapp för det? Jag har aldrig multat förut. Finns det någon skriftlig beskrivning som du kan länka till?
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Planering för NRE på Dream-track

Inlägg av Eke »

Jo det borde funka, det funkar ju med iFånen! Apparna ser ju inte riktigt designmässigt lika ut men funktionaliteten borde finnas där!
Jag testade just, har ett lok med adress 3 som styrs av en fred och lade en Lokmus2 med adress 4 bredvid. Tog upp prog on the mainsidan på ifånen och knappade in adress 3, CV 19, och värde 4 och tryckte på prog, tog höst fem sekunder och sedan svarade loket på adress 4 från lokmusen istället, ändrade 4 till 0 och tryckte sedan prog igen och så kontrollerade åter freden loket på adress 3!
Har tyvärr bara en Fred men det borde funka med bara fredar inblandade också!

Du har ju Z21 hemma så det är ju bara att testa! ;-) CV19 är ett normerat CV som alltid styr multadress så alla dekodrar ska funka!
Obs! Det funkar tyvärr bara med tvåsiffriga adresser på multen!

Fast enklast är ju att ha ett körhandtag som man enkelt kan byta adress på för då behöver man ju inte ha ett dedikerat fredhandtag till multen!
Men det funkar ju att köra mult med fredarna och det är ju ett steg framåt!

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "Planering Dreamtrack 2015 (ModulSyd är arrangör)"