2R information om träffen

Planering av Hobbymässan i Älvsjö 2014
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Arne Ivan »

UBJ skrev:Hej

Utställarparkeringskort kostar 250:- för fred-sönd enligt mail från arrangören.
Där stod också exakt var man ska lasta av men jag vet inte om samma avlastning gäller för MMM så jag tycker vi avvaktar tills Odd har lagt ut information om det.

Mvh UB
Hur/var köper man kortet? Måste man stå på nån lista? Hur bokar vi det i så fall?
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Odd J »

Hej

Jag har tidigare fått information från mässan om inlastning men denna text+ritning förstod jag faktiskt inte ens själv trots att jag är utbildad arkitekt. Jag var därför tvungen att åka till Älvsjö och rekognoscera lite för att kunna göra en beskrivning av hur vi kommer in på mässan. Det är inte alls samma ställe som förra året så alla bör ta en titt på detta. Se vidare i den PDF som finns bifogad i detta dokument.

När det gäller utställarbiljetterna för parkering vet jag inte så mycket mer än vad som är sagt i tråden. Förra året tror jag att man kunde köpa dom under fredagen. Vi har ingen närmare information från arrangören.
Bilagor
HITTA2014.pdf
MMM - Hitta in på Stockholmsmässan 2014
(439.14 KiB) Nerladdad 510 gånger
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: 2R information om träffen

Inlägg av UBJ »

Tjusigt Odd, det där kommer MMM spara många minuter på.
Dom flesta hade väl kört till fel sida annars.

Mvh UB
Hubert Österlund
Inlägg: 29
Blev medlem: 2014-01-18, 10:06

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Hubert Österlund »

"De ä dags nu" som Martin Ljung proklamerade för länge sedan utan att egentligen tala om vad som var dags! Men det vet vi! Det ärt dags för Sveriges störta hobbymässa! Vi skall köra tåg för publik. Alltså inte enbart för vår egen skull. Därför måste vi försöka skapa trafik som verkar intressant för PUBLIKEN! Sannolikt vill de se tåg som rullar hela tiden, olika tåg i en jämn ström, från vänster och från höger.
Hur skall vi fixa det?
Tidigare publika körningar som många av er har varit med om har väl fungerat ganska dåligt? Vanligen kommer en massa (för många) tåg ut när man startar upp, för att sedan ebba ut fram emot lunch till något enstaka, medan de flesta tåg står uppställda både här och där. Styrelsen har utsedd undertecknad till Trafikansvarig eller snarare Trafikledare, med befogenhet att styra upp trafiken för publikens bästa. Jag lovar att göra ett försök på 2R-banan.
Första dagen (lördag) tänker jag styra ut tågen i lagom flöde och tågslag från Tomteboda. Jag räknar med maximalt 8 tåg på banan samtidigt, med lite marginal för dubbelspåret mellan Bjästa och Västhamn, samt att det går att mötas på Kroksbo. Ni får helt enkelt följa de direktiv som ibland kan vara nödvändiga för att det skall fungera. På söndag kan det bli aktuellt att skapa en lista för lokförare som därmed blir en tjänstgöringslista som skall följas. Listan blir en test på vilket system vi skall använda i framtiden. Vi vet ju inte vilka tågresurser vi har till förfogande under de två dagarna, det kanske inte finns 8 tåg (lokförare) under hela visningstiden.
Lokförarna skall alltså:
-Ställ upp tågen på Tomteboda, var annat tåg åt vänster och var annat tåg åt höger. ENDAST ETT TÅG PER LOKFÖRARE PÅ BANAN SAMTIDIGT!
-Maximal tåglängd kommer att anges av Trafikledaren.
-Utfart från Tomteboda enligt Tkl anvisning.
-Acceleration/Retardation och marschfart så förebildslikt som möjligt. Snabba tåg (motorvagnar) kan inte räkna med att köra i maxfart, modulbanor är sällan byggda för det.
-TAM mellan bemannade stationer. Följ TKl anvisningar.
-Ev ljussignaler gäller.
-När ni får klarsignal förväntar sig Tkl att ni avgår direkt. Håll koll på signalerna!
-Normalt räknar vi med att köra var annan tåg på en mötesstation (undantag dubbelspårssträckan). Undantag kan ske efter samråd mellan berörda Tkl för att hålla trafiken i gång.
-Det kan ev. vara möjligt att parker tåg på Tomteboda för kortare tid, men räkna inte med det för någon längre tid. Vi kan bli tvungna att ta ned tåg som står i vägen för trafiken.
-Det är inte säkert att just du får ta lunch när det passar dig! Ta med något blodsockerhöjande så länge. Trafiken måste gå i första hand!!!
Sedan återstår endast glatt humör och tålamod! Och kom i håg: VI KÖR FÖR PUBLIKEN!
Hälsningar från Trafikledaren
Hubert Österlund
BengtHolmerin
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-02-10, 19:40

Re: 2R information om träffen

Inlägg av BengtHolmerin »

Vad är max tåglängd?
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Odd J »

...och som komplement till Huberts inlägg ovan kommer här ytterligare info av olika slag, som gäller både er med och utan moduler:

Att bygga och driva banan är ett stort ansvar för alla i föreningen, och ni som anmält er får räkna med att ni kan bli uttagna till olika arbetsuppgifter av trafik- och banansvariga före, under och efter utställningen.

Ni hittar till vår plats på mässan enligt det dokument som postats tidigare i tråden. Vi kan vara där och bygga mellan 08.00 och 22.00 på fredag. Vi räknar dock med att byggnationen kommer igång c:a kl 12.00 för MMMs del.

Klockan 12 ses dom som anmält sig eller blivit uttagna för att hämta 2R-moduler på SMJ.

Under eftermiddagen bygger vi upp banan och därefter följer arbetet med att bygga publikskydd, sätta upp banans framsida av tyg, montera himmelskulisser etc. Även ni som inte har någon modul med er bör ha en grunduppsättning verktyg med er för att kunna göra nytta under uppbyggnad och demontage. Om du har, ta då med dig:
1. Elektrisk skruvdragare/borrmaskin
2. 13 mm fast nyckel eller spärrskaft. I nödfall en skiftnyckel
3. Ett par olika små tänger
4. Häftpistol
Nu behöver ju inte alla ha med sig allt detta men alla måste åtminstone ha något.

MMM har bakgrundskulisser och akrylglassskydd mot publiken, men inte speciellt mycket tvingar för att montera den här utrustningen. Så ni som vill ha glasskydd på era moduler, ta med egna tvingar!

Under uppbyggnaden på fredag så får vi tillfälliga entrékort när vi anländer. På fredagen delas även de ordinarie entrékorten ut, de som är nödvändiga på lördag och söndag. Ni som inte kommer på fredagen får själva kontakta någon vän "på insidan" för att få ut era kort.
Mässans rabatterade P-biljett, 250 kr för lördag och söndag går att köpa endast på fredagen. Mer info om detta får vi på plats under fredagen.
Ni som inte vill betala mässans dyra parkering kan parkera gratis i villakvarteren i Örby och gå till mässan på c:a 10 minuter. Ni som har GPS, slå in Råbyvägen 65 och leta upp en plats längs gatorna när du kommit dit.

Det finns olika caféer och restauranger på mässan men det är ju inte direkt någon Happy Hour. Så lite egen matsäck kan ju vara en idé för den sparsamme.

Fråga gärna om något verkar oklart. Tyvärr vet vi i styrelsen inte något mer om till exempel entrékort och P-biljetter än vad som står här så frågetecken om en del detaljer måste tyvärr leva vidare till på fredag då säkert allt löser sig.
Hubert Österlund
Inlägg: 29
Blev medlem: 2014-01-18, 10:06

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Hubert Österlund »

Bengt! Som jag skrev ovan kommer maximal tåglängd att delges på lördagmorgon, när jag har sett och mätt upp banan. Kan tänka mig runt 35 axlar!?
Hubert Ö.
BengtHolmerin
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-02-10, 19:40

Re: 2R information om träffen

Inlägg av BengtHolmerin »

Ja, ursäkta att jag undrar men jag tänkte testköra ett fliståg som har en fin sista vagn med slutsignal. Det är över två meter med alla vagnar tillkopplade men är ju lätt att korta av. Vi ses!
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Qrt »

Jag föreslår att det om möjligt läggs in några få tåglägen för långa tåg som då är geniomgående och får fri väg, dvs mötande tåg stannar på stationerna och släpper igenom dem.
Såväl långa malmtåg som långa godståg brukar dra publik och få publiken att prata.
Exempelvis kan två eller tre förare gå samman om ett tågläge som det gjordes på TM14.

En annan fråga:
Körningen är för publiken. Är det då några tågslag som inte är välkomna ?
Amerikanska ? Franska ? Danska ? tyska? norska ?
antropomorfa (Thomas och vännerna, /Thomas the Tank Engine and Friends/)?
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Odd J »

All viktig info har samlats i första posten i denna långa tråd. Säg gärna till om någon info tycks saknas.
Banplaneringen kommer att ändras i ett par detaljer. Bli inte rädda nu, det är inga stora förändringar, banans form och stationerna ligger där dom ligger men några småmoduler skall flyttas av estetiska/publikskäl och ett par små rättningar skall göras. Ny banplanering kommer att komma och även finnas tillgänglig på papper på fredag.

/O
Skriv svar

Återgå till "Planering Älvsjö Hobbymässa 2014"