2R information om träffen

Planering av Hobbymässan i Älvsjö 2014
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Eke »

daniel skrev:
LLJ skrev:Peter: Man kan väl fortfarande bara ha 31 Lenzhandtag pga de inte stödjer adress högre än 31?
Z21:an har väl tre bussar anslutna. En för LocoNet och två för XpressNet? Och därmed möjlighet att köra 60 XpressNet-handtag. Men Eke får svara på detaljerna.

Med vänlig hälsning
Daniel
Ja, precis, glömde svara LLJ förut!
Det är alltså två Xpressnetbussar med vardera 30 handtagsadresser som används vilket ger nästan dubbla antalet möjliga körkontroller!
Adress 31 finns inte i Rocosystemet av någon anledning, därav endast 60 st möjliga xpressnet körkontroller!
Därutöver kan också Loconet körkontroller användas på den tredje bussen och det sammanlagda antalet möjliga körkontroller är 119 st!
Alla tre kontrollbussarna finns alltså i samma kabel med samma uttagspaneler och alla körkontroller passar överallt pga. varje körkontrollstyp har egna dedikerade stift i kontakterna!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: 2R information om träffen

Inlägg av pcederstrand »

jo eke nicle o jag har mailkontakt för elplan.
för alla andra är det staus quo utifrån sett tills typ nästa gång vi "kräver" adaptersladdar. vilket även alltid ska kunna tillverkas på plats
mvh /peterc
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Arne Ivan »

Hur blev det för oss som inte har moduler anmälda?
Som det ser ut nu kan jag hjälpa till att bygga på fredan. Och ev riva på söndan.
Ska jag ta med mig tåg och FRED på lördan och söndan eller ska jag bara vara betalande publik på lördan?
Det börjar bli dags för mig att planera den helgen nu.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: 2R information om träffen

Inlägg av jhjelm »

Är tabellen låst annars kan man väl skriva under modul att man inte har med någon så länge.

MVH Jonas
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Arne Ivan »

jhjelm skrev:Är tabellen låst annars kan man väl skriva under modul att man inte har med någon så länge.

MVH Jonas
Det gick att skriva efter "Stängt"-raden :) Vi ses!
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
DanielEnglund
Inlägg: 54
Blev medlem: 2013-01-07, 00:15
Ort: Rönninge

Re: 2R information om träffen

Inlägg av DanielEnglund »

Ett schema för olika tider under dagen för tex vem som kör lok och vem som har stins uppdrag på banan vore bra.

Ett antal ggr så har tex de flesta bara släppt sina uppgifter samtidigt och vips så står publiken där och undrar när nästa tåg skall komma. Många har gått eller står och äter någon annanstans när publiken fortfarande står och tittar.

Skall man få lite ordning på vem som gör vad så skulle det vara bra att man satte upp ett schema för vem som gör vad under helgen.

tex

- Lokförare - Vilka tider som man kör och vilka tider man har när man skall äta lunch.
- Stations stins - Var och vilka tider man står någonstans, gärna med en annan person som man växlar sin tid med eller om man behöver rast eller gå på toabesök

EA - Minst 2 personer - Man växlar sinsemellan med sitt ansvar, tex under lunch tider raster, eller om man vill gör någonting annat.
BA - Minst 2 personer - Man växlar sinsemellan med sitt ansvar, tex under lunch tider raster, eller om man vill gör någonting annat.
MA - Minst 2 personer - Man växlar sinsemellan med sitt ansvar, tex under lunch tider raster, eller om man vill gör någonting annat.
etc.....

Jag tror att ett schema skulle avlasta alla och alla skulle få en trevlig upplevelse under helgen.

Ett "arbetspass" skulle tex kunna vara 2h långt. tex: 10-12, 12-14, 14-16, 16-18

Man skriver upp de stationer som finns på banan där det behövs stinsar. Där skriver man upp personer för tex minst 2 arbetspass. Dvs 4 h arbete under helgen totalt, beroende på hur många vi blir samt hur många som kan vara där de två dagarna.

ex - Lör Daniel Englund 10-12 stins på en station, 14-16 lokförare.
ex - Sön Daniel Englund 12-14 stins på en station, 14-16 lokförare
osv....

bara några tankar....
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: 2R information om träffen

Inlägg av fs_toni »

Mekanoid skrev:Jag vågade inte ens föreslå något sådant, Daniel, men jag håller med dig! Och det vore ganska enkelt att göra tabellen i t.ex Google Docs kalkylark.

Bekymren är nog två: Vem vill ansvara för den listan? Och är träffansvarig ens intresserad av att ha en sån lista (eller ens kommentera förslaget)?

Ja, plus då förstås att vi inte ens har fått veta tiderna för lördag & söndag. Brukar informationen vara så här dålig i MMM eller har jag bara blivit medlem vid fel tidpunkt? Det är ganska tråkigt att vara ny, ha en massa frågor och få noll svar. :(
Det är olika från träff till träff. Ibland är info detaljerad långt i förväg. Ibland kommer mer information närmare inpå, t ex 2-3 dagar innan. Ibland förutsätts det att man själv kollat upp t ex evenemangets öppettider och sen "räknar ut" att man borde vara där ungefär en timme innan för att hinna förbereda. Just såna träffar som ägt rum förr verkar vara vanligare att det förutsätts att "alla vet" hur det går till - eller att det löser sig på plats, vilket såklart inte alltid är fallet när man är ny i MMM.

Jag håller också med om värdet av mer information och mer planering, men man får också ha förståelse för att allt arbete är ideellt och beroende av individer - och vi är alla olika som individer. Du kan ju PM:a träff-ledarna och fråga om du t ex kan hjälpa tota ihop något schema enligt Daniels utmärkta förslag?

Om man har en lista så gäller det ju dock sen att även på plats säkra att folk infinner sig enligt plan. (Det glöms bort, det byts pass, någon blir sjuk, etc). Så ansvar för lista bör kopplas ihop med att säkra bemanning på plats. Och kanske även att säkra att alla som bemannar vet vad som gäller?
Inte helt trivialt således...

Det brukar dock lösa sig :)
Köra tåg och ha kul som sagt! :D
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: 2R information om träffen

Inlägg av UBJ »

Information har inte varit MMM:s bästa gren.
Tror nog det var bäst när Hubert skrev sina små betraktelser, men jag undrar om inte nuvarande styrelse har slagit ett nytt bottenrekord.

Folk kanske bara har mycket annat att pyssla med men lite trist är det.
Om det finns någon som vill ta sig an infobiten så är jag säker på att styrelsen skulle uppskatta det.

Mvh Urban B
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Qrt »

i 3R information ....stasv skrev:Den nyinlagda 2R deltagarlistan har ni kanske sett meddelande om.Staffan S
Nä. Den har jag missat. Det lönar sig alltså att hålla koll på båda trådarna ;) /Curt
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic. ... 567#p12567
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: 2R information om träffen

Inlägg av UBJ »

Det kan vara en fördel att den infoansvarige inte sitter i styrelsen.
Så är det i många föreningar.
Den infoansvarige kan ha som uppgift att intervjua någon i styrelsen, tex.

Mvh Urban
Skriv svar

Återgå till "Planering Älvsjö Hobbymässa 2014"