Trådbevakning

Allmäna diskussioner och information
admin
Site Admin
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-05-06, 02:25

Trådbevakning

Inlägg av admin »

Hej,

Jag har stängt av forumets funktioner "Trådbevakning" och "Kategoribevakning". Dessa funktioner innebär att man kan få ett e-brev när någon har skrivit ett svar i en tråd man bevakar, eller ett e-brev när någon skapar en tråd i en avdelning som man bevakar.

Anledningen till förändringen är att webbhotellet one.com har en begränsning på 20 brev / dag som webbsidan får skicka ut och jag vill inte riskera att vi går i taket. Vissa e-brev måste forumet kunna skicka ut, t ex om man glömt sitt lösenord.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trådbevakning

Inlägg av LLJ »

20 e-mail per dag låter lite för en användare. Tror att jag ganska lätt skulle kunna nå taket själv om jag hade konto där.
Kan man uppgradera abonnemanget (till en dyrare kostnad)?

Jag värdesätter att det kommer e-mail från forumet.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådbevakning

Inlägg av daniel »

Jag har pratat mer med one.com:s support. Om man har en epostadres under modulsyd.se som avsändare så ska det inte vara något problem.

Dock har jag en massa strul med eposten och har ägnat de senaste dagarna åt att försöka lösa det. Men när jag får ordning på det så återställer jag bevakningarna. Att jag inte gör det på en gång beror på att något är konstigt med mail-utskicken, och innan jag har rett ut vad det är så vill jag inte ta risken att forumets epost-utskick är felkonfigurerade.

Med vänlig hälsning
Daniel
admin
Site Admin
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-05-06, 02:25

Re: Trådbevakning

Inlägg av admin »

Om man har en avsändaradress som är under samma domän som webbsidan som kör php-skriptet så kan man skicka obegränsat antal mail. Men om man använder en annan avsändaradress så har man begränsningen på 20 mail / dag. Så en av support-killarna på one.com verkar ha missuppfattat det.

Så nu har jag återaktiverat bevakningarna.


Om någon har en webbsida under one.com och vill skicka mail från php så kommer här en kort beskrivning om hur man gör.

Först behöver man en epostadress under domänen.

Sen behöver man använda SMTP istället för php:s egen funktion "mail()". Om man skriver sitt eget PHP-program så kan man använda biblioteket PHPMailer som finns gratis att ladda ner här: https://github.com/PHPMailer/PHPMailer

Som smtp-server anger man sedan: mailout.one.com
Kryptering (SSL/TSL) stänger man av.
Authentisering stänger man av. Dvs man anger inget användarnamn eller lösenord.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trådbevakning

Inlägg av LLJ »

Kan nämna att jag denna morgon haft nytta av att man får e-mail från forumet.
Tack Daniel för att du ordnade så det fungerar igen :)

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"