K- nycklarnas funktion

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av FreddePettersson »

Ska man köra verklighetstroget blir det mycket att tänka på när man planerar sin modul och ställverk samt alla växlar längs linjen!!


/Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av AndersB »

FreddePettersson skrev:Ska man köra verklighetstroget blir det mycket att tänka på när man planerar sin modul och ställverk samt alla växlar längs linjen!!
/Fredde
och i värsta fall så krävs det ett par år på skola i Ängelholm för att vara med på en modulkörning :shock:
mvh/anders
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av jhjelm »

De kanske kunde ha en snabbkurs för mjlokförare :)

Med vänlig hälsning, Jonas
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av JanFrelin »

Vilken av Outbusnycklarna blir K16?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av FreddePettersson »

Ska kolla vilken det blir.
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av AiR »

UrbanJohansson skrev:Hej!

Ännu en länk med spårplaner http://www.trafikverket.se/PageFiles/54 ... stem_r.pdf

K1 - används för att låsa fast resp K-nyckel.
K12-16 används för stationsdriften (lite förenklat är det tkls nycklar)
K13?

Intressant att det till vänster på Bjärka Säby finns en "K?"... (nere till vänster) en bortglömd nyckel?

Körde med nycklar och växlar samt spårspärr på den norska lastplatsen i Älmhåla. Men att ha det på en hel station... hmmm. Obemannat läge kanske?
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av JanFrelin »

Nycklar har använts dels på obemannade trafikplatser, där tågps har med sig en huvudnyckel (K16), och dels för att spara pengar vid ställverksbygge på stationer, där växlar, signaler och spårspärrar som inte används så ofta låses med kontrollås. Fast några av ställverken jag sett på Inlandsbanan i somras var det bara infartssignalerna som ställdes från ställverket. Alla växlar hanterades med K-nycklar.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av FreddePettersson »

K16 = Y4
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av JanFrelin »

Gött!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"