K- nycklarnas funktion

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

K- nycklarnas funktion

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Undrar om någon har eller vet var man kan hitta info på hur dom så kallade K nycklarna hade för status. Dvs nyttjades alltid K14 till någon speciel funktion osv.
Körde förbi Smålandsstenar station där ställverket fortfarande blinkar där faktiskt K14 nyckeln sitter i fortfarande?

Med vänlig hälsning,
Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av FreddePettersson »

Hittat det
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av LLJ »

bifoga gärna länk ;)

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av JanFrelin »

Då kan du kanske dela med dig?? ;-)

K16 måste vara en huvudnyckel, som användes för att låsa upp en trafikplats. Vanligtvis frigjorde den en nyckel för att låsa upp en signal, som i sin tur frigjorde en nyckel för att lösa upp en växel osv.

Ett enkelt exempel:
http://www.ekeving.se/r/sr_Ebrsi/Ebrsi_581-001.jpg
(Trafiknörd men inte proffs)
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av LLJ »

Bra länk Jan!

/Lars
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av UrbanJohansson »

FreddePettersson skrev:Hittat det

Hej!

Denna länk: http://ida2004.banverket.se/bvdok_exter ... 19f74a2a5f
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av FreddePettersson »

Huvudet på spiken Urban

Hittade även denna som gav lite bra.
http://www.tydal.nu/php/tag/sao.php?pID=609

På Kristineberg blir det K16 på inlåsningsväxeln.
K1, K2, K3 på växlar för lokalfrigivning under TKL initiativ.

Med vänlig hälsning,
Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av JanFrelin »

Använder du nycklar från Outbus?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av FreddePettersson »

@Jan
Ja, köpte tom lösa lås, monterar vippbrytare på baksidan med elektriska förreglingar
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: K- nycklarnas funktion

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

Ännu en länk med spårplaner http://www.trafikverket.se/PageFiles/54 ... stem_r.pdf

K1 - används för att låsa fast resp K-nyckel.
K12-16 används för stationsdriften (lite förenklat är det tkls nycklar)

Ett exemplet är Gamleby på sidan 5
Vi stannar vårt tåg på spår 2 (huvudtågvägen)
Vi tänker oss att vi ska ställa av en godsfinka på stickspåret (nederst i bild)
Först tar vi K13 som vi låser upp ställverket med, då frigörs inlåsta K-nycklar (K1, K2 och K3) K13 blir kvar i ställverket.
Ur ställverket tar vi K2 och K3.
Vagnen till Gamleby går sist i tåget (tack till växlingspersonalen som satte vagnarna i rätt ordning). Lokföraren kör förbi växeln medans vi låser upp den.
K2 låser upp fjäderväxeln och vi lägger om den efter att tåget stannat, raskt förflyttar vi oss till nästa växel. Där låser vi upp växeln med K3 och får samtidigt ut K4:an.Vi lägger om växeln och går mot spårspärren. Spårspärren låser vi upp med K4-nyckeln.
Äntligen är vi klara, 2 växlar omlagda och en spårspärr är fälld, nu ger vi "sakta" och "back" till tåget. Lokföraren uppfattar signalen och backar sakta in mot oss. Vi kopplar av vagnen, och ger "framåt" till tåget.
Tåget rullar sakta framåt förbi de båda växlarna innan vi ger "stopp". Nu reser vi spårspårren , låser den och tar med nyckeln till växeln. Där sätter vi K4 i låset, lägger om växeln och tar ut K3, ny är K4 fastlåst i växeln. Likadant med K2 nyckeln och växeln i huvudspåret. Nycklarna sätts tillbaka i ställverket och K13 tas ut.

Lite förenklat gör man som ovan. K-nycklar kan vanligtvis bara tas ur låset i ett läge, inte i två lägen som vanliga lås.
Urban "Södra Station" Johansson
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"