Krav på covidpass vid framtida träffar?

Allmäna diskussioner och information
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Krav på covidpass vid framtida träffar?

Inlägg av StaffanWiman »

Jag kommer i varje fall inte om det kan finnas ovaccinerade bland deltagarna. Förhoppningsvis sätter folkhögskolan ner foten.
/Staffan
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Krav på covidpass vid framtida träffar?

Inlägg av fs_toni »

Jag resonerar som så att det är den som är ovaccinerad som löper större risker - knappast jag som är trippelvaccinerad. Och eftersom jag tycker alla har rätt att göra sina personliga val av risktagande här i livet (så länge man följer lagen), så är detta ingen avgörande fråga för mig. Jag tycker det vore synd om hinder och problem leder till svårigheter att arrangera träffar.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Krav på covidpass vid framtida träffar?

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2022-01-12, 20:58 Du har rätt att kräva att deltagarna har slips och kavaj, men du kan inte porta deltagare som har bröstcancer.

Covidpass handlar ju om sjukdom och vaccination och då kommer den personliga integriteten in i bilden.
Tycker det haltar. Det är ju valfritt att vaccinera sig eller inte. Ingen tvingar dig att vaccinera dig mot covid. Det är ett val du gör.

Hade vi tvingat deltagare att ta ett covidtest och uppvisa negativt resultat, för att få komma på en träff (vilket dessutom används godtyckligt i samhället) då förstår jag ditt resonemang. Vi har inte mandat att neka någon pga konstaterad sjukdom. Om jag förstår argumentet rätt.

Tycker det är fullt möjligt att ställa krav på vaccination för en modulträff. Sen är det upp till varje arrangör att avgöra om det är en åtgärd som ska användas för att stäva smittspridning och främja ett covidfritt arrangemang.

Men vi KAN ha vaccinationspass som krav på deltagande på modulträff. För det är ett val.

P.s Japp, vet att alla inte KAN vaccinera sig pga medicinska orsaker. Men åsikt och tyckande är ingen medicinsk orsak D.s
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Krav på covidpass vid framtida träffar?

Inlägg av daniel »

Covidpass är i praktiken ett begränsat utdrag ur din journal. Och din journal är hårt reglerad av sekretess. Inte ens läkare har rätt att läsa annans journal om de inte vårdar personen.

Poängen är att jag har ingen rätt att veta vare sig om du är vaccinerad eller om du har haft Covid. Om jag begär av dig att få veta det så begär jag i praktiken ett begränsat utdrag ur din sjukjournal. Om jag arrangerar en träff och begär att få utdrag ur din sjukjournal för att släppa in dig till träffen, utan att myndigheter uttryckligen har gett särskilt tillstånd till det, så begår jag sannolikt ett brott.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Krav på covidpass vid framtida träffar?

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2022-01-13, 01:04 Covidpass är i praktiken ett begränsat utdrag ur din journal. Och din journal är hårt reglerad av sekretess. Inte ens läkare har rätt att läsa annans journal om de inte vårdar personen.

Poängen är att jag har ingen rätt att veta vare sig om du är vaccinerad eller om du har haft Covid. Om jag begär av dig att få veta det så begär jag i praktiken ett begränsat utdrag ur din sjukjournal. Om jag arrangerar en träff och begär att få utdrag ur din sjukjournal för att släppa in dig till träffen, utan att myndigheter uttryckligen har gett särskilt tillstånd till det, så begår jag sannolikt ett brott.

Jag förstår din poäng, jag ser vad du skriver.
Men håller inte med. Det kan omöjligen vara ett brott att ställa en fråga.

Om jag inte vill ange om jag har ett vaccinbevis eller inte så svarar jag helt enkelt inte. Har jag medicinska skäl att inte vaccinera mig så kan jag svara det. Det är inte svårare än så.

Sen om det gör att jag inte kan delta på en träff så är det en konsekvens. Som arrangör måste jag kunna ställa en fråga som är rimligen relevant för den träff som ska arrangeras. Att ställa en fråga av privat, men relevant, karaktär kan inte vara straffbart. Sen får varje arrangör bedöma vad de tycker är relevanta kriterier för deltagande.

Sen är det såklart ohövligt och kan vara kränkande att ställa privata frågor som inte är relevanta för träffen. Men just vaccinationsstatus kan vara relevant. Men ska tilläggas att kan det anses att relevansen minskar med tanke på hur omikron verkar sprida sig.


Jag kommer inte längre i den här diskussionen, jag har sagt mitt kring TS ursprungliga frågeställning.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Krav på covidpass vid framtida träffar?

Inlägg av Henrik Maude »

Ska diskussionen komma framåt känns det lämpligt att den som vill få klartecken i frågan frågar berörd myndighet eller polisen för att få klartecken runt vad som faktiskt gäller.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Krav på covidpass vid framtida träffar?

Inlägg av LLJ »

Så det är egentligen att arrangören kan få reda på en ev "covidstatus" som är problemet med covidpass vid en privat sammankomst till skillnad mot en allmän sammankomst där deltagaren "bara" behöver kollas vid inpassage men status inte lagras någonstans, t.ex. i form av deltagarlista?

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Krav på covidpass vid framtida träffar?

Inlägg av StaffanWiman »

I vårt fall är det ju visserligen en privat tillställning men den äger rum på en folkhögskola. Vi äter i matsalen där det vistas personal och en del elever. Det skulle inte förvåna mig om vaccinationsbevis blir ett krav från deras sida.
Vaccinationsbeviset är visserligen en del av journalen men utbruten ur den. Man kan inte med utgångspunkt från den komma vidare och se känsliga uppgifter. Möjligen kan avsaknaden tyda på dåligt omdöme.
De som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig har nog mycket starka medicinska skäl att inte utsätta sig för smitta.
/Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Krav på covidpass vid framtida träffar?

Inlägg av LLJ »

@StaffanWiman: Hur vore det om du läser vad tråden handlar om? Den handlar inte om Grimslöv 2022 utan träffar i allmänhet i framtiden.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Krav på covidpass vid framtida träffar?

Inlägg av StefanFjällemark »

Även om tråden handlar om träffar i allmänhet, så är ju Grimslöv den närmaste träffen i tid, jag har kommenterar detta på denna tråd.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"